Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

...hilsen mamma`n til en 10 åring, som kan gi sønnen sin et håp om at han en dag vil slutte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
...hilsen mamma`n til en 10 åring, som kan gi sønnen sin et håp om at han en dag vil slutte.

Klart han vil slutte en dag. Er nok bare et midlertidlig problem. Kan sikkert hende det funker bra om han går på do før han legger seg, eller at han slutter å drikke noe før han legger seg.

Mvh

Gro

Gjest Gjest_Tulla_*
Skrevet

Vet ikke et er noen trøst, gutten vår sluttet hovedsakligt i 12-14 års aldere. hadde ett og annet uhell, men det var mange mnd mellom hver gang.

De fleste slutter til slutt, men ikke alltid så stor trøst når en er midt oppi det. Det medfører mye problem, kamerater, skoleturer, leirskole, mye ekstra vask, ødelagte sengeklær og madrass osv.

Vi hadde prøvd "alt" men ingen ting nyttet hos oss. Så vi slo oss bare til ro med det, og så fikk det gå sin gang. Vi hadde mange forskjellige løsninger på mye, bare spør om det er noe spesielt du lurer på :)

Det er mange flere en en tror som "sliter" med det samme, og mere gutter en jenter.

Det som er viktigst av alt, er at det ikke er noe ungen kan noe for. De gjør det ikke med vilje. (Jada, har hatt netter der jeg har vært trøtt og sliten og tenkt at det kan da ikke være så vanskeligt å gå på do. Vært irritabel og gretten, ikke så morsomt å stå opp om natta og skifte på sengen osv, men likevell er det ikke ungen sin feil)

Skrevet

Min sluttet da han var 9 år. Vi prøvde medisin først som ikke funket. Viste seg at dosen var for lav. Samtidig så tok vi ham med til homøopat. Han startet på våren og ble tørr i løpet av høsten.

Skrevet

Fetteren min er førtitre og tisser på seg om natten fremdeles.

Skrevet

Henger meg på denne tråden. Var nettopp hos legen med åtteåringen min idag og tok noen tester. Disse er mest sannsynlig normale og han er "bare" en sengevæter. Så jeg trenger også råd og tips til hva som kan fungere.

Skrevet
Fetteren min er førtitre og tisser på seg om natten fremdeles.

Kan du ikke spare deg for slike innlegg!?

Skrevet
Kan du ikke spare deg for slike innlegg!?

fordi? det er sannheten. vi har sengevætere i familien. nevøen min slutta da han var søtten. faren min slutta da han kom i militæret. og fetteren min tisser altså fremdeles i sengen om natten, uten at de finner noe fysisk feil. sånn er livet noen ganger. og jeg ønsket at trådstarter skulle få vite at mange sliter med dette lenge.

Skrevet

Bare bra at det er åpnehet om at det finnes mange barn og endel voksne som sliter med dette. Det bør ikke være noen skam! Ingen blir vel sengevæter med vilje.

Det finnes selvfølgelig ikke en grunn til sengevæting. Jeg tisset ofte i senga da jeg var mindre, min teori er at jeg sov så tungt på grunn av at jeg var mørkeredd og sovnet veldig seint. Andre mangler hormoner eller har fysiske problemer.

Skrevet

Jeg var selv sengevæter når jeg var yngre og sluttet helt først når jeg ble 15. Frem til da hadde jeg hatt to tørre perioder på ca 1 år hver. Det ble prøvd alt og alle prøver ble tatt, men ingenting virket og alt var normalt.

Jeg har fortsatt "problemet" med at jeg må på do om natta, men nå våkner jeg heldigvis. Men er alltid oppe.

Har en datter som nå er 7 og sliter med det samme. Kanskje er hun tørr en eller to netter i løpet av en måned. Det er tatt tester som viser at alt er normalt. Foreløpig har vi prøvd nesespray og kiropraktor, men det har ikke hjulpet. Kiropraktoren skal vi fortsette med litt til, for vet at ting kan ta tid. Om ikke dette hjelper vil vi prøve homeopati. Hvis ikke det heller hjelper vil vi ikke gjøre noe. Det går over, vi vet bare ikke når.

Datteren min takler det bra, og det er nok mye pga min egen åpenhet rundt egne erfaringer.

Skrevet

Sønnen min tisset på seg bortimot hver natt til han var 10...

Vi gikk til legen og fikk minirin-tabletter. Første uka han tok disse tisset han på seg kun 1 gang. Neste uke 1 gang til. Så var det helt stopp. Nå er han 12 og har ikke tisset på seg siden.

Jeg angrer på at jeg ikke gikk til legen før. Men jeg trodde han ville vokse det av seg. Vi var hos legen da han var 6, men da mente legen det var for tidlig å begynne medisinsk behandling, men at vi heller burde se det an.

Han tok tablettene i ca 3 måneder for sikkerhets skyld. Tydeligvis hadde han for lite av et hormon som regulerte urinproduksjonen, og når han fikk tilskudd av dette løste problemet seg nesten umiddelbart.

Vi hadde også problemer med at han sov utrolig dypt på natta, og det var helt umulig å vekke ham for å gå på do. Han sover fremdeles dypt, men tisser aldri på seg lenger.

Han sluttet med bleier litt før han fylte 4, og han hadde aldri problemer med å holde seg tørr på dagtid, men sluttet aldri å tisse på natta før han altså var 10.

Regner med dere har vært hos legen for dette? Jeg tror min sønn hadde tisset på seg fremdeles om det ikke hadde vært for disse tablettene.

Det fins også alarmer man kan kjøpe/leie, disse piper om det lbir vått i sengen på natta.

Skrevet

Han fikk minirin og brukte det i til sammen tre måneder så var det helt slutt på både tissing og tabletter?

Må bare forsikre meg om at jeg oppfattet deg riktig?

Gjest gjest igjen
Skrevet
Han fikk minirin og brukte det i til sammen tre måneder så var det helt slutt på både tissing og tabletter?

Må bare forsikre meg om at jeg oppfattet deg riktig?

Gjest her:

Tissingen tok slutt etter bare et par uker. Men vi holdt på med tablettene for sikkerhets skyld i tre måneder, for å unngå tilbakefall.

Etter tre måneder var det verken tissing eller tabletter, nei.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...