Gå til innhold

Male bilde som er en kopi av et annet bilde?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sett et maleri som har inspirert meg masse.

Jeg vet ikke hvem som har malt det så jeg kan ikke ta kontakt med kunstneren, men det er fra en norsk film.

Greia er; jeg har veldig lyst på et sånt bilde selv, og tenkte jeg skulle male et. Hvis jeg skriver bak på lerretet "inspirert av filmen *** av ***", er det da greit? Jeg er klar over at mange som maler ikke synes noe om at andre kopierer dem.

Og hva om jeg selger det til noen?

Skrevet

Hvis du skal ha det hjemme hos deg selv så er vel ikke sjansen stor for at kunstneren ser det? Har gjort det samme selv hvertfall:-)

Skrevet

Vel, jeg vil tro det er lov så lenge du ikke prøver å gi det ut for å være ekte, men er klar på at det er en kopi. Og når det er til egen hjemmebruk ville jeg ihvertfall ikke bekymret meg. ;)

Gjest Gjest_Guest_*
Skrevet
Vel, jeg vil tro det er lov så lenge du ikke prøver å gi det ut for å være ekte, men er klar på at det er en kopi. Og når det er til egen hjemmebruk ville jeg ihvertfall ikke bekymret meg. ;)

Tror denne skulle være grei.

Skrevet

Takker for svar.

Ja det er jo helt tydelig en "kopi" og ikke på noen måte noe jeg later som er ekte. Men igjen, hva om jeg selger det til en venn som også er helt klar over at det ikke er en original? Finnes det noen lover som sier at jeg ikke kan gjøre det?

Skrevet

Nei, så lenge det er tydelig at det er en kopi/reproduksjon så er det lov så vidt jeg vet. Det finnes mange kunstnere som livnærer seg på å lage kopier av kjent kunst, for eksempel.

Skrevet

Oki, takker for svar!

:enig:

Skrevet

Du kan jo skrive navnet ditt og dato bakpå.

Skrevet

Du kan jo begynne i den logiske enden, siden du poster i et nettforum:

Oppgi hvilken film det gjelder.

Oppgi omtrent hvordan maleriet ser ut.

Oppgi hvor i filmen det vises.

Kanskje noen av KG-brukerne vet hva bilde og opphav heter?

Da kan du kanskje finne en bra kopi på nettet, som du lettere kan male etter?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...