Gå til innhold

Foreldrepenger etter den nye regelen 1.mars

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skal nok ta kontakt med nav for å finne ut av dette, men vil likevel spørre om noen av dere vet noe mer angående den nye loven som visstnok starter 1. mars 2010; yrkesrettet attføring (arbeidsavklaringspenger vil det nå bli kalt) vil endelig gi grunnlag for foreldrepenger.

Min situasjon;

har vært under utdanning ved hjelp av yrkesrettet attføring i ca 4 år. Tok fagbrev som fotograf i vinter og har hatt en praksisperiode etter dette, som nav også har dekket. Denne praksisen er ferdig i slutten av september.

Jeg har termin 28. februar 2010 (dagen før denne loven antakelig starter!), altså jeg rekker nok ikke å jobbe i 6 mnd før fødsel.

Kommer nok til å jobbe frilans med usikker inntekt fram til fødsel.

Det jeg lurer på er om dersom denne loven settes i gang 1. mars, vil den da komme meg til gode? Evnt bare hvis jeg føder etter 1. mars?

Da blir det i så fall å knipe hardt igjen, gitt....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke, men lurer på det samme så dytter opp tråden og abonnerer =)

Skrevet
Vet ikke, men lurer på det samme så dytter opp tråden og abonnerer =)

Jah, og det er sikkert mange flere som lurer på dette, det er nemlig ikke å så enkelt å finne ut av.

Har sendt mail til Arbeids- og likestillingdepartementet også for et par dager siden, men det kan vel ta litt tid å få svar.

Det har faktisk vært brudd på diskrimineringsloven å ikke la attføring være grunnlag for foreldrepenger. De som har f. eks dagpenger har fått dette hele tiden - og si meg hva er forskjellen? På attføring er man da under utdanning/praksis/jobb for å komme ut i arbeidslivet. Man betaler også skatt fra attføringspenger.

I 2002 ble attføring pensjonsgivende, slik som annet arbeid, men likevel ble ikke retten til foreldrepenger forandret!

Intr lesing: http://www.ldo.no/upload/uttalelser/06_1689.pdf

Skrevet

Per i dag gir ikke attføring rett til foreldrepenger, og det vil nok ikke arbeidsavklaringspenger heller gjøre. Hvorfor skulle det det? Man har da ikke vært ute i ordinært arbeid! Skal det være like lukrativt å få trygd som å jobbe?

Skrevet
Per i dag gir ikke attføring rett til foreldrepenger, og det vil nok ikke arbeidsavklaringspenger heller gjøre. Hvorfor skulle det det? Man har da ikke vært ute i ordinært arbeid! Skal det være like lukrativt å få trygd som å jobbe?

Det er ikke snakk om at det skal väre så forbanna lukrativt. Er så lei av folk som slenger inn en slik påstand i hver eneste debatt om trygd.

Det er fordi det burde väre likt for alle som ikke jobber, de som går på sosialen får jo foreldrepenger, de som går på dagpenger får foreldrepenger - så hvorfor ikke de som går på attföring?

Hadde det värt slik at kun de som jobbet hadde fått foreldrepenger og ingen andre, så hadde det kanskje värt lettere å akseptere, men når man forskjellsbehandler så inn i de grader som dette så virker det hele totalt idiotisk.

Skrevet
Det er ikke snakk om at det skal väre så forbanna lukrativt. Er så lei av folk som slenger inn en slik påstand i hver eneste debatt om trygd.

Det er fordi det burde väre likt for alle som ikke jobber, de som går på sosialen får jo foreldrepenger, de som går på dagpenger får foreldrepenger - så hvorfor ikke de som går på attföring?

Hadde det värt slik at kun de som jobbet hadde fått foreldrepenger og ingen andre, så hadde det kanskje värt lettere å akseptere, men når man forskjellsbehandler så inn i de grader som dette så virker det hele totalt idiotisk.

Sosialklienter får kanskje supplerende sosialhjelp fordi foreldrepengene ikke strekker til. Foreldrepengene blir jo beregnet ut fra inntekt før fødsel så lenge du har jobbet 6 av de 10 siste mnd før nedkomst. Sosialhjelp er heller ikke trygd, men en stønad som blir utbetalt om husstandsinntekten er så lav at familien trenger mer for at økonomien skal gå rundt.

Rehab og attføring betyr at man er syk og under behandling og/eller på vei tilbake i arbeidslivet. Man går på kurs eller er ute i praksis. Altså: man er ikke i ordinært arbeid og har dermed ikke opptjeningsgrunnlag for foreldrepenger. Når man er i et sånt rehabiliteringsløp eller attføringsløp er kanskje ikke barn første prioritet heller??

Skrevet

Må tilføye at hovedårsaken til forskjellen er at mens dagpenger er pensjonsgivende, så er ikke rehab- og attføringspenger det.

Skrevet
Må tilføye at hovedårsaken til forskjellen er at mens dagpenger er pensjonsgivende, så er ikke rehab- og attføringspenger det.

Feil, om du leser lengre opp så ble dette pensjonsgivende i 2002

Skrevet

OK. Da er jeg oppdatert:)

Da er iallefall mitt ønske at bare ordinært arbeid gir grunnlag for foreldrepenger.

Skrevet

Dette er nedlatende og uvitende sagt, Leiha.

Så du mener at jeg som lærling, ute i ordinær jobb, vanlig arbeidstid, med eneste forskjell fra andre arbeidstakere - dårligere lønn, ikke bør ha samme rettigheter som andre?

Det er mange årsaker til at folk er under attføring, og de fleste er friske nok til å prøve seg på arbeid. Det ligger vel i navnet yrkesrettet tilbakeføring (på bokmål).

Og etter endt løp er man kanskje friske og normale - skal man ikke da ha rett til å få støtte for og få barn, som andre normale?

Les vedlegget i mitt andre innlegg, og se om du får en litt annen oppfatning.

Skrevet
Dette er nedlatende og uvitende sagt, Leiha.

Så du mener at jeg som lærling, ute i ordinær jobb, vanlig arbeidstid, med eneste forskjell fra andre arbeidstakere - dårligere lønn, ikke bør ha samme rettigheter som andre?

Det er mange årsaker til at folk er under attføring, og de fleste er friske nok til å prøve seg på arbeid. Det ligger vel i navnet yrkesrettet tilbakeføring (på bokmål).

Og etter endt løp er man kanskje friske og normale - skal man ikke da ha rett til å få støtte for og få barn, som andre normale?

Les vedlegget i mitt andre innlegg, og se om du får en litt annen oppfatning.

Jeg har lest vedlegget ditt. Interessant lesning. Jeg skjøner at det er mange årsaker til at folk er under attføring. Og jeg vet at mange etter endt løp er friske og normale. Men hvorfor ikke vente med å bli gravid til man har hatt et ordinært arbeidsforhold i 6 mnd da? Hvorfor sånt hastverk? Da ville man fått mer i foreldrepenger også:)

Skrevet
Jeg har lest vedlegget ditt. Interessant lesning. Jeg skjøner at det er mange årsaker til at folk er under attføring. Og jeg vet at mange etter endt løp er friske og normale. Men hvorfor ikke vente med å bli gravid til man har hatt et ordinært arbeidsforhold i 6 mnd da? Hvorfor sånt hastverk? Da ville man fått mer i foreldrepenger også:)

Jeg kan ikke se noen grunn til at man skal vente. Hvordan er dette for vanlige studenter?

Jeg har tatt fagutdanning, og er stolt av å være faglært fotograf nå- hvorfor skal jeg bli "straffet" nå?

Hadde jeg visst dette litt tidligere hadde vi kanskje ventet litt, men jeg hadde ikke i min villeste fantasi forestilt meg at det fungerer sånn med foreldrepenger.

Vi ønsket oss nr to, etter snart åtte år og jeg vil ikke bli mye eldre (snart 32) før svangerskapet.

Burde ha sjekket opp dette - min feil. Får håpe jeg går over termin..

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Jeg kan ikke se noen grunn til at man skal vente. Hvordan er dette for vanlige studenter?

Jeg har tatt fagutdanning, og er stolt av å være faglært fotograf nå- hvorfor skal jeg bli "straffet" nå?

Hadde jeg visst dette litt tidligere hadde vi kanskje ventet litt, men jeg hadde ikke i min villeste fantasi forestilt meg at det fungerer sånn med foreldrepenger.

Vi ønsket oss nr to, etter snart åtte år og jeg vil ikke bli mye eldre (snart 32) før svangerskapet.

Burde ha sjekket opp dette - min feil. Får håpe jeg går over termin..

Studenter som får barn kun måneder etter avsluttet studiene får ikke rare greiene hvis de ikke har opparbeidet sett rett til permisjonspenger fra en evt. deltidsjobb under studiene.

Hvis man fortsatt er student, og mottar støtte fra Lånekassen, kan man få permisjon med studielån som omgjøres til stipend + forsørgerstipende.

Men dette forutsetter altså at man fortsatt er student. Det dummeste man kan gjøre er vel egentlig å bli gravid på slutten av studietiden. Da havner man mellom to stoler hvor man ikke får støtte fra Lånekassen, og heller ikke permisjonspenger pga. tidligere arbeidsinntekt.

Skrevet
Studenter som får barn kun måneder etter avsluttet studiene får ikke rare greiene hvis de ikke har opparbeidet sett rett til permisjonspenger fra en evt. deltidsjobb under studiene.

Hvis man fortsatt er student, og mottar støtte fra Lånekassen, kan man få permisjon med studielån som omgjøres til stipend + forsørgerstipende.

Men dette forutsetter altså at man fortsatt er student. Det dummeste man kan gjøre er vel egentlig å bli gravid på slutten av studietiden. Da havner man mellom to stoler hvor man ikke får støtte fra Lånekassen, og heller ikke permisjonspenger pga. tidligere arbeidsinntekt.

Merkelig system.. det føles liksom mer naturlig å få barn etter en milepæl og ikke midt oppi studier.

Det er vel ikke store greiene man får på grunnlag av de kommende arbeidsavklaringspengene, men litt er bedre enn ingenting.

Skrevet

Selv om du skulle gå over termin tviler jeg på at det hjelper. Jeg regner med at den ikke vil være tilbakevirkende, det vil si at du må ha fått den nye trygden i 6 måneder for å få foreldrepenger, altså at man må føde etter 1. september neste år for å få det.

Ta kontakt med NAV, men jeg tviler egentlig også på at de har svar (jeg jobber i privat sektor med noe som har med disse reglene å gjøre, og vi venter på å få avklaring for å tilpasse våre rutiner, men det bruker vanligvis ikke å komme før reglene faktisk trer i kraft.)

Dog, krysser fingrene for deg!

Skrevet
Selv om du skulle gå over termin tviler jeg på at det hjelper. Jeg regner med at den ikke vil være tilbakevirkende, det vil si at du må ha fått den nye trygden i 6 måneder for å få foreldrepenger, altså at man må føde etter 1. september neste år for å få det.

Ta kontakt med NAV, men jeg tviler egentlig også på at de har svar (jeg jobber i privat sektor med noe som har med disse reglene å gjøre, og vi venter på å få avklaring for å tilpasse våre rutiner, men det bruker vanligvis ikke å komme før reglene faktisk trer i kraft.)

Dog, krysser fingrene for deg!

Tusen takk for svar, selv om det kanskje ikke var det svaret jeg hadde håpet på. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...