Gå til innhold

Brystoperasjon - reduksjon får man sykemelding?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Kari_*

Får man sykemelding når man på en måte frivillig opereres og må være i ro etterpå.

Jeg har stor pupper og har begynt så vidt prosessen med å få brystreduksjon. Privat klinikk.

Noen som vet om jeg må ta av ferien min eller om jeg får sykemelding?

Fortsetter under...

Du må ta av ferien din hvis operasjonen gjøres privat.

De som opereres på offentlige sykehus, og altså har fått brystene definert som et helseproblem som gir pasientrettigheter, får sykemelding.

Reinspikka sprøyt.

Om du får operasjonen dekket av det offentlige kan du opereres enten privat eller på et offentlig sykehus og selvsagt får du sykemelding da. Du blir sykemeldt i tre uker og kan ikke trene på seks.

Lykke til og gled deg til resultatet!

Reinspikka sprøyt.

Om du får operasjonen dekket av det offentlige kan du opereres enten privat eller på et offentlig sykehus og selvsagt får du sykemelding da. Du blir sykemeldt i tre uker og kan ikke trene på seks.

Mulig litt klønete skrevet, men når jeg skriver at operasjonen gjøres privat, mener jeg at den bestilles og finansieres av pasienten selv, etter pasientens ønske.

Jeg regner ikke med tilfeller hvor det offentlige kjøper tjenester fra private klinikker, da har man jo pasientrettigheter.

Mulig litt klønete skrevet, men når jeg skriver at operasjonen gjøres privat, mener jeg at den bestilles og finansieres av pasienten selv, etter pasientens ønske.

Jeg regner ikke med tilfeller hvor det offentlige kjøper tjenester fra private klinikker, da har man jo pasientrettigheter.

AHA! Ja da ble det klarere - det er nok riktig det :)

Annonse

Kan ikke noen som har hatt brystoperasjon (være seg reduksjon eller sette inn silicon) svare?

Jeg (TS) vet ikke om jeg får dekket noe enda. Har stor: 85 G og håper å få dekket noe.

Jeg har da alt svart og jeg har hatt en brystreduksjon

Kan ikke noen som har hatt brystoperasjon (være seg reduksjon eller sette inn silicon) svare?

Jeg (TS) vet ikke om jeg får dekket noe enda. Har stor: 85 G og håper å få dekket noe.

Du har fått svar.

Hvis du vil ha sykemelding, må du også søke og få godkjent å få operasjonen gjort på offentlig sykehus, eller ved at det offentlige dekker utgiften for deg på privat klinikk fordi de ikke har kapasitet selv.

Hvis du ikke har fått innvilget operasjonen på det grunnlaget, regnes inngrepet som kosmetisk og selvvalgt, og gir ikke rett til sykemelding. Det gjelder enten man har forminsket, forstørret, fettsuget eller hva det måtte være.

Gjest Spinell

Jeg vurderer også brystreduksjon. Er det lov å spørre hvilken størrelse du gikk fra og til og hvor mye det utgjorde i antall gram?

Jeg er 80H, (eller G, eller I, det varierer fra BH-merke til BH-merke), og kan ikke huske sist jeg jogget...

Med min størrelse antar jeg at det offentlige ikke engang løfter et øyenbryn, men innvilger støtte.

Jeg vurderer også brystreduksjon. Er det lov å spørre hvilken størrelse du gikk fra og til og hvor mye det utgjorde i antall gram?

Jeg er 80H, (eller G, eller I, det varierer fra BH-merke til BH-merke), og kan ikke huske sist jeg jogget...

Med min størrelse antar jeg at det offentlige ikke engang løfter et øyenbryn, men innvilger støtte.

Hvis du vil opereres, husk at det ikke er et høyt prioritert type inngrep, siden det ikke er sykdom. Du kan regne med ganske lange ventetider, så jeg ville sikret meg en henvisning først, så har du mye tid til å tenke og vurdere før du kommer til første konsultasjon (og kanskje ett år og mer fra du evt får innvilget operasjon til den blir gjennomført).

Jeg har da alt svart og jeg har hatt en brystreduksjon

Suzy har rett.

Ellers så informerer jo klinikken også om dette.

Dette står hos Colosseum Klinikken:

Brystreduksjon som er medisinsk begrunnet vil gi grunnlag for sykemelding i ca 3 uker

OK, beklager.

Misforsto jeg. Trodde¨man kunne få godkjent offentlig uten at det var medisinsk begrunnet. Eller noe. Dvs. jeg misforsto vel det med at det ikke var medisinsk når de bare var for stor. Tenkte man da måtte være syk, hvis dere skjønner.

Men forstår det nå. Man får vel bare godkjent offentlig om det er medisinsk? Jeg har ikke fått vurdert noe sånt ennå så jeg vet ikke hva som gjelder for meg ennå. Men om jeg ikke får godkjent så betaler jeg selv.

Annonse

Det er ikke størrelsen som avgjør om du får operasjonen på medisinsk grunnlag, men om du har helseplager som er direkte knyttet til størrelsen på brystene.

(Problemer med nakke, skyldre, rygg)

Hvis det utelukkende er kosmetiske årsaker til operasjonen, må du selv betale, og får heller ikke sykemelding, men må ta ferie.

Som Suzy allerde har sagt: sykemelding i 3 uker, og ingen trening på 6 uker.

OK, beklager.

Misforsto jeg. Trodde¨man kunne få godkjent offentlig uten at det var medisinsk begrunnet. Eller noe. Dvs. jeg misforsto vel det med at det ikke var medisinsk når de bare var for stor. Tenkte man da måtte være syk, hvis dere skjønner.

Men forstår det nå. Man får vel bare godkjent offentlig om det er medisinsk? Jeg har ikke fått vurdert noe sånt ennå så jeg vet ikke hva som gjelder for meg ennå. Men om jeg ikke får godkjent så betaler jeg selv.

Med G-cup bør du ha bra mulighet til å få det dekket, men skal du ha plager av brystene, ikke bare ha lyst til å ha et mer vanlig format.

Jeg hadde 70 G og fikk innvilget operasjon uten noen problemer i det hele tatt.

Jeg hadde en ganske guffen infeksjon i operasjonssåret på det ene brystet etterpå, men jeg angrer ikke på en plass og er kjempeglad jeg gjorde det.

Nå er jeg 70F (utgjorde ikke store forskjellen faktisk - enda de er helt klart helt annerledes, de ble løftet en hel del) og det ble fjernet henholdvis 250 og 300 gram.

Du får sikkert dekket det - lykke til :)

Annonse
Jeg hadde 70 G og fikk innvilget operasjon uten noen problemer i det hele tatt.

Jeg hadde en ganske guffen infeksjon i operasjonssåret på det ene brystet etterpå, men jeg angrer ikke på en plass og er kjempeglad jeg gjorde det.

Nå er jeg 70F (utgjorde ikke store forskjellen faktisk - enda de er helt klart helt annerledes, de ble løftet en hel del) og det ble fjernet henholdvis 250 og 300 gram.

Du får sikkert dekket det - lykke til :)

På sykehuset jeg kjenner, hvor jeg mener det er rimelig slappe krav og de opererer mye på kosmetisk indikasjon (ingen kontrollerer jo), er kravet nå at det skal tas minst 400 g per opererte bryst for å ha medisinsk indikasjon, som jo krever at det skal tas bort vekt, ikke bare at formen skal bli penere.

På sykehuset jeg kjenner, hvor jeg mener det er rimelig slappe krav og de opererer mye på kosmetisk indikasjon (ingen kontrollerer jo), er kravet nå at det skal tas minst 400 g per opererte bryst for å ha medisinsk indikasjon, som jo krever at det skal tas bort vekt, ikke bare at formen skal bli penere.

Javel? Og poenget er?

Jeg betalte operasjonen selv, men fikk likevel 3 ukers sykemelding. Legen hadde alt skrevet den ut når jeg våknet fra narkosen.

Betalte selv fordi jeg ville ha det gjort når det passet meg, ellers hadde jeg fått det dekket likevel men måtte ventet minst 3 mnd og det passet ikke inn i min livssituasjon da.

Du er like "dårlig" om du har betalt det selv eller får det dekket...selv om jeg ser poenget i at man ikke kan forvente å få det.

Javel? Og poenget er?

Poenget er at din erfaring ikke nødvendigvis er relevant for hva hun får innvilget.

Når ikke puppene dine ble vesentlig mindre, skjønner jeg heller ikke hvorfor jeg ble nødt til å være med på å betale ditt inngrep og dine 3 uker på sofaen for at de skulle bli penere. Jeg kan også tenke meg penere bryster, men jeg trekker det ikke fra helsebudsjettet og trygden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...