Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man skal flytte til utlandet ( tidsperiode er usikkert) hva kan man egentlig gjøre med posten sin? Har en venninne som skal til utlandet og hun har solgt og kvittet seg med alt av ting her. Eneste som står igjen er posten og folkeregistret. Hun vil ikke ha posten sin til utlandet fordi hun er redd for at den skal forsvinne. Trenger man å melde flytting til utlandet? Eller kan man fortsatt ha den her i Norge?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har meldt flytting til utlandet, men jeg faar noe av posten min sendt til min far i Norge. Banker og det offentlige bruker adressen man er registrert paa, men det kan jo hende man kan be de om aa bruke en annen adresse i Norge.

Skrevet

Dersom man ikke har jobb, bolig, ektefelle og/eller barn i Norge skal man melde flytting til utlandet, med mindre det er for en begrenset periode.. "Begrenset" er ikke nødvendigvis det samme som "kort", hvis man f.eks. har en femårskontrakt med arbeidsgiver i utlandet, kan det godt være man ikke trenger melde flytting. Hvis man flytter og det er på ubestemt tid, regnes det vel som permanent (inntil videre).

Når det gjelder flytting til nordiske land er det det landet du flytter til sine regler som gjelder :)

Skrevet

Har meldt at jeg er flyttet til utlandet og har min addresse her, men det er kun for at de skal ha meg registrert hvor jeg bor. Min post er registrert hos mamma, sa brev og slike ting kommer til henne, sa sender hun det evt til meg.

Dette fordi jeg skal vaere her iallefall 4 aar, men vet ikke helt etter det, sa det er liksom ikke permanent.

Skrevet

Hun blir ikke i utlandet permanent. Hun kommer til å reise tilbake til Norge innimellom, en gang i halvåret/året. Så hun har ikke lyst tl å melde flytting til utlandet. Vi tenkte at hun kunne folkeregistrere seg hos meg, men jeg bor på hybel, så det blir vanskelig... Det er vel folkeregistrert som er hovedproblemet, posten følger jo den.

Gjest Herre!!
Skrevet

Husker jeg regga posten hos posten.no til et familiemedlem, og folkeregisteret i utlandet , samt addresse i Norge også til folkeregisteret.

Kan dere ikke bare ringe dem hvis det er så vanskelig ?

• 4 uker senere...
Skrevet

Eg og har flytta til utlandet for 3- 4 år. Det viktigaste for meg var å bli godkjent som mottakar av NAV utland sine tenester, det må ein søke om uansett, dersom ein ikkje er mottakar av støtte frå Lånekassen. Så venninna di bør søke om dette dersom ho ikkje vert dekka av bustadlandet sine ordningar. Eg er utanlandsstudent, men har ikkje lånekassestøtte, så eg måtte i alle fall søke NAV utland om medlemsskap.

Elles har eg ikkje meldt flytting sidan eg skal heim om 3- 4 år, men vurderer det sterkt no. Har ikkje heilt fått klart føre meg kva eg er pliktig til når eg er student. Men dersom eg ikkje melder flytting, så er det vel noko skattestyr med ekstrajobben eg skal få meg? Tykkjer dette er vanskeleg å finne ut av, nokon som kan fortelle meg kva som gjeld?

Altså: Er utanlandsstudent i 3- 4år, uten støtte frå Norge. Er medlem i NAV utland. Har verken barn eller ektefelle eller fast bustad i Norge (er registrert hos foreldra mine). Kva er bakdelen med å registerere flytting for meg? Og kva er fordelen? Verkar som om eg ikkje er pålagt å melde flytting sidan eg er student.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...