Gå til innhold

Går på do hjemme men ikke i bhg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min nekter plutselig å gå på do i barnehagen.

Han holder seg hele dagen,og tilslutt fosser det ut rett før jeg henter han.

Syns det er så merkelig for han går på do hjemme,og gikk på do i bhg rett etter at ferien var over.

Han vil ikke si noe om hvorfor....sier bare vil ikke.

Fikk inntrykk i dag av at en av personalet er ganske negativ mot han når han tisser seg ut....så nå lurer jeg på om det er blitt en ond sirkel :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er barnet ditt da? Jeg syns du bør ta det opp med personalet. Kanskje dere kan ta en samtale med barnet ditt sammen der personalet kan trygge ham i forhold til å gå på do i barnehagen?

Skrevet
Hvor gammel er barnet ditt da? Jeg syns du bør ta det opp med personalet. Kanskje dere kan ta en samtale med barnet ditt sammen der personalet kan trygge ham i forhold til å gå på do i barnehagen?

Han er straks 4.Og har en ganske utfordrende personlighet :lur:

Klistremerker fungerer ikke,premiering av alle slag egentlig...

Blir han først sur så kan han motarbeide deg i det uendelige.

Vi prater om det i bhg,men idag fikk jeg som sagt inntrykk av at spesielt en blir streng med han når han tisser seg ut...og da er løpet kjørt iforhold til samarbeid med gutten.

Får ta en prat med de om det....men når jeg hører meg selv si at han ikke må irettesettes,tenker jeg herregud så dum du er...Men man skal jo ikke kjefte på barn for at de tisser på seg...

Gjest Purple Haze
Skrevet

Huff, dette er en lei situasjon. Jeg har vært borti noen barn som ikke går på do i barnehagen, og det er helt utrolig at de klarer holde seg hele dagen. De ga uttrykk for at det var skummelt å gå på do når ikke mamma eller pappa var der for å hjelpe dem.

Virker som det ligger andre ting bak for din gutt.

Her må personalet jobbe med seg selv, tenker jeg. Hvis de hele tiden blir irriterte og lar det skinne gjennom at dette er problematisk for DEM, vil gutten fange opp dette. Han blir utrygg og usikker, og det blir en ond sirkel.

Er det en i personalet du har en spesielt god tone/godt samarbeid med?

Da ville jeg i så fall tatt en skikkelig prat med vedkommende, og spurt om ikke den kunne følge opp gutten en periode, for å bygge opp litt tillit og trygghet.

Den personen burde da ha ansvaret for å følge opp gutten, ta han med på badet og minne han på å gå på do. Forsikre han om at hun står utenfor døren helt til han er ferdig.

Rose han masse når han går på do.

Og dette skal selvfølgelig gjøres på en rolig og hyggelig måte. F.eks: "nå kan du og jeg gå på badet og se om det kommer tiss i potta/doen. Også venter jeg her til du er ferdig".

Verdt et forsøk, tenker jeg.

Når barn utfordrer på en slik måte, kan det ligge negative opplevelser bak. Og de voksne må bare se på sine egne handlingsmønstre. Det er utrolig hvor lite som skal til for at barn endrer atferd når de voksne møter dem på en god måte.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...