Gjest GG Skrevet 26. august 2009 #1 Skrevet 26. august 2009 Jeg leter etter jobb i Oslo, og har nå begynt å se på hvor vi (samboern og jeg) bør bo. Det er en jungel av leiligheter og kollektivtransport å orientere seg i, synes jeg, så jeg spør dere som har erfaring. Hva synes du er best? Å bo dyrt i Oslo, men slippe lang pendling og dyre månedskort på tog/buss, eller å bo billigere men måtte bruke både tid og penger på pendling? Hva koster det egentlig med månedskort? Hva betaler du i måneden for kollektivtransport, og hvor bor du? (Sånn omtrentlig) Siden vi er to, og det ikke er barn inne i bildet ennå, så ser det ut som det bare blir et par tusenlapper ekstra i måneden for ei leilighet i Oslo sammenlignet med f.eks. Asker, Drammen, Lillestrøm eller andre områder. Og kollektivkort kommer vel fort opp i sånne priser når vi er to stk? Men så er det jo det at selv om vi skal bo og jobbe i Oslo, så må vi jo ha et eller annet form for månedskort der også, for vi kan ikke akkurat regne med at vi skulle ha sånn flaks at vi fikk gangavstand til jobben begge to. *virrer rundt mellom leilighetsannonser, rutetider og periodekortpriser* Puh, blir svett av mindre jo! Er jo en heltidsjobb bare å finne ut av dette!
Gjest GG Skrevet 26. august 2009 #2 Skrevet 26. august 2009 PS: Vi ser etter leilighet å leie, ikke kjøpe.
Susan Sto Helit Skrevet 26. august 2009 #3 Skrevet 26. august 2009 Tror heller det store spørsmålet er hva dere skal gjøre utenom jobb. Er det viktig å komme seg fort hjem, eller er det OK å bruke en time eller mer på å sitte på kollektivtransport? Det er også forskjellig kollektivtransport. Man kan bo utenfor bykjernen, f.eks. på Furuset eller andre steder det ikke er så dyrt, og fortsatt ha noe billigere månedsbillett. Men alikevel bruke ganske lang tid kollektivt til sentrum. Når du snakker om å bo i Oslo, vil du da bo i sentrum, med alt av fritidstilbud innen gangavstand, eller er det fortsatt litt reise om du skal noe? Det er ganske dyrt i Oslo sentrum, og veldig mange synes det er behagelig å bo litt utenfor sentrum, så vi selv kan velge når vi ønsker å oppsøke det tilbudet oslo byr på. (Men kan bo et lite stykke unna, og reise kollektivt.) Å bo i sentrum av Lillestrøm, Asker el.l. er også dyrt. Det er mye billigere å bo i litt utenfor sentrumsområdene.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2009 #4 Skrevet 26. august 2009 Jeg tror nesten jeg ville sett av hvor jeg fikk jobb. Hvis man får jobb i utkanten av byen kan det være en fordel å bosette seg enten der eller utenfor kommunegrensa i riktig retning. I utkanten/drabantbyene er ofte husleia litt billigere enn i sentrum også. Og bor man dyrt i sentrum, men likevel må pendle nærmere en time til jobben i utkanten, synes jeg man bør vurdere om tid også er penger, på en måte. Dessuten er det ikke gitt at kollektivtilbudet i en bestemt retning/avstand er spesielt gunstig, f eks når man jobber turnus er det ikke sikkert det alltid går tog eller buss selv om avstanden ikke er så lang. Ellers kommer det litt an på hvor man er i livet - da jeg var 20-og-noe satte jeg pris på å bo sentralt og ha gangavstand til kino, teater, uteliv osv - selv om det koster mer å bo. Men nå når jeg er 30+, trives jeg veldig godt med å bo utenfor byen og ha det litt rolig (og få mer bolig for pengene).
sofie777 Skrevet 26. august 2009 #5 Skrevet 26. august 2009 Om ikke områdenavn skremmer dere, kan dere se etter leilighet i Groruddalen, på begge sider. Jeg har selv bodd på Øvre Grorud (ved Grorud T-bane) og på Lindeberg og synes kollektivtilbudet var veldig godt. Det gikk en buss eller t-bane når jeg trengte det og til langt på natt. Et månedskort som gjelder for hele Oslo koster ikke all verden heller. Et raskt søk på http://www.trafikanten.no/ viste at det koster 550kr i mnd for voksen og 330/mnd om en av dere er student.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2009 #6 Skrevet 26. august 2009 Med tanke på tidsbruk er den viktigste faktoren hvor jobben er. Det tar mindre tid å komme seg fra Lillestrøm til en jobb i nærheten av city/nasjonal (12 minutter på tog), enn å bevege seg for eksempel fra tåsen til skøyen med buss, selv om avstanden på kartet er mye større. Nærhet til t-bane er ofte en stor fordel i Oslo, da dette er mye mer effektivt enn buss. Økonomisk er det lite å spare på å bo i lillestrøm fremfor i oslo sentrum/oslo vest. Som allerede påpekt er det mye mer å spare på å bevege seg østover i oslo. For min del er dette ofte områder jeg ikke føler meg trygg i, så for meg har det vært uaktuelt å bo på grønland/grorud osv. Månedskort med tog fra lillestrøm (som og dekker kollektivtransport i sentrumsone) koster en drøy tusenlapp, mens kollektivkort i sentrum koster ca 800 (for et par år siden). Liten forskjell altså.
Gjest ho derre Skrevet 26. august 2009 #7 Skrevet 26. august 2009 Månedskort med tog fra lillestrøm (som og dekker kollektivtransport i sentrumsone) koster en drøy tusenlapp, mens kollektivkort i sentrum koster ca 800 (for et par år siden). Liten forskjell altså. dette er feil. som sofie777 skriver over koster det 550,- for (fleksibelt) mnd kort innen OSLO (prisen ble satt ned august ifjor om jeg husker rett), mens det koster minimum 1005,- for (fleksibelt) mnd kort innen AKERSHUS og OSLO (som du vil trenge siden dere ser etter jobb der). legg merke til at dette er voksen billett, ikke student. Personlig ville jeg ha sett etter leilighet i Oslo. Om dere ikke liker å bo midt i by kjernen, lønner det seg å titte utenfor ring 2, noen vil vel også si utenfor ring 3. Leilighetene du finner her er ikke veldig mye billigere enn de stedene du nevner (Asker, Drammen, Lillestrøm). Finner dere en leilighet utenfor ring 2/3 vil dere nok trenge mnd kort til kollektiv, da det faktisk blir ett stykke å gå om du jobber i sentrum (alt ettersom selvsagt), men 550,- er faktisk ikke så mye (spesielt om du skal jobbe fulltid). lykke til med leilighetjakt! håper dere finner noe dere blir fornøyd med
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå