Gå til innhold

Lærerne

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag kl. 21.40 begynner det en dokuserie om lærere fra Årvoll skole. Får et innblikk i hvordan skolehverdagen er. Kanskje greit å få sett litt fra oss som er litt utenfort den "verden."

Flere som skal se?

Videoannonse
Annonse
Gjest læreren
Skrevet

Jeg er lærer og gleder meg veldig til å se programmet. Det er ett yrke som er veldig spennende, men også kaotisk. Det er alltid mange "baller" i luften og man føler alltid at man ligger på etterskudd, selv om man jobber mye. Jeg har alltid med meg jobb hjem etter endt arbeidsdagen og mange kvelder går i det. Så det er spennende å se hvordan andre opplever arbeidsdagen sin, og også plukke opp noen tips og ideer.

Skrevet

Så den (på web-tv) og fikk bare bekreftet at jeg aldri kunne ha jobbet som lærer. Det må da være utrolig frustrerende med all innsatsen man selv gjør for deretter å få så lite tilbake fra umotiverte og urolige elever. I tillegg skal man bare maktesløst være vitne til at de som henger etter eller synes å ha andre problemer ikke får den hjelpen de trenger og at de flinke kjeder seg.

Hvorfor må man absolutt stappe et klasserom fullt med 30 elever på helt forskjellig nivå? Kan man ikke dele inn elevene etter arbeidsinnsats og lærelyst og f. eks. flytte over de som forandrer seg?

Skrevet
Hvorfor må man absolutt stappe et klasserom fullt med 30 elever på helt forskjellig nivå? Kan man ikke dele inn elevene etter arbeidsinnsats og lærelyst og f. eks. flytte over de som forandrer seg?

For å unngå eliteklasser og taperklasser. -Men jeg skjønner allikevel tankegangen selv om jeg tenker at det må kunne gå an å finne en bedre, mindre stigmatiserende løsning...

Skrevet

Dessuten viser forskning klasser som ikke er nivådelte har bedre læring enn nivådelte klasser- for alle, både svake og sterke.

Skrevet

Forsking viser nett det du vil vise, dersom du veit kva du spør om og korleis du spør. Dette gjeld for både kvalitativ og kvantitativ forsking. Statistikk kan ein leike med som ein vil. Eg har inga tru på at særs skuleflinke får nok utfordring i norsk skule, og eg har inga tru på at dei som slit får nok hjelp. Norsk skule er for middelhavsseglarane.

Dette programmet bekreftar det eg visste: Det luraste eg har gjort i mitt liv var å slutte som lærar. All ære til dei som held ut!

Skrevet
Forsking viser nett det du vil vise, dersom du veit kva du spør om og korleis du spør. Dette gjeld for både kvalitativ og kvantitativ forsking. Statistikk kan ein leike med som ein vil. Eg har inga tru på at særs skuleflinke får nok utfordring i norsk skule, og eg har inga tru på at dei som slit får nok hjelp. Norsk skule er for middelhavsseglarane.

Jeg kunne ikke vært mer enig med deg. Jeg forstår også godt at mange som tar lærerutdanningen ikke ønsker å jobbe som det allikevel.

Kan jeg spørre hva du driver med i stedet? Eller generelt hva lærere som ikke jobber på skolene gjør i stedet?

Skrevet

Uff, jeg synes synd på den nye, mannlige læreren. Det virker ikke som om han har noe autoritet. Og han må hele tiden hysje.

Var det virkelig så mye bråk da vi gikk på skolen også eller har det blitt verre? Lærerne har jo stadig færre muligheter til å vise elevene ut fra timen osv.

Skrevet
Uff, jeg synes synd på den nye, mannlige læreren. Det virker ikke som om han har noe autoritet. Og han må hele tiden hysje.

Syntes veldig synd på han, jeg også.. Virker som han har null kontroll og veldig lite innsikt - og så sitter halve Norge å ser dette på tv. Håper han får litt mer hjelp fra skolen.. Men strengt talt burde han lært bedre på lærerskolen.

Hysj er kanskje det minst effektive for å få elever til å holde munn.

Om man ikke klarer å få elever til å snakke om dyrene sine, da sliter man.. Hvordan skal han klare å engasjere de om kjedelige ting da?

Også gikk han fra en hel klasse på sløyden............... Huffers.. Kan godt være det er håpløst klippet til fra NRK sin side, men allikevel..

Skrevet

Vi så i alle fall at det er stor forskjell på lærere og undervisningsstiler. Tøft gjort av den ferske læreren å slippe kameraene inn i klasserommet, synes jeg.

Jeg er også en lærer som jobber med noe annet, og kjenner at jeg savner å undervise når jeg ser på. Men kaos, bråk, problemløsing og møter er ikke noe savn...

Jeg skal i alle fall fortsette å se på!

Skrevet
Jeg er lærer og gleder meg veldig til å se programmet. Det er ett yrke som er veldig spennende, men også kaotisk.

Det er et yrke, ikke ett yrke. :sjenert:

Skrevet

Anbefaler forøvrig også å dokumenteren Vikaren som finnes på NRK web-tv. Den følger en ung, svensk lærer, og er veldig bra om man er interessert i sånt.

Skrevet
Jeg kunne ikke vært mer enig med deg. Jeg forstår også godt at mange som tar lærerutdanningen ikke ønsker å jobbe som det allikevel.

Kan jeg spørre hva du driver med i stedet? Eller generelt hva lærere som ikke jobber på skolene gjør i stedet?

Først søkte eg i overkant av 200 jobbar og kom på eit intervju. Og den fekk eg ikkje, fordi eg mangla administrattiv erfaring (er ikkje eining, meinar vi administrerer mykje i skuleverket...) så tok eg ein master i utlandet (det er jo det ein skal for å bli superattraktiv i norsk arbeidsmarket, ikkje sant? Fekk tom A...) Kom heim, søkte jobbar, fekk eit intervju som vart avlyst grunna innstraming i kommunen og kutt i stillingar. Så då eg kom inn på ein Ph.D i utlandet, med fullt stipendiat sa eg ja. Så det er det eg gjer no. Kan aldri sjå for meg at eg flyttar fast til Noreg att, er for vanskeleg å gjere horisontale flytt der gitt...

Var det virkelig så mye bråk da vi gikk på skolen også eller har det blitt verre? Lærerne har jo stadig færre muligheter til å vise elevene ut fra timen osv.

Jobba med min gamle ungdomsskulelærar i vinter, ho seier det er blitt mykje verre. Merkast mest på fråveret av respekt frå heimen. Foreldre som snakkar drit om skule og lærarar vert lytta til av avkommet. Det generelle fråveret av respekt for vaksne er tydeleg.

Skrevet

Å plassere helt nyutdannede lærere uten erfaring som kontaktlærere i "verstingklassene" er ikke akkurat måten å få lærerne til å bli i skoleverket, da... Fy søren, jeg syns synd på han nyutdannede...

Skrevet

Åååå, dette må jeg huske å se på, glemmer det bare....

Skrevet

Ligger på NRK's nett-TV!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...