Gå til innhold

bytte etternavn ved ekteskap?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Når disse barna blir voksne kan de også velge det som føles mest riktig for dem. Kan godt ende med at de blir hetende Petersen. Dette kan (bør) ikke foreldrene påvirke uansett, så jeg skjønner ikke hva det har med saken å gjøre.

Jeg synes faktisk det har mye med saken å gjøre. For hvis disse barna vokser opp med foreldre som synes det er viktig å beholde sitt eget navn, alle navnene, vil kanskje de lære seg å føle det på samme måte. Og det vil jo barna der ende opp med kanskje fem-seks etternavn (eller mer). Så såpass synes jeg faktisk foreldrene kan ta hensyn til. Akkurat som man burde ta hensyn nok til å ikke gi barna navn som blir grobunn for mobbing.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg synes faktisk det har mye med saken å gjøre. For hvis disse barna vokser opp med foreldre som synes det er viktig å beholde sitt eget navn, alle navnene, vil kanskje de lære seg å føle det på samme måte. Og det vil jo barna der ende opp med kanskje fem-seks etternavn (eller mer). Så såpass synes jeg faktisk foreldrene kan ta hensyn til. Akkurat som man burde ta hensyn nok til å ikke gi barna navn som blir grobunn for mobbing.

Så fordi barna kanskje vil lære seg å føle hva? Hvorfor skal de ende opp med fem-seks etternav? Sorry, men dette tror jeg var et av de dummeste argumentene hittil...

Skrevet
Nei, der tar du faktisk feil. I England er det for eksempel helt vanlig. Bare se på kongefamilien - Prins William heter William Arthur Philip Louis.

Fyller man inn skjemaer, så er det en egen plass for "Middle Initial". Jeg kjenner mange som har både flere fornavn (dvs fornavn som mellomnavn) og flere etternavn (dvs slektsnavn som mellomnavn), og jeg jobber med folk fra hele verden.

Her blander du litt begreper. Mellomnavn er kun etternavn. Altså, heter man Anne Marie Berg Hansen, så er både Anne og Marie fornavn, Berg er mellomnavn og Hansen er etternavn. Navn som kan tas som etternavn, kan også tas som mellomnavn. Fornavn er bare fornavn, uansett om man har ett eller fem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...