Mrs. B Skrevet 8. august 2003 #1 Skrevet 8. august 2003 Bruker Windows 2000 nå og har litt lyst til å oppgradere til XP, men jeg har hørt både positive og negative ting om XP... så kanskje noen andre kan komme med sine synspunkt? P.S. Er ikke interessert i å høre "bytt til Linux det er mye bedre" osv, for jeg kommer til å bruke Windows uansett.
Gjest Anonymous Skrevet 8. august 2003 #2 Skrevet 8. august 2003 Microsoft har gjort få grunnleggende endringer i XP i forhold til 2000. De mest markante er "fast user switching" som gjør det mulig å logge av uten å egentlig logge av; programmene dine går fortsatt i bakgrunnen selv om en annen bruker (f.eks. et annet familiemedlem) logger på og bruker maskinen imens, og "Remote Desktop" som gjør det mulig å fjernstyre PC'en (slik som i Windows 2000 Server). Det er også gjort mindre endringer i drivermodellen, slik at det nå er mulig å lage en driver til tilleggsutstyr som bare fungerer i XP og ikke i 2000. De fleste produsenter ser likevel ut til å lage kombinerte 2000/XP-drivere. Og selvsagt: Produktaktiveringen. Du må aktivere Windows XP innen 30 dager etter installasjonen, ellers slutter det å virke. Hvis du så må reinstallere, kan det være at du ikke får aktivere på nytt, og da må du ringe Microsoft og spørre pent om å få en ny aktiveringsnøkkel. (Hvis du får Windows XP preinstallert på en ny PC, slipper du aktiveringen, men da kan du ikke bytte ut/oppgradere mer enn 3 ting i maskinen. Gjør du det, vil XP slutte å virke.) Resten av endringene er kosmetiske, og har gitt XP tilnavnet "Fisher-Price Windows". Skarpe farger, stooore ikoner som bringer tankene over på Duplo-Lego, kjempeknapper med "festlige" bilder på som erstatter den vanlige påloggingen, en startmeny på størrelse med Irland, etc. etc. Windows XP oppleves som raskere av enkelte brukere, men så stiller den også strengere krav til minne. Det spørs om ikke 2000 hadde vært vel så raskt under samme forhold.
Nullet Skrevet 8. august 2003 #4 Skrevet 8. august 2003 Nei faktisk... Jeg kjenner en som har gått fra 2000 til XP, og han angret seg nesten på at han la ut de pengene på XP - syntes liksom ikke det var værdt det. Får jo ikke byttet det inn hvis man har brutt forpakningen, og det kan jo i enkelte tilfeller være vanskelig å PRØVE XP før man kjøper det. Men som sagt, han angret på at han kjøpte noe som han egentlig ikke trengte, men mest for at MS er i ferd med å fase ut 2000. Det han mislikte aller mest var allt tullet (hemmelighetskremmeriet), og rett og slett TØYSET som MS hadde lagt inn. Brukte dagesvis på å konfe XP slik han ville ha det. Bruker kun Windows fordi han MÅ (spesielle programmer), og ikke fordi han vil, og går å lengter til den dagen applikasjonene han bruker, kommer til Linux. Så det så!
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 8. august 2003 #5 Skrevet 8. august 2003 Byttet fra ME til XP selv, og det var en sann befrielse. 2000 har aldri vært aktuelt hos meg, siden jeg er *kremt* veldig barnslig av meg og liker å leke meg med spill og fanteri. Det er viktig for meg at pc'en funker greit i nettverk siden to av mine småsøsken har maskiner fra hjelpemiddelsentralen, og jeg må holde et lite øye med disse. Rydde og fikse og sånn. Xp har så langt bare vært en fryd å bruke. ME var trøbbel all the way, aldri funket printeren min korrekt, og aldri fikk jeg brukt ISDN-kortet jeg hadde før på et fornuftig vis. 98 funket veldig bra, bortsett fra at det begynte vise mye blåskjermer helt plutselig - og aldri lot seg fikse. Xp Prof Ed er helt kurrant. Null problemer hittil. Eneste aberet er prisen, den er heller voldsom.
Gjest Kira Skrevet 8. august 2003 #6 Skrevet 8. august 2003 ME er jo ubrukelig, da. :o Fikk omtent hele tiden bluescreen, og måtte restarte omtrent hele tiden. Og i forhold til ME er jeg faktisk fornøyd med XP. ME var gruuusomt!
Gjest Anonymous Skrevet 9. august 2003 #7 Skrevet 9. august 2003 Vi hadde bare negative opplevelser med Me og oppgraderte til XP. Er kjempefornøyd og har aldri hatt et eneste problem. Har hørt at Win 2000 skal være det beste og det som er minst feil på. XP er jo en videreføring av et nytt design, men som sakt er jeg kjempefornøyd og har aldri hatt problemer md XP
Marianne Skrevet 9. august 2003 #8 Skrevet 9. august 2003 Jeg hadde 2000 før og har xp pro nå og er mye mer fornøyd med den. Men noe av det jeg liker bast er de akstra menyene. Lettere å finne fram. Veldig stabilt og godt er det syns jeg, men det var jo 2000 og så det er ikke store forskjellen der. Men som xp bruker nå går jeg aldri tilbake til 2000 igjen.
koldbruna Skrevet 9. august 2003 #9 Skrevet 9. august 2003 Med Marianne. Jeg har også prøvd ut win2000,men er mer fornøyd med XP. Og går aldri tilbake igjen til 2000. koldbruna
Gjest Lea Skrevet 9. august 2003 #10 Skrevet 9. august 2003 Jeg bruker Windows 2000 hjemme og XP på jobb. Har ikke hatt problemer noen av stedene (annet enn ting jeg har ødelagt selv da :oops: ). Men jeg er mer fornøyd med 2000. Har fortsatt problemer med å finne frem i XP. Den store forskjellen er nok at XP har masse dill og dall, mens 2000 ligner mye på Win 98. Enkelt å finne frem og veldig stabilt.
Gjest Hege Skrevet 9. august 2003 #11 Skrevet 9. august 2003 Lea, kan du ikke bare høyreklikke på startknappen i XP og klikke egenskaper? Der kan du endre til klassisk startmeny
VesleBråka Skrevet 10. august 2003 #12 Skrevet 10. august 2003 Jeg lasta ned IM 6.0 etter gledeshyl herfra. Dumme meg, det går jo ikke å få tak i 5.0 lengre.. Blir IKKE xp her igården, irriterer meg grenseløst over den nye IM. Jeg er ikke 14 år, og trenger ikke tegneserielook for å gidde å drive med data. Dessuten synes jeg foreløpig at de tar kontrollen og lar meg henge til tørk ang innstillinger - noe som er HELT feil. JEG skal bestemme. Lead, follow or get out of my way.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå