Gjest Gjest Skrevet 26. august 2009 #1 Skrevet 26. august 2009 Reagerer skikkelig på oppførselen til ansatte hos NAV. De er flinke til å gi "små stikk " og "kommentarer hele veien. Nå har jeg opplevd så mye ufin behandling at det preller av, men kom til å tenke på at mye av det de lirer av seg ikke er vanlig folkeskikk. Hvis nav ansatte har adferdsproblemer bør de oppsøke terapi. Eller? er de slik for og ikke friste folk til lettjente penger?.. Jeg mener, alle kan jo bli syke- et er vel en ok pris for stønad hos nav?......
Gjest Elfrida Skrevet 26. august 2009 #2 Skrevet 26. august 2009 Jeg har inntrykk av at NAV tilbyr dårlige arbeidsforhold for en del av sine ansatte. Snau opplæring, alt for mye å gjøre etc. Det er ikke alle det preller av på, og det er utrolig synd at det skal gå ut over en tredjepart, men det er kanskje ikke til å unngå når situasjonen er slik.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2009 #3 Skrevet 26. august 2009 Vel, mennesker som har ytelser fra nav er jo der for en grunn- burde ikke nav ansatte forstå det? forstår ikke hvorfor de mangler vanlig folkeskikk ovenfor mennesker- hva tror de at de er? det er ikke vanlig ... nei, jeg ser sikker på det er en kynisk metode de bruker for å ha minst mulig brukere---- GRATULERER TIL ALLE SOM JOBBER PÅ NAV- dere har verdens beste jobb! hever dere og kommer med bemerkninger til mennesker som kanskje er plaget med sykdom- utvikler kynisme og adferdsproblemer og dere ser det ikke selv.... vel, ingen slike som VIRKELIG MØTER RESPEKT.
Harlekin Skrevet 26. august 2009 #4 Skrevet 26. august 2009 Du vet, ALLE som jobber hos NAV er jo ikke slik. Jeg har stort sett positive erfaringer med NAV, og om jeg treffer på et slikt menneske som du snakker om, går jeg ikke ut i fra at det gjelder alle de andre.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2009 #5 Skrevet 26. august 2009 Nei, ikke alle- men tviler på de mest empatiske blir der lenge;) stort sett går det samme igjen over hele landet. Ja det stemmer, synes det begynner å utvikle seg til ett samfunnsproblem. Lovverket de forvalter er ikke tydelig nok, det kan rett og slett gå på "godvilje" hos en saksbehandler.
Pomeline Skrevet 26. august 2009 #6 Skrevet 26. august 2009 Kjenner meg igjen i det du skriver, TS! Men med det sagt, så er jo selvsagt ikke alle like forferdelige, har møtt på hyggelige og hjelpsomme folk hos NAV.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2009 #7 Skrevet 26. august 2009 Kjenner meg igjen i det du skriver, TS! Men med det sagt, så er jo selvsagt ikke alle like forferdelige, har møtt på hyggelige og hjelpsomme folk hos NAV. Nei, jeg sier ikke ALLE er slik- men mange er slik, for mange rett og slett. Jeg er faktisk oppriktig bekymret for dem, det må være veldig ubehagelig å utvikle adferdsproblemer fordi de fikk seg arbeid for NAV. Minner meg fælt om barn som må oppdras for å lære seg vanlig høflighet.
Gjest NAV kan brenne! Skrevet 26. august 2009 #8 Skrevet 26. august 2009 TS, kan du gi eksempler på hva de ansatte i NAV har sagt? Jeg har opplevd mye ille der, men det verste er vel noe jeg hørte en bekjent si han hadde opplevd. "Du egner deg ikke for arbeidslivet" hadde saksbehandleren prestert å si til ham. Hans problem var nemlig at han hadde litt problemer med hørselen, og slikt går tydeligvis ikke an i NAVs perfekte samfunn. Går det virkelig an? Hvilke kriterier har de for å ansette saksbehandlere hos NAV? Jeg lurer på om de ønskede kvalifikasjonene deres ser omtrent slik ut: Må være: Sarkastisk Nedlatende Villig til å angripe ethvert svakt punk på de mest nedrige måter Svært lite villig til å yte hjelp Lite opptatt av å holde orden
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2009 #9 Skrevet 26. august 2009 NAV har en svak/pinglete/lite synlig øverste leder. NAV er et tungt offentlig system. I slike tunge systemer, ser de ikke individene. Da vet du det.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2009 #10 Skrevet 26. august 2009 NAV har en svak/pinglete/lite synlig øverste leder. NAV er et tungt offentlig system. I slike tunge systemer, ser de ikke individene. Da vet du det. Vel, jeg vet også at de skal arbeide etter YRKESETISKE RETNINGSLINJER og vanlig folkeskikk er vel ikke så mye forlangt? Når man ikke ser individer har det gått for langt, som jeg gjentar meg selv med: de utvikler adferdsproblemer, reagerer skikkelig på oppførselen, de er jo voksne mennesker. Nei, dette er noe de har fått beskjed om. De må være slik for å kunne jobbe for nav.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2009 #11 Skrevet 26. august 2009 Det er ikke normal oppførsel å fortelle mennesker at de ikke duger til noe, at man er trøtt av dem eller at man ikke passer til det man kan tenke seg. Det er heller ikke normal oppførsel og kutte attføringsstønader til kreftpasienter som har utsikter til full bedring og som kan være i utdanning etter endt sykemelding. Det er ikke normal oppførsel å heve seg over mennesker som har rettigheter hos nav Det er ikke normal oppførsel og tilbakeholde informasjon for syke, uføre eller noen i det hele tatt. Det er ikke normalt å stigmatisere mennesker som mange ansatte hos nav gjør. Dette er ett samfunnsproblem.
Troyamin Skrevet 26. august 2009 #12 Skrevet 26. august 2009 Reagerer skikkelig på oppførselen til ansatte hos NAV. De er flinke til å gi "små stikk " og "kommentarer hele veien. Nå har jeg opplevd så mye ufin behandling at det preller av, men kom til å tenke på at mye av det de lirer av seg ikke er vanlig folkeskikk. Hvis nav ansatte har adferdsproblemer bør de oppsøke terapi. Eller? er de slik for og ikke friste folk til lettjente penger?.. Jeg mener, alle kan jo bli syke- et er vel en ok pris for stønad hos nav?...... Det finnes "råtne" mennesker i NAV som alle andre steder. Men jeg tror heller at ansatte hos NAV er overarbeidet og det gir utslag i frustrasjon. Det kan jo forklare litt av oppførselen, men det er absolutt ikke akseptabelt! Selv har jeg opplevd mye positivt i mitt møte med NAV. Har en saksbehandler som gjør sitt ytterste for at det skal finnes en løsning for meg. Ellers er det vel sånn med NAV at du må vite hva du har rett til og hvordan du går fram for å få det slik du ønsker. De er ikke flinke til å opplyse folk om hvilke krav vi som KUNDER har krav på...
eleit Skrevet 26. august 2009 #13 Skrevet 26. august 2009 Jeg har pga sykdom forholdt meg til NAV i to år nå. Ja, jeg har irritert meg over tungvinte måter å gjøre ting på, byråkrati osv. Men, jeg synes ikke NAV fortjener halvparten av alt det negative de hele tiden får slengt mot seg. Jeg har ikke en eneste gang blitt møtt på en negativ måte, fått "små stikk" eller på noen måte blitt uhøflig behandlet. Dere generaliserer og fremstiller Nav som et mangehodet troll som alle gjør - og oppfører seg likedan. Slik er det ikke. 1
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2009 #14 Skrevet 26. august 2009 Og hvorfor er de ikke flinke nok til å opplyse brukere om hva de har krav på?? ...... de holder tilbake informasjon for å spare penger- hvor etisk riktig dette er sier seg selv.
Gjest strykebrett Skrevet 26. august 2009 #15 Skrevet 26. august 2009 Det går an å se en sak fra to sider også. Jeg kjenner flere som jobber for NAV, og jeg har inntrykk av at det slettes ikke er en lett jobb. Det er omstillinger hele iden, så med en gang et system er innlært skiftes det til noe nytt. Dette blir det mye rot av og det er de som møter klientene som får kjeft for det, ikke de som har tatt disse avgjørelsene. I tillegg er hverdagen deres veldig preget av sinte mennesker som stormer fram med sine krav krav og atter krav, uten å tenke over hva slags plikter som følger med disse kravene. Det er kanskje ikke bare de som arbeider hos NAV som skal være forståelsesfulle, det går jo an å være det fra andre siden av skranken også.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2009 #16 Skrevet 26. august 2009 Jeg har pga sykdom forholdt meg til NAV i to år nå. Ja, jeg har irritert meg over tungvinte måter å gjøre ting på, byråkrati osv. Men, jeg synes ikke NAV fortjener halvparten av alt det negative de hele tiden får slengt mot seg. Jeg har ikke en eneste gang blitt møtt på en negativ måte, fått "små stikk" eller på noen måte blitt uhøflig behandlet. Dere generaliserer og fremstiller Nav som et mangehodet troll som alle gjør - og oppfører seg likedan. Slik er det ikke. Nei, ikke alle er "troll", derimot har jeg sett og opplved nok til og forstå at dem som faller utenfor regelverket sliter MAX- OG at de stigmatiserer folk, behandler dem dårlig- det er tusenvis av historier på dette..tusenvis....
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2009 #17 Skrevet 26. august 2009 Det går an å se en sak fra to sider også. Jeg kjenner flere som jobber for NAV, og jeg har inntrykk av at det slettes ikke er en lett jobb. Det er omstillinger hele iden, så med en gang et system er innlært skiftes det til noe nytt. Dette blir det mye rot av og det er de som møter klientene som får kjeft for det, ikke de som har tatt disse avgjørelsene. I tillegg er hverdagen deres veldig preget av sinte mennesker som stormer fram med sine krav krav og atter krav, uten å tenke over hva slags plikter som følger med disse kravene. Det er kanskje ikke bare de som arbeider hos NAV som skal være forståelsesfulle, det går jo an å være det fra andre siden av skranken også. Alle arbeidstakere opplever fordeler og ulemper med jobben sin, det gir INGEN RETT til å behandle folk nedlatende fordi man er utsatt for omveltninger. Alle er det på en eller annen måte- likevel behandler jeg mennesker med respekt.
eleit Skrevet 26. august 2009 #18 Skrevet 26. august 2009 Jeg er en av de som egentlig faller utenfor. Og, ja jeg sliter. Har nesten ikke krav på noe som helst, fordi jeg ble syk som 18 åring, og gikk videregående skole. Var altså uten inntekt. Men, jeg hadde i alle fall slitt mye mer om det ikke hadde vært for et imøtekommende nav, som har gjort sitt beste for å tilrettelegge, og hjelpe meg å finne alle mulige måter å tyde regelverket på for å finne en plass til meg i systemet!
Gjest strykebrett Skrevet 26. august 2009 #19 Skrevet 26. august 2009 Alle arbeidstakere opplever fordeler og ulemper med jobben sin, det gir INGEN RETT til å behandle folk nedlatende fordi man er utsatt for omveltninger. Alle er det på en eller annen måte- likevel behandler jeg mennesker med respekt. Ingen har "rett" som du kaller det til å være nedlatende mot folk, hverken klientene eller de ansatte hos NAV. Jeg er enig med deg at man bør behandle alle med respekt, men man kan også ha litt forståelse for en lang og vanskelig hverdag. De som jobber i NAV får daglig kjeft og blir utsatt for trakassering. I tillegg må de leve med at avisene daglig skriver hvor fæle og hensynsløse de er. Å tro at de som jobber i NAV har en eller annen instruks fra overordnede om å være frekke og nedlatende er vel litt i overkant paranoid. De som jobber i NAV er like forskjellige som de som går dit. Jeg må si jeg er kjempetakknemlig for de som jobber på NAV, for jeg hadde jommen ikke takket ja til en slik jobb.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2009 #20 Skrevet 26. august 2009 Ingen har "rett" som du kaller det til å være nedlatende mot folk, hverken klientene eller de ansatte hos NAV. Jeg er enig med deg at man bør behandle alle med respekt, men man kan også ha litt forståelse for en lang og vanskelig hverdag. De som jobber i NAV får daglig kjeft og blir utsatt for trakassering. I tillegg må de leve med at avisene daglig skriver hvor fæle og hensynsløse de er. Å tro at de som jobber i NAV har en eller annen instruks fra overordnede om å være frekke og nedlatende er vel litt i overkant paranoid. De som jobber i NAV er like forskjellige som de som går dit. Jeg må si jeg er kjempetakknemlig for de som jobber på NAV, for jeg hadde jommen ikke takket ja til en slik jobb. Nja, ikke si det- jeg har nemlig vært innenfor- og det er en grunn for at jeg ikke jobber der;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå