Gå til innhold

Vanlige lyspærer blir forbudt fra 1.9.

LilleBille

Anbefalte innlegg

Når det gjelder oppstartsstrøm o.l. på pærene testet de faktisk dette på mythbusters på discovery her om dagen. Da med både vanlige pærer, sparepærer, halogen, lysstoffrør og noen andre jeg ikke husker navnet på. Testen gikk ut på om det lønte seg og ha lyset på for å spare strømmen man brukte på å starte de opp, eller om man burde skru de av hver gang man gikk ut av et rom.

Og det viste seg at de fleste pærene brukte mellom 0.01-0.51 kilowattsekund med strøm for å starte opp, altså veldig kort tid om man skal være fornuftig med strømsparing. Så med mindre man skal være ut av rommet i mindre enn et sekund så lønner det seg faktisk å skru de av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og det viste seg at de fleste pærene brukte mellom 0.01-0.51 kilowattsekund med strøm for å starte opp, altså veldig kort tid om man skal være fornuftig med strømsparing. Så med mindre man skal være ut av rommet i mindre enn et sekund så lønner det seg faktisk å skru de av.

Den myten har ikke jeg hørt om. Men at det ikke lønner seg å slukke lysstoffrør (kompaktlysrørpærer) om vi forlater et rom for kortere tid, fordi rørets levetid reduseres med omlag en halvtime hver gang det slukkes. Altså et spørsmål om innkjøpskostnad, ikke driftskostnad.

Uansett tror jeg vi innen få år nesten utelukkende vil se LED-lamper til "hverdagslys". Mer enn hundre lumen pr. watt, er ikke å kimse av. Det er bare et tidsspørsmål før masseproduksjon gir priser ned mot glødepærepris i styrker tilsvarende 40-60W. Utfordringen er kjølingen, fordi LEDen må kvitte seg med overskuddsvarme. Dessuten vil brannrisikoen reduseres, når glødepærer skiftes til LED.

Men det er dritflaut at det er SVs brutte valgløfte om å heve frigrensa på import fra 200kr, som er den største fordyrende faktor, når gamle energislukere skal skiftes ut med noe ti ganger mer energiøkonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktet noe slikt, ja. Vi har lysekroner i begge stuene våre, pluss på kjøkkenet og på det ene soverommet (ja, er litt fan av lysekroner... :sjenert: ). Da jeg skulle på Ikea som vanlig og handle inn nye pærer for en ukes tid siden, hadde de det ikke! De har sluttet med salg av "vanlige" lyspærer. De sparepærene de hadde var IKKE så veldig pene, og der vil se meget merkelig ut med den formen i lysekronene mine.

I tillegg var det kjempedyrt, selvsagt. Og vi må jo bruke en god del av dem.

Nå må jeg også ut og hamstre, før de forsvinner i alle butikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker å ha lest at det er kvikksølv eller noe i dem? Er det derfor de er bannlyst hos dere? Hvilken skade kan slike pærer gi, forresten?

Det stemmer at det er kvikksølv i sparepærene. Hadde et forsøk på det i fysikk engang, og meldte i fra til giftsentralen (?). Svaret vi fikk var at de visste om det, men siden bruken av sparepærer (på den tiden) var så liten så de antok at det ikke var noen stor fare.

Man kan få kvikksølvforgiftning av innånding av gassene fra kvikksølvet. Hvis man først har fått det, vil det ta laaaaaaang tid før man blir frisk grunnet lang nedbrytningstid, ca 20 år. Vet ikke noe mer enn det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spare-Per

Fant en fin faktaside om bl.a. dette.

Står mye om stråling, miljøgifter i elektronikk osv.

Bla. står det et bra tips i tilfelle en lavenergipære knuses (sparepære, lysstoffrør etc):

- - - -

När en varm lågenergilampa krossas

Öppna fönstret, lämna rummet och stäng dörren. Återvänd tidigast efter 20 minuter. Allt för att undvika att andas in kvicksilverånga. Detta gäller även lysrör.

Läs mer på Kemikalieinspektionen.

- - - -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den myten har ikke jeg hørt om. Men at det ikke lønner seg å slukke lysstoffrør (kompaktlysrørpærer) om vi forlater et rom for kortere tid, fordi rørets levetid reduseres med omlag en halvtime hver gang det slukkes. Altså et spørsmål om innkjøpskostnad, ikke driftskostnad.

De testet dette også, det viste seg at antall ganger de forskjellige lyspærene ble slått av og på ikke hadde innvirkning på levetiden. De slo av og på lyspærene hvert 2. minutt i flere måneder mener jeg (så dette programmet forrige gang det ble sendt så husker ikke helt detaljene.)

Det som bekymrer meg mest er kvikksølvet, skjønner ikke helt at dette kan være miljøvennlig. Vi har også merket at levealderen er veldig oppskrytt på en del av pærene, i tillegg til at lyset ikke slår seg på før det har gått noen minutter og at lyset ikke ser like bra ut.

Jeg regner med at dette forbudet dog kommer til å gjøre mye med tilbudet av sparepærer, de kommer til å bli bedre og bedre innen ganske kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg regner med at dette forbudet dog kommer til å gjøre mye med tilbudet av sparepærer, de kommer til å bli bedre og bedre innen ganske kort tid.
Neppe. "Sparepære" er i dag mer eller mindre synonymt med kompaktlysrørlamper. Og disse er en teknologisk blindgate. LED-pærer er langt mer overlegne enn både glødepærer, halogen og sparepærer, fordi de bruker kun en brøkdel av energien. Men i de høye lyseffektene er de ennå kunstig høyt priset, fordi produsentene tar hva et sultent marked vil betale.

Om kort tid vil LED-pærene komm for fullt. De er masseproduserbare, og burde kunne produseres for det dobbelte av hva en glødepære koster. Det kommer. Riktignok vil de ha en kjøleribbekrans, men kan ellers lages til forveksling lik tradisjonelle lyspærer. Når det kommer enda mer effektive LEDs på markedet, vil også kjølebehovet i husholdningsstyrkene reduseres såpass at LED-pærene kan bli til forveksling like gjødepærene, med kjølesystemet skjult under "glasset" - delvis brukt som reflektor/refraktor.

Det er nesten ulogisk å ikke bruke LED. Jeg får med 10-12W lys tilsvarende 100W glødepære, eller mer. Ved å maskere det, og gjøre det snillere for øyne og interiør, reduseres det til ca. 60W glødepære, men med friskere dagslystone enn halogen, og uten brannfaren.

LED kommer også i varmere hvitfarger, som egner seg mer i sydvente rom (oftest stua) enn sparepærer og lysstoffrør.

Vi går virkelig spennende tider i møte, etterhvert som designere begynner å lage lamper direkte med tanke på LEDs. Mye gammel latin kan kastes overbord, når de ikke trenger å tenke den samme sikkerheten som glødepærer har. Ja, i det hele tatt slipper å tenke på at der noensinne trengs å skifte pære i lampa.

Med LEDs lyser du opp ei middels stue plenty med bare 30-40W strømforbruk. Og når jeg sier plenty, mener jeg utrivelig lyst, nesten blendende. Så det er ikke tvil om at dette kommer til å merkes på husleia.

Uheldigvis er det nesten ingenting av LED-pærer på det norske markedet ennå, som blir noe annet enn skuffende, så forlang å få teste pæra før du bestemmer deg. Det er stor variasjon i lysstyrke og fargetemperatur og design, og mye er crap, som stort sett kun er egnet som orienteringslys i skap, dekor etcetera.

Nå må jeg se om jeg finner den bulbbuster-episoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe. "Sparepære" er i dag mer eller mindre synonymt med kompaktlysrørlamper. Og disse er en teknologisk blindgate. LED-pærer er langt mer overlegne enn både glødepærer, halogen og sparepærer, fordi de bruker kun en brøkdel av energien. Men i de høye lyseffektene er de ennå kunstig høyt priset, fordi produsentene tar hva et sultent marked vil betale.

Altså, nå mente jeg sparepærer som en fellesbetegnelse på alle pærer som bruker mindre energi enn standard glødepærer (det ble brukt slik i en test jeg leste, så jeg trodde det var "vanlig".) Så om det kommer flere LED-pærer, halogenpærer, lysrør eller kanskje utvikles helt ny teknologi, så blir det uansett bedre tilbud etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir et kjempeproblem for oss som er spesielt sensitive for lys...

Hvordan det? Du får fremdeles tak i blacklight - men nå i sparepæreutgave...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan det? Du får fremdeles tak i blacklight - men nå i sparepæreutgave...

Fordi lyset likevel er skarpere og annerledes enn det som kommer fra vanlige lyspærer.

Jeg får epilepsianfall etter et par minutter i samme som den typen kunstig lys - hvilket betyr at jeg nå etterhvert må holde meg enda mere hjemme enn jeg allerede har måttet til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener du?

Overgangsfaser krever alltid mer logistikk. Tilvenning av nye vaner, og avvenning av gamle. Må prøve ut et utall pærer til blodpris før man finner en god erstatning. Kan ikke lenger regne med å handle lyspærer på den lokale butikken. Med kronisk hodepine er sånne ting slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyset fra mange sparepærer kan en jo se ved bare å gå til nærmeste Rema 1000 butikk. Også andre butikker, eller de nye T banene i Oslo. Blendene blåhvit lys som gir mange reflekser, og er svært slitsomt for øynene!

Selv får jeg migrene av slikt unaturlig kaldt lys, og det blir bare værre og værre ser det ut til!

Nå skal man tvinges til å bruke slikt unaturlig lys i sitt eget hjem også! Hva med helse og trivsel!

Er det ikke om å gjøre at flest mulig er friske, og ikke uføre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige glødelamper, blir ikke forbudt å bruke. Men de blir forbudt å selge.

Grunnen er jo åpenbar.

I en slik pære forsvinner 95% av energien i varme.

De resterende 5% til lys.

Altså 95% av energien sløses bort.

Vel. Kanskje ikke i Norge om vinteren, da vi kan nyttigjøre oss varmen til oppvarming.

En lyspære på 40 w gir jo 38 w som varme i rommet (95%) Altså er lyspærer (gammeldagse glødepærer) ganske effektive varmeovner.

Men....

Jeg skjønner man vil bort fra denne håpløst gammeldagse energisløsingen nå.

Dessuten. De nye pærene varer mye lenger, men kan gjerne være langt dyrere i innkjøp.

I lengden blir de uansett langt billigere. (Veldig lite strømforbruk og lang levetid.)

Bare til underetning:

Det er ikke korrekte % tall som her fremsies! Det riktige er at 20% går til lys, og 80% til varme!

Dette er ifølge Forbrukerådet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Bare til underetning:

Det er ikke korrekte % tall som her fremsies! Det riktige er at 20% går til lys, og 80% til varme!

Dette er ifølge Forbrukerådet.

...og forbrukerådet har allerede gått tilbake på dette.

Tester i NEMKO har vist at mellom 90 og 95% av energien går til varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi lyset likevel er skarpere og annerledes enn det som kommer fra vanlige lyspærer.

Jeg får epilepsianfall etter et par minutter i samme som den typen kunstig lys - hvilket betyr at jeg nå etterhvert må holde meg enda mere hjemme enn jeg allerede har måttet til nå.

Det er et kjent fenomen at visse typer lys har for dårlig glatting, bl.a glødepærer, slik at epileptikere kan reagere. Dette er egentlig bedre egnet for en egen tråd.

Strømnettet vårt leverer strømmen i pulserende støt - femti i sekundet. Ei glødepære vil grovt sagt bli slukket og tent femti ganger i sekundet. Men fordi øyet vårt ikke oppfatter noe særlig kjappere endringer enn rundt tjue i sekundet, oppfatter vi lyset som stabilt. Men øyet oppfatter svingningene, også hjernen - det er treghet i "databehandlingen" som gjør at vi ikke oppfatter dem bevisst, selv om deler av hjernen "ser dem".

Det samme gjelder for lavfrekvente lysstoffrør. De har gjerne den dobbelte frekvensen av glødepærer, men er likevel kjente triggere for epileptikere.

Her bør LED-teknologiens inntogsmarsj være søt musikk for epileptikere! Ikke det at ei LED-emitter er snillere enn glødepæra på vekselstrøm. Snarere tvert i mot. Den reagerer hurtigere enn glødetråd, og vil derfor blinke mer markant. Men det er fullt mulig å kjøre dem via 12 Volt likestrøm, med glattekondensator. Voila! Helt hundre prosent stabilt blinkfritt lys! Eneste blinket kommer fra av/på-bryteren.

At lyskilden er liten og skarp er kun dersom du foretrekker en liten og skarp lyskilde. Der har du et poeng som gjelder mer oss alle. Større styrker kommer med flere emittere og derved større lysflate. Dessuten vil det med større styrker komme større diffusorer. Og dermed er det problemet løst.

Stjernekliner'n har et godt poeng. Heldigvis er dollaren lav. Men mye av bomkjøpene som skuffer enten det er lysstyrken eller fargetemperaturen, kan fremdeles brukes i skap, garasje, kjellerbod, dekor etc. så det behøver ikke å være helt bortkastet. Kanskje vi får lage egne tråder, slik at vi kan høste av hverandres erfaringer etterhvert? Og spare hverandre en formue? Det er jo slike fora som dette sin styrke.

Ja, jeg vet. Jeg har sett sparelyset. Og har blitt en pastor i en LED opplyst kirke. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de ca. 10% av norges befolkning som er plaget med migrene?

LED lys gir etter min erfaring som halogen et skarpere blåhvit lys, og det blender. Dette gir lett migreneanfall med kraftige hodesmerter kanskje resten av uken!

Var nettopp på Clas Olson som bruker halogen i taket, lyset reflekterte kraftig i nybonet gulv og blanke gjenstander samt plastemballasje. Måtte gå med solbriller!

Jeg tror politikerne nå gjør vedtak som vil gi enda flere uføre, og det vil koste langt mere enn litt strøm!

(Som også varmer opp i dette kalde landet!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...