MarianneE Skrevet 8. august 2003 #1 Skrevet 8. august 2003 Jeg fyller 25 om en uke (jeeeej) og siden det blir et lite selskap tenkte jeg og lage tapas. Mitt forslag er da: *krydderkjøttboller *Fyllte kyllingfilè *Sataymarinert kylling med peanutsaus *Frityrstekte reker *Mini pizza/minipai Eller er det noen andre som har et godt forslag? Evnt. noen som hadde giddi og kommentert om dette blir bra eller ikke? Hva serverer jeg så til dette? Noen som vet det? Jeg er nemlig tapas-jomfu......
Gjest Liten Skrevet 8. august 2003 #2 Skrevet 8. august 2003 Jeg hadde tapasbord til min egen 30 årsdag og har gjentatt det med samme eller noe færre retter flere ganger siden – alltid en strålende suksess! :D Her er det jeg har brukt: · ovnsbakte potetbåter, gnidd inn med olivenolje, havsalt, grovkvernet pepper og evt litt pesto eller andre friske urter · chillireker – pillede reker (ikke i lake!!) marinert med chilli, lime, hvitløk og olje; evt bruk en god chillisaus som basis og tilsett det du føler for · kyllingvinger marinert i hot barbequesaus og grillet · biter av kyllingbryst marinert i et eller annet godt – jeg har ofte brukt en hot thaimarinade – grillet eller stekt · calamaris – kjøpt ferdig frosne og stekt i ovn – med yoghurtdressing eller vanlig tatziki ved siden av · kjøttboller – en aromatisk italiensk variant med masse urter, hakket oliven og hvitløk og en hottere indisk variant med blanding av lammekjøttdeig og karbonadedeig, tilsatt masse chilli, spisskummen, knuste grønne kardemommefrø etc · salsa av cherrytomater, chilli, lime og masse frisk koriander · salat av tomat, mozzarella og rødløk · en god grønn salat · godt brød · div oljer, dressinger hmmm…. godt mulig jeg har glemt noe, men her har du hvertfall litt å hente idèer fra Lykke til!
Gjest Anonymous Skrevet 8. august 2003 #3 Skrevet 8. august 2003 Bra utvalg dette her! Hva med en klassisk spansk omelett med poteter og løk? Forbereder selv mitt eget tapas-selskap og kunne godt tenke meg oppskriften på kjøttbollene? Har vært i Spania og der drikkes det både øl og vin til. Foretrekker selv øl og så kan man jo kose seg med et godt glass spansk rødvin etterpå! Ha en hyggelig 25-års feiring!
Gjest Liten Skrevet 8. august 2003 #5 Skrevet 8. august 2003 Hva kjøttbollene angår, så har jeg dessverre ingen oppskrift på dem. Brukte karbonadedeig som jeg rørte seig med salt og så spedde litt med vann før jeg hadde i alskens dill og dall. Bruk smakskombinasjoner som du tror kan fungere og prøv deg frem. Stek en prøvekake og se om det trengs noe mer. Beklager at jeg er til liten hjelp her, men der er nå en gang sånn jeg lager mat... :kgsmil:
Gjest Litt mindre Skrevet 8. august 2003 #6 Skrevet 8. august 2003 Må si meg veldig enig med Liten sine forslag. For å ikke ødelegge selve dagen med stress er det viktig og lage noe en kan lage dagen i forveien. Bruk masse friske urter og fargerike grønnsaker. Kutt ut den "tradisjonelle norske salaten" (salatbolle med salat, paprika, agurk, tomat og thousand islang uæk). Nå er det så mye en kan finne i velassorterte butikker. Snadder er det også med hvitvin/mozell og friske fruktbiter i. F.eks. Fersk mango, jordbær,bringebær blpåbær osv. Herlig!! Sånn i farten: Som tibehør bruk nybakt brød (bruk heller dagen på dette). Med dipper som tzaltsiki og hummus. Tyrkiske squash pletter eller amerikanske maispletter. Fylte paprika eller tomater. Spyd med spekeskinke e.l. i terninger med som f.eks. melom osv. Dessertpaier. Jamies balsamico marinerte jordbær m/mascarponekrem (smaker som tjukk krem) har vært en suksess her. Jeg elsker å imponere, men med enkle "triks". Lykke til!!!
Klips Skrevet 8. august 2003 #7 Skrevet 8. august 2003 Mange bra forslag. Husk at det tar mye tid å tilberede mange småretter. Mitt forslag er å ha noen som er ferdige fra pakken, for eksempel marinerte oliven og artiskokkhjerter, spansk pølse eller ost. Eller gå innom en fin butikk så har de sikkert masse ferdigtapas. Når det gjelder kjøttboller har ikke jeg heller noen oppskrift, tatt det på feelingen, men husk at det kreves mye mer krydder enn man tror for å få dem skikkelig spicy, er som om styrken bare absorberes! Og i delikatessebutikk/innvandrerbutikk (hehe, er jo ofte det samme) får du en saus til patatas bravas (potetbåtene beskrevet over) som er helt himmelsk sammen rømme. (Barbecuesaus kan også funke forresten).
Gjest Liten Skrevet 8. august 2003 #8 Skrevet 8. august 2003 Det er mye jobb å lage så mye forskjellig, og god planlegging er nødvendig. Jeg laget mye hel- eller halvferdig dagen før. Tror at forutsetningen for å gjøre et slikt stunt er at du rett og slett liker å lage mat. Jeg storkoste meg på kjøkkenet i halvannen dag. Og ferdige ting og tang er helt supert - oliven, artisjokkhjerter, soltørkede tomater osv. hmmm..... lenge siden jeg har hatt masse gjester...
ringblomst Skrevet 8. august 2003 #9 Skrevet 8. august 2003 Jeg vil foreslå å bytte ut kyllingen til sate-kjøttet med skinkestek. Fra merket Kokita får du kjøpt en satemarinade som er veldig god til skinkestek oppkuttet i i større terninger, så pleier jeg å la alt ligge over natten. Den er god med kylling også, men altså best med skinkestek. Ellers hørtes menyen så god ut at jeg gjerne vil komme .
Gjest Spiff Skrevet 8. august 2003 #10 Skrevet 8. august 2003 Sataysaus fra Conimex er ypperlig å bruke som dip. Du kan med fordel finhakke litt peanøtter å ha i den ferdige sausen, da "ekte" sataysaus bør inneholde litt peanøtt"klumper".
Junebug Skrevet 8. august 2003 #11 Skrevet 8. august 2003 Sataysaus fra Conimex er ypperlig å bruke som dip. Du kan med fordel finhakke litt peanøtter å ha i den ferdige sausen' date=' da "ekte" sataysaus bør inneholde litt peanøtt"klumper".[/quote'] ... eller du kan lage den med grovt peanøttsmør. Smak og behag - men jeg er uenig med Ringblomst. Foretrekker kylling satay. Liten - jeg fikk vann i munn da jeg leste menyen til 30-års dagen din!! Enig med Klips, kan godt ha litt spansk ost eller pølse. Feks manchego (ost) eller chorizo (fantastisk god pølse).
ringblomst Skrevet 8. august 2003 #12 Skrevet 8. august 2003 Junebug: jeg er glad i alle slags typer av sate. Men akkurat Kokita-marinaden er best med skinkestek/svin, etter min mening .
MarianneE Skrevet 10. august 2003 Forfatter #13 Skrevet 10. august 2003 Takk, takk, takk, takk og atter tusen takk!!!!!!!!
MarianneE Skrevet 12. august 2003 Forfatter #14 Skrevet 12. august 2003 Men, disse potetene. Hvor mye skal jeg beregne pr. pers?
Gjest Liten Skrevet 12. august 2003 #15 Skrevet 12. august 2003 Kommer an på hvor mye tilbehør du har ellers, av salater, brød etc. Til en vanlig middag beregner jeg 2-4 poteter per person avhengig av størrelsen. Til en buffet... ca halvparten, 1 stor eller to små per person?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå