Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg betalte med postbank kortet i en liten kiosk for ca en time siden. Nå angrer jeg og er litt stressa. Er redd disse bankkort svindlerne som herjer i Oslo.

Jeg har jobbet mye ekstra og overtid i sommer så det er litt mere penger på kontoen min enn til vanlig.

Skal åpne en ny konto fra nettbanken. Spørsmålet er om jeg skal åpne en ny postbanken leve konto (personkonto), service konto(brukes til regninger), eller kapitalkonto(brukes f.eks til depositum)?

Noen som har mere peiling enn meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei,

Jeg betalte med postbank kortet i en liten kiosk for ca en time siden. Nå angrer jeg og er litt stressa. Er redd disse bankkort svindlerne som herjer i Oslo.

Jeg har jobbet mye ekstra og overtid i sommer så det er litt mere penger på kontoen min enn til vanlig.

Skal åpne en ny konto fra nettbanken. Spørsmålet er om jeg skal åpne en ny postbanken leve konto (personkonto), service konto(brukes til regninger), eller kapitalkonto(brukes f.eks til depositum)?

Noen som har mere peiling enn meg?

Du får kun ha en Leve-konto. Har du en Leve-konto fra før er da dette ikke noe alternativ. Har du mye penger på kontoen din ville jeg satset på en kapitalkonto, men vær oppmerksom på at det er 12 gebyrfrie uttak på en slik konto (trekk til lån eller fond teller ikke som uttak).

En personkonto eller servicekonto er greie kontoer til regningskonto eller til penger som skal raskt ut igjen. Renten er ikke mye å skryte av på disse kontoene. Skal pengene stå over tid (inntil 3 år) bør du velge noe som gir mer avkastning som kapitalkonto eller Postbanken Rentespar ( kortsiktig pengemarkedsfond). For enda lenger tidsperspektiv finnes det andre alternativ, men det var ikke det du i første omgang lurte på.

Er du redd for svindel når du bruker kortet ditt kan du bestille nytt kort m/ chip. Det gjør du veldig enkelt i nettbanken din.

Skrevet
Kanskje bedre å bruke kontanter :)?

Joda, jeg er flink til å bruke kontanter. Akkurat ikveld hadde jeg ikke nok i lommeboka.

Skrevet

Takk for svar Madeline, jeg oppretter en kapitalkonto med en gang :)

Skrevet

Det er jo ikke så lurt å gå rundt med masse kontanter på seg hele tiden heller da, i storbyene er det flere lommetyver enn kortsvindlere (dvs det er ofte de samme folkene, men kortene dine kan du sperre, verre med kontanter)...

Jeg ville hatt en egen konto uten kort der alle pengene du får inn havner, og betale alle regninger derfra, og så ha et fast trekk en gang i uka (eller oftere, hver dag om du er skikkelig paranoid ;)) der du overfører litt penger til kortet. Skal du kjøpe noe spesielt kan du overføre ekstra, eller bruke kredittkort om du vil ha det.

Fordelen er jo at om du blir svindlet og ikke er uaktsom med koden din vil du få tilbake pengene (ha kredittkort fra annet sted enn banken din om de krever at du har lik kode på begge kort, verden dummeste opplegg spør du meg, gavepakke til svindlerne som først sikrer seg koden din og siden rapper lommeboka, two for the prize of one!!). Blir du ranet kan det være vanskeligere å bevise hvor mye penger du hadde på deg, og det går vel også av egenandelen på forsikringen, hvis du i det hele tatt er dekket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...