Anette :) Skrevet 26. august 2009 #1 Skrevet 26. august 2009 Hei! Da er det dags å tenke på særemne, og jeg har ganske sikkert bestemt meg for at jeg ønsker å lese Astrid Lindgrens bøker. Jeg stod også og lurte på Anne-Cath Vestli, men har på følelsen at det ikke er like lett det. Jeg har allerede lånt meg to bøker på biblioteket, Rasmus på Loffen og Vi på saltkråkan. Jeg tenkte også å se filmene Pippi og Emil, da vi kan velge to bøker og to filmer. Det er enda ikke noe problem å endre bokvalg, men jeg har bestemt meg for å velge Rasmus på Loffen helt sikkert. Noen tips til om jeg bør endre valget mitt? I tillegg lurer jeg på problemstilling. Da læreren våres stod og pratet om særemne var han innom Lindgrens bøker, og nevnte at en problemstilling kunne være barneoppdragelse. Jeg synes dette kunne høres spennende ut, men trenger tips til hvilke bøker/filmer jeg bør velge. Vil ha bøker/filmer som har forskjellige oppdragelser, slik at det er mye å sammenligne med, trekke likheter og ulikheter. Men jeg tar også gjerne imot problemstillinger rettet mot andre av hennes bøker, da jeg ikke har bestemt meg helt enda.
bananbra Skrevet 26. august 2009 #2 Skrevet 26. august 2009 Har dere lov til å velge barnebøker? Det er ikke meningen å være frekk, altså, jeg bare synes det høres en smule rart ut.
Ella_Grey Skrevet 26. august 2009 #3 Skrevet 26. august 2009 Ronja Røverdatter er faktisk en av mine favoritt-bøker, eller det var det da jeg var liten eller faktisk nå også. Fikk lyst til å lese den igjen. Så syns jo du bør velge den! Du kan jo da bruke Pippi, Rasmus på loffen og Emil, så kan du vise til tre uvanlige oppvekstvilkår og et som var vanlig da Astrid vokste opp. Se om det var forskjell gutt - jente mht frihet etc. Noe annet aktuelt kan jo være hvordan hun skrev om døden, i RR, Mio min mio (hvis jeg ikke tar feil), og B. Løvehjerte er det jo noen som dør. Og faren til Pippi, er han egentlig død?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå