Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heihei :)

Jeg fikk kort på friskhuset for en goood stund siden, man har aldri brukt det..

Men for ca. 1 mnd siden begynte jeg å dra 2-3 ganger i uka.

Jeg har aldri turt å dra å trene alene, så jeg drar sammen med ei vennine, og følger også henne program. Men nå moter jeg meg opp til å kunne dra når jeg har tid utenom noen ganger også, og vil også begynne med mitt eget program.

En vennine av meg har en type som jobbet en liten stund på friskhuset, han har gått skole innen trening osv. Og hun fikk han til å lage et program til meg, men det jeg lurer på er om dette programmet ser bra ut?

Målet mitt er å ta av meg noen kilo, og trene litt styrke også.

Jeg er litt usikker på programmet, siden han har gått skole men nesten ikke arbeidet på studio osv.

Så jeg har veldig lyst til at dere skal si deres meninger om programmet:

det er delt inn i to, slik at det ikke blir for masse på en dag.

Dag 1:

- Oppvarming på Step maskin: 15 min

- Brystpress

- Peck Deck

- Ned trekk

- Roing

- Skulderpress

- Armcurl i kabel

- Tricepspress i kabel

Avslutt med 4x4 intervall på mølle i 2% motbakke. det il si at jeg løper i 4 min som skal være slitsomt og går i 3 min. dette skal jeg gjøre tilsammen 4 ganger.

Dag 2:

- Oppvarming: step maskin: 15 min

- Lår press dyp

- lår curl

- hofte press ut

- hofte press inn

- crunch

- korsrygg

- skrå mage

Avslutt med 30 min rotex (apparat med pendlende håndtak)

Det er 12 repetisjoner og 3 sett på alle apparatene ;)

Hadde satt stor pris på din mening! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hadde satt stor pris på din mening! :)

Personlig ville jeg ikke kjørt bryst, forside/bakside arm og skuldre på en og samme dag. Selv deler jeg det opp for å unngå å bli for sliten i armene, føler jeg mister litt av styrken i overroppen om jeg kjører alle muskelgruppene der på en og samme økt. Det samme gjelder for så vidt også bena.

Er ikke noe ekspert, men ville splittet det litt opp jeg. Antall rep og sett ser bra ut!

Kjører du kondisjonstrening også i tillegg til dette? Altså egne dager med kun kondisjonstrening? Om du ønsker å gå litt ned i vekt så anbefaler jeg en eller to dager med dette i tillegg til styrketreningen om du har tid!

Skrevet
Personlig ville jeg ikke kjørt bryst, forside/bakside arm og skuldre på en og samme dag. Selv deler jeg det opp for å unngå å bli for sliten i armene, føler jeg mister litt av styrken i overroppen om jeg kjører alle muskelgruppene der på en og samme økt. Det samme gjelder for så vidt også bena.

Er ikke noe ekspert, men ville splittet det litt opp jeg. Antall rep og sett ser bra ut!

Kjører du kondisjonstrening også i tillegg til dette? Altså egne dager med kun kondisjonstrening? Om du ønsker å gå litt ned i vekt så anbefaler jeg en eller to dager med dette i tillegg til styrketreningen om du har tid!

Takk for svar : )

Ja kanskje jeg skulle delt det opp litt, det var ikke så domt :)

Har jo kondisjon med i programmet også, men er på spinning på Torsdager også ;)

Jeg går skole, og har egentlig veldig masse å gjøre om dagene, men Prøver å få til å trene mandager og onsdager, pluss spinning på torsdager ;)

Går også trur nesten hver kved, men det er ikke så mye å skryte av da jeg ikke går så langt og heller ikke så fort. Turene går jeg sammen med naboen min, og de gjør vi egentlig bare for å sladdre litt om hva som har hendt i dag osv. Jeg kan heller ikke jogge når jeg går sammen med henne pga at hun har noe feil med foten så legen sier at det ikke er lurt av henne å jogge på asfalt.. ;)

Skrevet

Spinning i tillegg er kjempebra det!

Turer er også veldig bra form for aktivitet! I tillegg gjør du det til noe sosialt, så bare fortsett med dette!!

Skrevet
Spinning i tillegg er kjempebra det!

Turer er også veldig bra form for aktivitet! I tillegg gjør du det til noe sosialt, så bare fortsett med dette!!

Men det er bra å høre at jeg gjør noe riktig da :P hehe, er egentlig ikke så veldig inne på trening å sånt, så blir fort usikker. :sjenert:

Da gjenstår det bare å se om jeg kommer i gang med det programmet mitt da, som ligger så fint på friskhuset åog aldri har blitt rørt :P

Og om jeg tørr å "rive meg løs" fra vennina mi, for hun fortsetter jo på sitt eget program ;) Men føler det blir litt feil av meg å trene etter hennes program slik jeg har gjort nå en stund, siden hun har andre mål enn meg

:)

Gjest Tigress
Skrevet

Eg synest programmet såg bra ut - det er vanleg å køyre overkropp ein dag og underkropp ein dag, på den måten får du slitt ut musklane. Mitt einaste ankepunkt var at du skulle køyre djup knebøy - det er ikkje bra for knærne, men om du køyrer i maskin er det kan hende ikkje like ille?

Skrevet
Mitt einaste ankepunkt var at du skulle køyre djup knebøy - det er ikkje bra for knærne, men om du køyrer i maskin er det kan hende ikkje like ille?

Hva mener du med "ikke bra for knærne"? Mine knær ble bedre etter skikkelige knebøy. Hvis du tenker på knebøy i smithmaskin, er dette noe som har skadet mer enn å gagnet mange. Det går mest på rygg. Vet ikke hvorfor, kanskje pga at det er en låst bane, og at ryggen ikke får posisjonere seg som den vil... bare noe jeg spekulerer i. Men jeg har blitt frarådet å bruke maskin av mange.

Skrevet
Mitt einaste ankepunkt var at du skulle køyre djup knebøy - det er ikkje bra for knærne, men om du køyrer i maskin er det kan hende ikkje like ille?

Må også si meg uenig her. Knebøy med frivekter er en super øvelse og med mindre en fra før av sliter fælt med knær/rygg så er dette en øvelse jeg IKKE ville droppet eller kjørt på maskin!

Skrevet

Tusen takk for svar :)

Det går bra å følge programmet, men det eneste er at jeg absolut ikke liker den der maskinen med pendlende håndtak som jeg skal ta minst 30 min den ene dagen, de 30 minuttene virker som en hel evighet.. så jeg vurderer å ta 3D mølla hele tiden i stede siden jeg liker det mye bedre :P

Skrevet
Tusen takk for svar :)

Det går bra å følge programmet, men det eneste er at jeg absolut ikke liker den der maskinen med pendlende håndtak som jeg skal ta minst 30 min den ene dagen, de 30 minuttene virker som en hel evighet.. så jeg vurderer å ta 3D mølla hele tiden i stede siden jeg liker det mye bedre :P

Da synes jeg så absolutt du skal ta tredemølla i bruk!! Kjempetrening det!!

Skrevet

Nei! Du viderefører usannheter her. Hvis dype knebøy var dårlig for knærne, skulle man forvente at alle kraftsportutøvere og spesielt vektløftere var invalide. Det motsatte er tilfelle. Dype knebøy er bra for knærne, det er halv/kvart-bøy som er skadelig i lengden.

Og dessuten: Bruk maskiner minst mulig. Bruk frivekter, og gjør det ordentlig. Trenger du hjelp til å lære teknikk er det vanligvis en veldig mye bedre idé å finne en styrkeløfter å spørre enn å stole på noen som har gått et kurs og kanskje jobbet som instruktør på et senter. Det programmet du har fått ser ut som et dilleprogram. Her er et ordentlig program som virker som fjell: http://startingstrength.wikia.com/wiki/FAQ...arting_Strength

Skrevet
Nei! Du viderefører usannheter her. Hvis dype knebøy var dårlig for knærne, skulle man forvente at alle kraftsportutøvere og spesielt vektløftere var invalide. Det motsatte er tilfelle. Dype knebøy er bra for knærne, det er halv/kvart-bøy som er skadelig i lengden.

Og dessuten: Bruk maskiner minst mulig. Bruk frivekter, og gjør det ordentlig. Trenger du hjelp til å lære teknikk er det vanligvis en veldig mye bedre idé å finne en styrkeløfter å spørre enn å stole på noen som har gått et kurs og kanskje jobbet som instruktør på et senter. Det programmet du har fått ser ut som et dilleprogram. Her er et ordentlig program som virker som fjell: http://startingstrength.wikia.com/wiki/FAQ...arting_Strength

Takk for tips :) Men kan ikke si jeg forsto så masse av det der programmet i grunn :P Jeg er jo rimelig ny på alt dette trenings styret, og ikke er jeg verdensmester i engelsk heller :P hehe..

Skrevet
Takk for tips :) Men kan ikke si jeg forsto så masse av det der programmet i grunn

Jaha.

Frivekter, ingen maskiner. Hvis noen sier at det er best å begynne med maskiner, tar de feil; ikke hør på dem.

Todagers splitt, tre ganger i uka, alltid med én dags pause imellom (man trenger litt tid for å hente seg inn). For eksempel mandag, onsdag og fredag. Den ene uka trener man program A, B, A; neste uke er det B, A, B; og så videre. Mellom hvert sett tar du pause på 2-3 minutter (eller mer, etterhvert). Begynn med lite vekter og fokuser på teknikk. Hver gang du faktisk får til alle settene med dagens vekt, betyr det at det er på tide å legge på bittelitt mer vekt neste gang. Ikke hver gang du synes det begynner å bli for lett, men hver gang du faktisk får til dine 3x5 (eller whatever). Ingen unntak bortsett fra pga. sykdom.

Program A:

Knebøy, oppvarmingssett og så 3x5 (dvs. 3 sett, 5 reps i hvert sett).

Benkpress, oppvarmingssett og så 3x5.

Markløft, oppvarmingsssett og så 1x5 (ikke trykkfeil, det er tungt nok med ett sett).

(Støtteøvelser: Pullups, rygg, mage).

Program B:

Knebøy, oppvarmingssett og så 3x5.

Militærpress, oppvarmingssett og så 3x5.

Power cleans, oppvarmingssett og så 5x3 (ikke trykkfeil).

(Støtteøvelser: Dips, rygg, mage).

Knebøy:

Benkpress:

Markløft:

Militærpress:

Power cleans:

Trenger du hjelp til å lære riktig teknikk, er det bedre å finne en erfaren styrkeløfter å spørre enn å stole på en PT. Det er ingen konsistent kvalitetskontroll på PT'er, og mange av dem vet sikkert hva de driver med, men mange gjør det ikke, og du kan ikke se forskjell på dem. En erfaren styrkeløfter har derimot gjort disse løftene tusenvis av ganger og ikke ødelagt seg, det er kvalitetskontroll.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...