Gå til innhold

Legen sa: Ikke gravid. (Oppdatert #47)

Anbefalte innlegg

Gjest Roxie Hart
Skrevet (endret)

Nå er jeg så fryktelig nervøs og redd at jeg bare må skrive av litt her.

Saken er den at jeg tror jeg er tretten uker på vei. (Siste mens 25. mai.) Jeg har hatt et helt vanlig svangerskap hittil, dvs. positive tester i starten av juli, ingen blødninger e.l. og en del svangerskapskvalme (kaster opp ca. 2 ganger per dag), samt andre symptomer.

På fredag var jeg hos legen for første gang. Selv om han mente det sikkert ikke var nødvendig, så skulle jeg ta test for å bekrefte svangerskapet. I går ringte jeg legesekretæren, og han sa: "Ingen utslag på HCG. Du er ikke gravid." Herregud, jeg fikk sjokk, så jeg fikk ny time på fredag ettersom jeg jo fortsatt tror jeg er gravid.

Etter telefonene gikk jeg (gråtende) og samboeren min og kjøpte graviditetstester. Jeg tok to stk med en gang jeg kom hjem, og de viste positivt klart og tydelig med en gang. Begge av merket CB. Jeg tok en ny i dag tidlig som også var tydelig positiv.

Så jeg ringte legesekretæren, som også er den som tar blodprøver o.l. og spurte hvilke tester de brukte og om det kanskje kunne ha skjedd en feil. Han var meget kort og sa at uansett hvor mye jeg spurte kunne ikke han svare. Kanskje hadde vi tatt blodprøve for tidlig, og da jeg forsøkte å si at jeg var tre måneder på vei, avbrt han meg bare og sa: "slapp av. kom på fredag." Så la han på..

Jeg vet at ingen her kan svare helt sikkert, men tror dere noe? Jeg har ingen andre jeg kan spørre, og jeg er så redd..

Endret av Roxie Hart
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nå er jeg så fryktelig nervøs og redd at jeg bare må skrive av litt her.

Saken er den at jeg tror jeg er tretten uker på vei. (Siste mens 25. mai.) Jeg har hatt et helt vanlig svangerskap hittil, dvs. positive tester i starten av juli, ingen blødninger e.l. og en del svangerskapskvalme (kaster opp ca. 2 ganger per dag), samt andre symptomer.

På fredag var jeg hos legen for første gang. Selv om han mente det sikkert ikke var nødvendig, så skulle jeg ta test for å bekrefte svangerskapet. I går ringte jeg legesekretæren, og han sa: "Ingen utslag på HCG. Du er ikke gravid." Herregud, jeg fikk sjokk, så jeg fikk ny time på fredag ettersom jeg jo fortsatt tror jeg er gravid.

Etter telefonene gikk jeg (gråtende) og samboeren min og kjøpte graviditetstester. Jeg tok to stk med en gang jeg kom hjem, og de viste positivt klart og tydelig med en gang. Begge av merket CB. Jeg tok en ny i dag tidlig som også var tydelig positiv.

Så jeg ringte legesekretæren, som også er den som tar blodprøver o.l. og spurte hvilke tester de brukte og om det kanskje kunne ha skjedd en feil. Han var meget kort og sa at uansett hvor mye jeg spurte kunne ikke han svare. Kanskje hadde vi tatt blodprøve for tidlig, og da jeg forsøkte å si at jeg var tre måneder på vei, avbrt han meg bare og sa: "slapp av. kom på fredag." Så la han på..

Jeg vet at ingen her kan svare helt sikkert, men tror dere noe? Jeg har ingen andre jeg kan spørre, og jeg er så redd..

Til trøst, om enn en mager en;

Jeg var hos legen igår, og leverte en urinprøve. Så sier hun på laben; nei vi har allerede testet din. Og jeg sa; ehm nei, jeg leverer den jo NÅ. Hun sto på sitt til jeg sa; er du sikker på at den ikke er fra i fjor, da jeg visste at det var sist jeg var inne med en urinprøve. Og jo, nettopp---- Hun så på prøven ifra samme tid ifjor, det fehodet! ;)

Poenget mitt er; de har helt sikkert gjort en feil. Slapp av frem til fredag du, og test en gang om dagen om det beroliger deg. :)

Skrevet

Jeg tenker som så: Positiv graviditetstest = du er gravid. De har gjort en feil, og legesekretæren er en tulling. :)

Gjest Ylva Virvla
Skrevet

Med så mange positive graviditetstster vil jeg tro at du er gravid!

Si ifra hvordan det går!

Gjest Roxie Hart
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen.

Den rasjonelle meg tror også at jeg er gravid og at det har skjedd en feil, men dessverre vinner den hysteriske meg fram ganske ofte..

Men: Jeg har i allefall ikke lest om noe liknende noen gang..

Skrevet

En vil jo få en positiv test en lang stund etter en har mistet, men da ville jo ikke blodprøve vise en ting og CB-test en annen ting, vel. Her har det nok skjedd en feil!

Håper du greier å slappe av fram til fredag! Kanskje du kan spørre om en tidlig ultralydlyd, siden du forståelig nok har blitt veldig bekymret for at noe kan være galt.

Skrevet

Det der er helt håpløst!! Mitt hcg-nivå ble også målt og viste at jeg trolig hadde en MA, noe jeg IKKE hadde, og på sykehuset skjønte de ikke hvorfor de målte hcg-nivået!!

Nivået stiger en periode for så å synke igjen! Hvis du er skremt og usikker synes jeg heller du burde ta en innvendig ul!

Høres ut som om du er gravid, da! Krysser fingrene for deg!

Skrevet

Det finnes også de som ikke gir utslag på hcg- sjelden ja- men det finnes.

Skrevet

For en legesekretær :kjefte: Snakk om å trenge noen timer på kurs i menneskebehandling... Det der går jo ikke an...

Jeg tror også at du er gravid og at det sannsynligvis er en feil. Hvis du bekymrer deg kan det godt hende du kan få en UL utenom legen. min lege var på ferie når jeg hadde en blødning når jeg var rundt 12 uker på vei, jeg fikk komme på sykehuset her i byen og fikk en UL for å sjekke at alt var som det skulle.

Skrevet

En graviditetstest måler hCG-nivået i urinen. Uten (høyt nok nivå av) hCG i urinen blir testen negativ. Du får positive graviditetstester, altså har du hCG i urinen. Har du hCG i urinen har du også hCG i blodet. Kan ikke skjønne annet enn at de har gjort en feil på legekontoret.

Gjest Chiffon
Skrevet

Da ville jeg skaffet meg en annen lege. Ikke fordi man ikke kan gjøre feil, men fordi man ikke behandler folk på den måten der.

Skrevet

Helt klart en feil fra legekontoret.

Både blodprøvene de bruker og graviditetstester måler hcg nivået i blod/urin. Hvis det ikke var noe hcg på blodprøven så ville en graviditetstest også vist negativt.

Jeg skjønner veldig godt at du ikke klarer å roe deg, men her bare må det være en feil fra legekontoret. Utrolig at det går ann å være så påståelige og dårlige menneskebehandlere.

Skrevet

Som legestudent som akkurat nå holder på å kurses i svangerskapsomsorg må jeg få stille et spørsmål om hvorfor legen i det hele tatt tok en blodprøve av hCG? Dette skal ikke gjøres normalt. Og om det er snakk om urinprøve hCG når du alt har tatt en gravitest hjemme, er dette heller ikke anbefalt. Kan ikke skjønne annet enn at legen har "gått utenom" protokollen, og sikkert blandet prøvesvar mellom ulike pasienter - som har resultert i dette klusset her.

Om du tar gravitest som sier at du er gravid så ER du gravid. Legen har ingen tester som er sikrere enn den som selges fritt på apoteket, er jo nettopp derfor det ikke har noe for seg å teste på nytt på legekontoret!

Lykke til med resten av graviditeten! :-)

Gjest Roxie Hart
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Det er godt å ha KG!

-------------

Pityriasis: vel, legesekretæren ville ikke svare på hvilken test de hadde tatt.. Jeg tror det er slik at de ikke har målt nivået av hcg, men om jeg i det hele tatt har hcg, - og det betyr vel at de har tatt en test av urinen..?

-------------

Som dere alle sier, så tror jeg det må ha skjedd en feil. Jeg har jo hcg i kroppen - testene kan ikke mistolkes, men allikevel... mer skal det ikke til for å skape et nervevrak... :(

Skrevet

Det jeg kanskje reagerer mest på er at det ikke ble tatt nye tester. Du burde jo fått komme tilbake til legen umiddelbart for å ta en kontrolltest. Det er lenge å vente til fredag når man går og er bekymret på den måten.

Gjest Roxie Hart
Skrevet (endret)
Det jeg kanskje reagerer mest på er at det ikke ble tatt nye tester. Du burde jo fått komme tilbake til legen umiddelbart for å ta en kontrolltest. Det er lenge å vente til fredag når man går og er bekymret på den måten.

Ja, jeg er enig med deg, men... det var ikke åpent for diskusjon, akkurat.

Endret av Roxie Hart
Skrevet

Hun har nå i mellomtiden tatt 3 kontrolltester, som er like sikre som den de bruker på legekontoret, og disse testene er i salg på apotekene og på mange matvarebutikker, og altså veldig lett tilgjengelig....

Til Pityriasis: Hovedinnlegger sier selv at hun hadde tatt test hjemme, at legen mente det ikke var nødvendig med test på legekontoret, men hun som pasient insisterte.

OG, hvor står det at legekontoret har målt HCG i blod?

Noen ganger fanger ikke en test opp det den skal, og en sjelden gang kan sekretæren ta feil, det står ofte flere urinprøveglass på benken ved siden av apparatene. Hva som har skjedd, er ikke godt å si, men 3 positive hjemmetester betyr at det er graviditetsnivåer av HCG i kroppen. Og det betyr ikke at legen skal skyve til side de syke pasientene som har bestilt timene som er opptatte før fredagen kommer.

Gjest Roxie Hart
Skrevet
Til Pityriasis: Hovedinnlegger sier selv at hun hadde tatt test hjemme, at legen mente det ikke var nødvendig med test på legekontoret, men hun som pasient insisterte.

Jeg ser at jeg har formulert meg litt klønete i åpningsinnlegget, men det var altså legen som insisterte på å ta en test for å bekrefte svangerskapet. Jeg trodde ikke det var vanlig..

I tillegg er jeg jo enig i at syke pasienter selvsagt skal få timen sin før meg, men han kunne jo ha svart litt hyggelig i telefonen i allefall..

Skrevet

Jeg hadde tatt kontakt med en privatklinikk og fått ultralyd,. Hvis du forklarer situasjonen så får du sikkert komme til ganske raskt også. Du må selvfølgelig betale litt, men det er det vel verdt ;)

Skrevet
Hun har nå i mellomtiden tatt 3 kontrolltester, som er like sikre som den de bruker på legekontoret, og disse testene er i salg på apotekene og på mange matvarebutikker, og altså veldig lett tilgjengelig....

Noen ganger fanger ikke en test opp det den skal, og en sjelden gang kan sekretæren ta feil, det står ofte flere urinprøveglass på benken ved siden av apparatene. Hva som har skjedd, er ikke godt å si, men 3 positive hjemmetester betyr at det er graviditetsnivåer av HCG i kroppen. Og det betyr ikke at legen skal skyve til side de syke pasientene som har bestilt timene som er opptatte før fredagen kommer.

Det står da i hovedinnlegget "kanskje hadde vi tatt blodprøve for tidlig" 13 uker er ikke fortidlig, langt der i fra.

Tenk om det hadde vært noe mer alvorlig legesekretæren hadde tatt feil av, det kunne ha godt skikkelig galt.

Når TS sier hun har tatt flere positive tester så burde legen og legesekretæren vært mere ydmyke og sjekket det opp en gang til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...