Gå til innhold

Tror NAV behandler mennesker dårlig


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Forhåndsdømming av en gruppe mennesker er tydeligvis mye mer greit når det gjelder de som jobber på NAV enn de som går dit..

Det er ikke forhåndsdømming av en gruppe mennesker. Forhåndsdømming skjer om man dømmer mennesker på forhånd. Opplevelser fører til inntrykk og erfaringer, og om de er positive eller negative blir de ikke med det samme forhåndsdømming.

At arbeidsmiljøet på NAV er dårlig er ikke positivt for noen. NAV skal forholde sge til mange mennesker i samfunnet, og mange mennesker i samfunnet skal forholde seg til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er det disse skyhøye kravene går ut på?

Og hvilke sosiale problemer er det velferdsstaten skaper?

Vel, det er mye krav til enkeltmennesker i arbeid. Det er mye press på prestasjoner, også sosialt sett skal du stille 100 prosent-det er IKKE alle som vil ha arbeid som sitt eneste liv. Har selv hatt stillinger som har krevd så mye at jeg nesten ikke har hatt fritid, i tillegg må man ofte gjennom prøveperioder der man man må finne seg i å bli rakket ned på - kun fordi de tester deg. Jeg takler det fint, men det er ikke alle som gjør det. Mennesker som er syke eller har gode sosiale ferdigheter blir ofte fritt villt. Mange kurses, noen går på tiltak for små utbetalinger- det er ren utnytting.

Når man hele tiden må kjempe mot ett byråkratisk system kan man bli utslitt, det er en diger papirmølle, mye fordommer og stigmatisering. I stedet for å løfte mennesker skal de vite alt om dem, hvordan synes dere det er å måtte brette ut om livet sitt når man kanskje går i gjennom en krise?

Slik velferdstaten er styrt nå skaper den sosiale problemer i forhold til mer fattigdom og depresjoner- alle takler det ikke og ruser seg. Vi trenger å heve oss over andre fordi de vi vil så gjerne føle oss bedre selv. " De giddalause som ikke vil jobbe"!....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man hele tiden må kjempe mot ett byråkratisk system kan man bli utslitt, det er en diger papirmølle, mye fordommer og stigmatisering. I stedet for å løfte mennesker skal de vite alt om dem, hvordan synes dere det er å måtte brette ut om livet sitt når man kanskje går i gjennom en krise?

Men så er det jo også enkelte som faktisk legger opp til dette selv da, og som tror at man trenger hele livshistorien for å fatte vedtak. Folk som tror at de må ha en fast saksbehandler og som ikke føler seg trygg om de ikke har det. Som oftest har de fleste saksbehandlere hørt det mest før og kan fatte vedtak temmelig raskt på tynne grunnlag OG ikke minst; alle skal egentlig få lik vurdering, det er ikke opp til den enkelte saksbehandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er jo også forskjellige. Noen tåler jo knapt at det stilles helt enkle generelle spørsmål til de, er sarte og ømfiendtlige, mens andre åpent forteller og tåler alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett
Det er ikke forhåndsdømming av en gruppe mennesker. Forhåndsdømming skjer om man dømmer mennesker på forhånd.

Jeg syns at å påstå at de som jobber i NAV behandler folk dårlig er jo å forhåndsdømme mange mennesker. Såfremt man ikke faktisk har møtt ALLE som jobber i NAV da.

Det samme gjelde andre veien. Det at det finnes noen folk som snylter på velferdssystemet gjør det ikke greit å si at alle som har behov for hjelp fra NAV er giddalause mennesker med dårlig arbeidsmoral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett
Vel, det er mye krav til enkeltmennesker i arbeid. Det er mye press på prestasjoner, også sosialt sett skal du stille 100 prosent-det er IKKE alle som vil ha arbeid som sitt eneste liv. Har selv hatt stillinger som har krevd så mye at jeg nesten ikke har hatt fritid..

Dette er jeg veldig uenig i. Det finnes selvfølgelig mange jobber der det er mye stress, lange dager, konkurransepreget arbeidsmiljø og så videre, men i Norge i dag er det veldig fritt hva man velger av utdanning og jobb. Det finnes mange helt streite 8-4 jobber å velge i for de som ønsker det.

Man klarer seg også greit på en mindre stillingsbrøk om man er innstilt på å legge om forbruket/ikke ha et stort boliglån.

Vi er veldig heldige her i landet, vi velger veldig mye selv hvordan vi vil ha det.

Klart det er stress om man velger å satse hardt på karriere, men man trenger da ikke gjøre det, det er et valg man selv tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er faktisk oppriktig bekymret for dem, det må være veldig ubehagelig å utvikle adferdsproblemer fordi de fikk seg arbeid for NAV. Minner meg fælt om barn som må oppdras for å lære seg vanlig høflighet.

Det var da voldsomt nedlatende, da, ikke langt fra slik du selv ynder å fremstille NAV-ansatte...

Jeg har som enslig mor og student hatt mye å gjøre med dem, og jeg kan ikke annet enn å si at jeg har vært fornøyd. Kanskje jeg bare har vært heldig, for jeg tror absolutt at det finnes råtne egg i denne bransjen også.

Men som tidligere NAV-klient kan jeg ikke annet enn å ta av meg hatten for at de (hyggelige saksbehandlerne som jeg måtte) holder ut! For fytterakkern det må være verdens kjipeste jobb! På mitt lokale kontor er det null kø ved åpningstid, og 50 stk på med kølapp når kontoret stenger. Det er visst da majoriteten av brukerne står opp. Det er stappfullt av somaliske damer med ørten barn på slep. Norske, middelaldrene menn med helsetrøye og dårlig ånde. Høylytte unge mødre som banner som sjømenn, med unger i barnevogn som heter Joshua eller Brandon og står i stil med den billige franske manikyren hennes. Og sikkert en god del mer eller mindre relevante psykiske problemer.

Dette sier jeg overhodet ikke for å disse NAV-brukere, jeg har jo vært der selv. Men gud bedre jeg skjønner ikke at de holder ut, og jeg tror de skal jobbe hardt for å holde på uskylden og godtroenheten, når man ser så mye tull hver bidige dag. Ikke at det er en unnskyldning for å oppføre seg dårlig, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette sier jeg overhodet ikke for å disse NAV-brukere, jeg har jo vært der selv. Men gud bedre jeg skjønner ikke at de holder ut, og jeg tror de skal jobbe hardt for å holde på uskylden og godtroenheten, når man ser så mye tull hver bidige dag. Ikke at det er en unnskyldning for å oppføre seg dårlig, altså.

Presisering: de NAV-ansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er alle bare mennesker, og jeg har sett og erfart nok til å forsvare mine påstander om at mange av dem behandler folk nedlatende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Jeg har vært innpm nav noen få ganger, men har bare fått et positivt inntrykk av dem jeg har møtt. De smiler og er hyggelige.

Kjenner en som har hatt mye å gjøre med dem og han har hatt veldig mange problemer i fortiden, som har gjort at å jobbe ikke har vært mulig, men det han har vært igjennom er også selvforskyldt. Og legen hadde skrevet svært nøye om historien/ livet hans til nav. Også en avhengihet han hadde hatt, som de fleste bare rister på hodet av. Når han skulle til sitt første møte med saksbehandler, så hadde han ikke sovet i en uke, fordi han gruet seg sånn. Men møtet han fikk var helt over forventingene! Han var åpen og ærlig, fortalte alt rett ut. Og for engangs skyld så følte han seg ikke mindreverdig i forhold til personen som satt over ham, og han følte seg forstått og ivaretatt.

Denne saksbehandleren her er eneste grunn til at han er igang med utdannelse!

Han hadde aldri våget å gått på skole uten å ha denne personen i ryggen.

Så all ære til de som jobber på nav i vårt distrikt!

Ellers så kan jeg tenke meg til at de som er ansatte på nav opplever mye som er over grensen, når det gjelder kunder.

Det samme skjer i min jobb, jeg opplever stadig at mannfolk kommer med slibrige kommentarer, og har derfor blitt skeptiske til noen mannfolk, derfor er jeg ikke smiliende glad når jeg kommer til neste mann, heller så ser jeg an personen før jeg snakker mye og er veldig hyggelig. Dette har jeg også brent meg på, har først sett an personen, for så å snakke og være hyggelig, og så har personen forandret væremåte totalt og blitt direkte ekkel!

Så nå er jeg reservert i væremåte og det er veldig trisst da jeg har et yrke hvor man skal ta vare på folk, ikke bare det fysiske men også det psykiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...
På 26.8.2009 den 14.31, Gjest Gjest skrev:

Reagerer skikkelig på oppførselen til ansatte hos NAV. De er flinke til å gi "små stikk " og "kommentarer hele veien. Nå har jeg opplevd så mye ufin behandling at det preller av, men kom til å tenke på at mye av det de lirer av seg ikke er vanlig folkeskikk.

 

Hvis nav ansatte har adferdsproblemer bør de oppsøke terapi.

 

Eller? er de slik for og ikke friste folk til lettjente penger?.. Jeg mener, alle kan jo bli syke- et er vel en ok pris for stønad hos nav?......

 

 

 

 

;)

Ja, NAV er helt på trynet. Aldri har så mange klaget på NAV sitt system som det siste året.
Det har tidoblet seg sto det skrevet om dem i avisen. Jeg syns ikke det skal prelle av deg (hvorfor skal du tåle sånne "små stikk"?), men heller legge inn klager slik at sjefen finner ut av hva slags ansatte de har ellers blir det aldri bedre. :)

Det de driver med er jo maktmisbruk. Skal man sitte å si ja og ha og amen og bli kalt det ene og det andre bare for å få noen usle kroner av dem som alle har krav på hvis de er syke, eller er arbeidsledige? 

Sånn de holder på nå er jo helt grusomt (jeg søkte de opp på google og det står ikke èn bra ting om NAV). Skulle ikke ha vært lov... Det er vel ikke det. ;) 

Sjefene over de du treffer de vet nok ikke halvparten av hva som foregår der. Jeg syns det er rett og slett ekkelt og skummelt hos dem og når de oppå dette gir små stikk så blir jeg ikke mindre bekymret. 

Jeg har sett mennesker komme gråtende ut derfra, og jeg kjenner personer som har jobbet der som sluttet i jobben sin på NAV. Yrket deres blir sett skikkelig ned på for å si det rett ut. Når jeg leser om hva jobben deres er så skal de hjelpe folk, men alt for mange klager på det du klager på ts. Så å hjelpe folk greier ikke alle der. Mange av dem er ikke kompetente nok. Ikke alle, men mange. Det finnes dyktige folk der også. 

Når folk i hovedsak blir syke av dem, begynner å gråte over behandlingen de får av saksbehandlerne sine og når NAV-kontorer blir truet med å bli sprengt så dukker det opp enda et oppslag i avisen og da er det liksom synd på NAV. Selvklart skal man ikke true med sprenging av kontorene og rasere NAV som sto i avisen sist det sto noe om dem, men ringer det ikke en liten bjelle for de som jobber der da? Hvorfor skjer ikke det på andre arbeidsplasser? Merkelig at de er den eneste bedriften i Norge som opplever så mye dritt. Andre bedrifter har sikkert opplevd noe de og, men ikke i det omfanget som NAV har. Og det sier så mye om NAV.

Nei, jeg tør nesten ikke gå dit jeg. Jeg er redd saksbehandlerne og jeg er redd fordi det står så mye negativt om bedriften. Er sjokkert over at NAV fortsatt holder på i det hele tatt. Jeg kunne fortsatt i det uendelige men stopper nå, for merker at jeg blir så frustrert. :ler: 

Endret av Eltele
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.8.2009 den 15.39, Gjest Gjest skrev:

Det finnes dårlige saksbehandlere på NAV på samme måte som det finnes dårlige leger, frisører, lærere, butikkdamer osv osv. Men som oftest er det personen selv det er noe i veien med. Man blir ikke automatisk til en drittsekk bare fordi man jobber på NAV.

Uenig i det. Når NAV får hundretusen av klager, trusler om å bli sprengt flere ganger, ramponert (ikke at det er riktig), en saksbehandler ble drept på jobb hos NAV pluss masse mer så får bedriften gå litt mer i seg selv. Da er det ikke klientene deres som er hovedproblemet, men systemet NAV. Ikke at man skal bruke vold og trusler for å få igjennom meningene sine, men hadde det vært mer empati og kompetanse så hadde man trolig unngått disse situasjonene. Men de skjønner ikke det tror jeg.

De skaper en frustrasjon hos mange og mange er syke og har problemer i fra før av så hva faen er poenget med å slenge dritt til klientene sine da??? Jeg gir ikke 50 øre for sånne som dem. De må bygge selvtilliten sin på å forsøke å bryte andre ned. Noe så uproft. Ingen jeg vet om har noe godt å si om dem. Jeg har en venn som har jobbet der, men hun sluttet pga systemet. 

Jeg går igjen tilbake til utdannelsen deres (som blir sett ned på). Det må være noe de blir lært opp til når de utdanner seg for å kunne jobbe på NAV for alle kan jo ikke være så kyniske og kalde? De blir lært opp til å være mistenksomme, de tror ikke på noen, det virker som de har lært opp til å slenge med leppa å tro at det er greit. Jeg kan tro det er krevende for en som jobber der å sitte i 8 timer å ta i mot klienter, men ta f.eks en sykepleier da, som har en vel så krevende jobb vil jeg tro, sitter dem og slenger dritt? Nei. Er de kyniske? Nei. Viser de omsorg, ja. Og det samtidig som de også er kjempe slitne. Så nei, jeg forsvarer ikke NAV på noe som helst område. Bedriften er ute av kontroll rett og slett.

Ja, ja, det var det jeg mener om NAV.

Endret av Eltele
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser at de må forholde seg til et bredt spektrum av mennesker, der det også er folk med diverse psykiske problemer, aggresjon, trusler, ikke lydhør overfor fornuft eller råd, som ikke følger opp sine forpliktelser. Det er veldig krevende å finne balanse når man skal forholde seg til så mye forskjellig. Dermed generaliserer enkelte for å verne om seg selv, og så går det utover mange. I tillegg har de fleste du møter der lite kompetanse til å utføre jobben, ikke har de mye juridisk kompetanse, og ikke har de mye medisinsk kompetanse. De sitter jo gjerne med en bachelor som ikke nødvendigvis er så relevant, og gjennomtrekken er stor da NAV gjerne blir brukt som springbrett inn i offentlige stillinger, dermed får de ofte ikke bygd nødvendig erfaring i stillingen. 

Jeg har blitt oppringt to ganger på en ufin måte fra NAV, når de selv hadde gjort en bommert. Det viser jo bare svak kompetanse hos de det gjelder. 

Anonymkode: 64a72...26f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser at de må forholde seg til et bredt spektrum av mennesker, der det også er folk med diverse psykiske problemer, aggresjon, trusler, ikke lydhør overfor fornuft eller råd, som ikke følger opp sine forpliktelser. Det er veldig krevende å finne balanse når man skal forholde seg til så mye forskjellig. Dermed generaliserer enkelte for å verne om seg selv, og så går det utover mange. I tillegg har de fleste du møter der lite kompetanse til å utføre jobben, ikke har de mye juridisk kompetanse, og ikke har de mye medisinsk kompetanse. De sitter jo gjerne med en bachelor som ikke nødvendigvis er så relevant, og gjennomtrekken er stor da NAV gjerne blir brukt som springbrett inn i offentlige stillinger, dermed får de ofte ikke bygd nødvendig erfaring i stillingen. 

Jeg har blitt oppringt to ganger på en ufin måte fra NAV, når de selv hadde gjort en bommert. Det viser jo bare svak kompetanse hos de det gjelder. 

Anonymkode: 64a72...26f

Det er nettopp det. Veldig mange av dem har ikke kunnskapen de trenger for å jobbe med mennesker som har problemer. 

En annen ting er at der jeg gikk på NAV så så jeg ingen norske nasjonaliteter. Jeg så kanskje et par stykker av mange hundre stykker på NAV som var norske. Lurer på hvorfor det? 

Endret av Eltele
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.8.2009 den 11.03, Gjest Gjest skrev:

 

Vel, det er mye krav til enkeltmennesker i arbeid. Det er mye press på prestasjoner, også sosialt sett skal du stille 100 prosent-det er IKKE alle som vil ha arbeid som sitt eneste liv. Har selv hatt stillinger som har krevd så mye at jeg nesten ikke har hatt fritid, i tillegg må man ofte gjennom prøveperioder der man man må finne seg i å bli rakket ned på - kun fordi de tester deg. Jeg takler det fint, men det er ikke alle som gjør det. Mennesker som er syke eller har gode sosiale ferdigheter blir ofte fritt villt. Mange kurses, noen går på tiltak for små utbetalinger- det er ren utnytting.

 

Når man hele tiden må kjempe mot ett byråkratisk system kan man bli utslitt, det er en diger papirmølle, mye fordommer og stigmatisering. I stedet for å løfte mennesker skal de vite alt om dem, hvordan synes dere det er å måtte brette ut om livet sitt når man kanskje går i gjennom en krise?

 

Slik velferdstaten er styrt nå skaper den sosiale problemer i forhold til mer fattigdom og depresjoner- alle takler det ikke og ruser seg. Vi trenger å heve oss over andre fordi de vi vil så gjerne føle oss bedre selv. " De giddalause som ikke vil jobbe"!....

tommel opp.--------

Anonymkode: 824e0...258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det jobber sikkert ubrukelige folk på NAV som på alle andre steder. Jeg har imidlertid alltid blitt møtt med respekt og hjelpsomhet, det har også de jeg kjenner som har med dem å gjøre. Vedtak kommer fort, enten det gjelder stønad til briller for guttungen, eller aap.
Å si - anta - hevde at alle som jobber på NAV er uetiske og holder igjen informasjon for å spare penger, er bullshit. Ja, det er sikkert noen som opplever det, kanskje mange, Men det er også utrolig mange som får god og rask behandling og får hjelp til å søke om det de kan ha krav på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Eltele skrev:

Uenig i det. Når NAV får hundretusen av klager, trusler om å bli sprengt flere ganger, ramponert (ikke at det er riktig), en saksbehandler ble drept på jobb hos NAV pluss masse mer så får bedriften gå litt mer i seg selv. Da er det ikke klientene deres som er hovedproblemet, men systemet NAV. Ikke at man skal bruke vold og trusler for å få igjennom meningene sine, men hadde det vært mer empati og kompetanse så hadde man trolig unngått disse situasjonene. Men de skjønner ikke det tror jeg.

De skaper en frustrasjon hos mange og mange er syke og har problemer i fra før av så hva faen er poenget med å slenge dritt til klientene sine da??? Jeg gir ikke 50 øre for sånne som dem. De må bygge selvtilliten sin på å forsøke å bryte andre ned. Noe så uproft. Ingen jeg vet om har noe godt å si om dem. Jeg har en venn som har jobbet der, men hun sluttet pga systemet. 

Jeg går igjen tilbake til utdannelsen deres (som blir sett ned på). Det må være noe de blir lært opp til når de utdanner seg for å kunne jobbe på NAV for alle kan jo ikke være så kyniske og kalde? De blir lært opp til å være mistenksomme, de tror ikke på noen, det virker som de har lært opp til å slenge med leppa å tro at det er greit. Jeg kan tro det er krevende for en som jobber der å sitte i 8 timer å ta i mot klienter, men ta f.eks en sykepleier da, som har en vel så krevende jobb vil jeg tro, sitter dem og slenger dritt? Nei. Er de kyniske? Nei. Viser de omsorg, ja. Og det samtidig som de også er kjempe slitne. Så nei, jeg forsvarer ikke NAV på noe som helst område. Bedriften er ute av kontroll rett og slett.

Ja, ja, det var det jeg mener om NAV.

Tror nok det er du som er problemet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, abc123detvardet skrev:

Tror nok det er du som er problemet...

Det er ikke jeg som startet tråden, men er enig med Ts. Hvis du følger med litt på nyhetene så er ikke Ts alene med dette problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...