Gå til innhold

Tror NAV behandler mennesker dårlig


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Ingen har "rett" som du kaller det til å være nedlatende mot folk, hverken klientene eller de ansatte hos NAV. Jeg er enig med deg at man bør behandle alle med respekt, men man kan også ha litt forståelse for en lang og vanskelig hverdag. De som jobber i NAV får daglig kjeft og blir utsatt for trakassering. I tillegg må de leve med at avisene daglig skriver hvor fæle og hensynsløse de er.

Å tro at de som jobber i NAV har en eller annen instruks fra overordnede om å være frekke og nedlatende er vel litt i overkant paranoid. De som jobber i NAV er like forskjellige som de som går dit.

Jeg må si jeg er kjempetakknemlig for de som jobber på NAV, for jeg hadde jommen ikke takket ja til en slik jobb.

Har hørt at man kun kan snakke med folk et visst antall minutter og at det blir påpekt dersom dette overskrides!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hørt at man kun kan snakke med folk et visst antall minutter og at det blir påpekt dersom dette overskrides!

why am i not suprised..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Har hørt at man kun kan snakke med folk et visst antall minutter og at det blir påpekt dersom dette overskrides!

Dette er da ikke noe spesielt for NAV. De fleste steder som har direkte kontakt med kunder/pasienter har retningslinjer å forholde seg til i forhold til behandlingstid. Jeg jobber i bank og vi har mål med tanke på samtaletid. At NAV har tilsvarende forundrer meg ikke. Leger, advokater, frisører...ja, de fleste yrkesgrupper med direkte kontakt med kunder/pasienter har mål og "grenser" for hvor lenge hver samtale/konsultasjon skal være. Uten dette vil det være umulig å planlegge arbeidshverdagen, og man vil kunne oppleve enda lengre køer osv. I enkelte tilfeller sprekker budsjettert tid og man kan da av og til forskyve planen for resten av dagen, mens andre ganger må man faktisk be kunden/pasienten om å komme tilbake senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bekjente som jobber hos Nav og de er, som trådstarter i motsatt lei, overrasket, nærmest sjokkert over noen av deres kunder. Kundene er aggresive, truende, nedlatende overfor saksbehandler og behandler de ansatte som om de skulle være mindre inteligente. Noen blir forsnærmet når de må fylle ut et reiseregningsskjema selv, og klarer ikke engang fylle ut navnet sitt selv. Og roper og skriker fordi de må gjøre det selv etc etc. De ansatte blir behandlet som bossbøtter som noen av kundene kan slenge all den gørra de bare vil til, og så skal en finne seg i det fordi det er kundene som betaler lønna deres. Dette gjelder selvsagt ikke alle kundene, akkurat som om denne omtalen til trådstarter ikke gjelder alle Nav ansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da ikke noe spesielt for NAV. De fleste steder som har direkte kontakt med kunder/pasienter har retningslinjer å forholde seg til i forhold til behandlingstid. Jeg jobber i bank og vi har mål med tanke på samtaletid. At NAV har tilsvarende forundrer meg ikke. Leger, advokater, frisører...ja, de fleste yrkesgrupper med direkte kontakt med kunder/pasienter har mål og "grenser" for hvor lenge hver samtale/konsultasjon skal være. Uten dette vil det være umulig å planlegge arbeidshverdagen, og man vil kunne oppleve enda lengre køer osv. I enkelte tilfeller sprekker budsjettert tid og man kan da av og til forskyve planen for resten av dagen, mens andre ganger må man faktisk be kunden/pasienten om å komme tilbake senere.

Men folk har litt andre forventninger til NAV vet du....og hvem har ikke hørt folk si at legen ikke har tid til en?!

Bankfolk er noen hardhauser, de forventer man ingenting av:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av NAV s brukere er i en fortvilet livssituasjon. Når de i tilegg må gå i 3 uker uten penger eller de stopper økonomiske ytelser og begrunner det med dårlig formulerte strofer kan jeg godt forstå mennesker blir fortvilet- de får de samme adferdsproblemene jeg nå ser hos navs ansatte- og det selv om jeg er høflig;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleier alltid å være høfligst mulig og smile masse fordi jeg vet at de har en tung arbeidsdag ellers. Men det er til tider ganske frustrerende når man må være overhyggelig mot dem og de likevel er fæle, enten de gjør det med vilje eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_jente24_*
Jeg har pga sykdom forholdt meg til NAV i to år nå. Ja, jeg har irritert meg over tungvinte måter å gjøre ting på, byråkrati osv. Men, jeg synes ikke NAV fortjener halvparten av alt det negative de hele tiden får slengt mot seg. Jeg har ikke en eneste gang blitt møtt på en negativ måte, fått "små stikk" eller på noen måte blitt uhøflig behandlet.

Selvfølgelig er ikke du misfornøyd med NAV om du ikke har opplevd noe negativt. Men man kan ikke stikke under en stol at mange (for mange) føler seg urettferdig behandlet og har fått mange negative opplevelser i kontakt med NAV. Ingen her sier at alle saksbehandlere er slik, men at det er for mange som er slik i forhold til hvilken posisjon mange av brukerne er i; syke og frustrerte.

Jeg har hatt med NAV å gjøre i tre år og til sammen tre ulike avdelinger, og de har nå klart å få meg til å gråte både på telefon og i resepsjon, for deretter å le høylydt av meg. Det er flott at du ikke har opplevd det samme, men vi som har det må virkelig få lov til å si noe om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er ikke du misfornøyd med NAV om du ikke har opplevd noe negativt. Men man kan ikke stikke under en stol at mange (for mange) føler seg urettferdig behandlet og har fått mange negative opplevelser i kontakt med NAV. Ingen her sier at alle saksbehandlere er slik, men at det er for mange som er slik i forhold til hvilken posisjon mange av brukerne er i; syke og frustrerte.

Jeg har hatt med NAV å gjøre i tre år og til sammen tre ulike avdelinger, og de har nå klart å få meg til å gråte både på telefon og i resepsjon, for deretter å le høylydt av meg. Det er flott at du ikke har opplevd det samme, men vi som har det må virkelig få lov til å si noe om det.

hoho, ja, det har blitt noen tårer her også. i telefon, resepsjon og kontor. vemmelig at det skal være sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjempe god erfaring med nav. De har hjulpet meg litt frem og til bake nå i 4 år og vert like samarbeidsvillige hver gang jeg har trengt hjelp. De har funnet frem til mine rettigheter og krav jeg ikke ante jeg hadde en gang.

Så jeg kan ikke forstå alt det negative som blir sagt om nav.

Kanskje jeg bare har vert veldig heldig, eller dere har vert veldig uheldige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mer eller mindre vært i systemet siden 1994. Attføring, omskolering, kvalifisering.... Og jeg har møtt mange dårlige saksbehandlere, og det er utrolig hva de kan få seg til å si.

Jeg har et par ganger klaget på saksbehandlere og har opplevd å bli oppringt av trygdesjefen med beklagelse.

Av og til møter man noen flinke, men pga stadige omrokkeringer, blir man flyttet bort fra disse.

Jeg oppfattes som ressurssterk og har normalt snakketøyet i orden, men har et par ganger blitt så dårlig behandlet hos Trygdekontor/NAV at jeg ikke har klart å forsvare meg, og har gått gråtende ut fra kontorer. Men det har slått tilbake på dem i etteritd, for når jeg kom til hektene ble jeg fl forbannet, og da kan jeg være enda mer syrlig saklig i mine skriftlige tilbakemeldinger....

Sist ble jeg direkte sjokkert over saksbehandleren.... Hun var ikke etnisk norsk, men det gjør meg ingenting. Men jeg prøvde å få henne til å søke etter inntektsopplysningene mine for tidligere år, noe andre saksbehandlere har klart med noen få tastetrykk, men hun kom bare opp med utbetalte ytelser fra NAV.

Så jeg prøvde å si "Jeg tror ikke du skjønner hva jeg spør om?"

hvorpå hun svarer; "Nei, jeg skjønner vel ikke like mye som deg som er lys og blond....."????? Jeg var hele tiden saklig og høflig og prøvde å forklare hva jeg var ute etter, men hun skjønte det altså ikke, og da var jeg rasist???

Litt sjokkskadet snudde jeg skjermen hennes mot meg, leste menyen/valgene, og ba henne gå inn på et valg, og vips, der kom alle inntektsopplysningene mine opp.

Så da takket jeg bare for opplysningene, forlot kontoret og gikk tilbake neste dag. Og fikk da snakke med en annen saksbehandler.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dårlige saksbehandlere", etc..... kjenner et par stk som jobber på NAV, og de jobber ræva av seg. Så jeg skjønner at de av og til kan være litt kort mot folk som mener at de er udugelige, når de samme folka er folk som bare dasser rundt og ikke gidder å jobbe. Ja, selvsagt er det mange av dere som gjerne VIL jobbe, men av diverse grunner ikke kan det, enten for kort eller lang tid. Men de som pleier å skrike høyest og mest om dårlig behandling og forsinkelser i kroner, er i stor grad giddalause folk som utnytter systemet. Og da går jo det selvsagt utover de som faktisk trenger og fortjener hjelp.

Så ikke kjeft på NAV, men på de av dere som burde få ut fingeren og komme dere ut av puben eller sofaen og inn i arbeidslivet. Til dere andre, lykke til, og håper det løsner seg, med enten sykdom, omskolering eller lignende. Vet at mange av dere står på som f...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dårlige saksbehandlere", etc..... kjenner et par stk som jobber på NAV, og de jobber ræva av seg. Så jeg skjønner at de av og til kan være litt kort mot folk som mener at de er udugelige, når de samme folka er folk som bare dasser rundt og ikke gidder å jobbe. Ja, selvsagt er det mange av dere som gjerne VIL jobbe, men av diverse grunner ikke kan det, enten for kort eller lang tid. Men de som pleier å skrike høyest og mest om dårlig behandling og forsinkelser i kroner, er i stor grad giddalause folk som utnytter systemet. Og da går jo det selvsagt utover de som faktisk trenger og fortjener hjelp.

Så ikke kjeft på NAV, men på de av dere som burde få ut fingeren og komme dere ut av puben eller sofaen og inn i arbeidslivet. Til dere andre, lykke til, og håper det løsner seg, med enten sykdom, omskolering eller lignende. Vet at mange av dere står på som f...

Verden er så mye mye mer enn "mennesker som er giddalause " og som utnytter systemet- hva vet du om det?

tror du virkelig lost hiver penger etter folk? det stilles villkår skal jeg si deg, det er alltid en årsak til at mennesker faller utenfor arbeidslivet. Stilles skyhøye krav til enkeltmennesker- dessuten er det lite rom for individualitet- tross ung alder har jeg sett en annen virkelighet få som ikke har opplevd det vil ha problemer med å forstå- sosiale problemer kan faktisk bli skapt av en velferdsstat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest strykebrett
Stilles skyhøye krav til enkeltmennesker- dessuten er det lite rom for individualitet- tross ung alder har jeg sett en annen virkelighet få som ikke har opplevd det vil ha problemer med å forstå- sosiale problemer kan faktisk bli skapt av en velferdsstat.

Hva er det disse skyhøye kravene går ut på?

Og hvilke sosiale problemer er det velferdsstaten skaper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:buss: Er man mennesker når man er på NAV? :klø:

Jeg synes jeg ser meg selv forvandle meg om til en liten, ekkel bæsjflue så fort jeg trår over dørstokken der borte.

Og kommer flygende ut igjen som noe muligens enda verre.

Trodde det var hensikten? :kosteskaft:

Endret av KatzenThang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NAV kan brenne!
Er man mennesker når man er på NAV?

Jeg synes jeg ser meg selv forvandle meg om til en liten, ekkel bæsjflue så fort jeg trår over dørstokken der borte.

Og kommer flygende ut igjen som noe muligens enda verre.

Trodde det var hensikten?

Hehe, godt sagt! :fnise:

Ifølge NAV er jeg visstnok dum og neppe i stand til å gjennomføre et (meget enkelt) kurs jeg tagg om å få lov til å begynne på. Nivået er ALTFOR høyt for dumme meg.

Jeg klarte heldigvis å mase meg til en plass, og jeg var faktisk den eneste i klassen som klarte å bestå. :filer:

Det må forresten nevnes at kurset var beregnet på absolutt nybegynnere....min største utfordring var å ikke sovne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hehe, godt sagt! :fnise:

Ifølge NAV er jeg visstnok dum og neppe i stand til å gjennomføre et (meget enkelt) kurs jeg tagg om å få lov til å begynne på. Nivået er ALTFOR høyt for dumme meg.

Jeg klarte heldigvis å mase meg til en plass, og jeg var faktisk den eneste i klassen som klarte å bestå. :filer:

Det må forresten nevnes at kurset var beregnet på absolutt nybegynnere....min største utfordring var å ikke sovne.

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes dårlige saksbehandlere på NAV på samme måte som det finnes dårlige leger, frisører, lærere, butikkdamer osv osv. Men som oftest er det personen selv det er noe i veien med. Man blir ikke automatisk til en drittsekk bare fordi man jobber på NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NAV kan brenne!
Det finnes dårlige saksbehandlere på NAV på samme måte som det finnes dårlige leger, frisører, lærere, butikkdamer osv osv. Men som oftest er det personen selv det er noe i veien med. Man blir ikke automatisk til en drittsekk bare fordi man jobber på NAV.

Sannelig om jeg vet. :filer:

Da jeg var arbeidssøker for en god del år siden, var hele gjengen inkompetent. Det var ikke én av dem jeg følte nedverdiget seg til å gi meg et minimum av respekt. Og jeg krevde ingenting, jeg ba dem om hjelp til å få meg en jobb. Da jeg ba om en søknadsskjema til praksisplass fikk jeg utdelt et. Da jeg kom hjem, oppdaget jeg at dette var en annen persons allerede utfylte skjema.

Navn, bankkontonr, adresse, fullt personnummer.... alt sto der. Det var en ID-tyvs drøm. Da jeg gjorde NAVdama i skranken oppmerksom på dette, så ikke dette ut til å gå nevneverdig inn på henne.

Fikse rutinene litt, kanskje? Bare et hint. Jeg er ærlig og sendte papirene i posten til eieren med en forklaring på hva som hadde skjedd (håper hun tok og skjelte ut NAV grundig), men manglende orden og "hva så" reaksjonen til skrankekjerringa skremte meg. Er vel ikke første gangen de mister papirer kan jeg tenke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Forhåndsdømming av en gruppe mennesker er tydeligvis mye mer greit når det gjelder de som jobber på NAV enn de som går dit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...