Belima Skrevet 26. august 2009 #1 Skrevet 26. august 2009 Det er diskusjon på hvor lenge en kan ha barn i barnehage her inne. Det er grupper som faller utenfor en vanlig barnehages åpningstid og det er alle de som jobber skift. Trenger vi døgnåpne barnehager og hva da med 10 timers regelen? Mor/far må jo sove etter nattevakt og da må jo også barnet være i barnehage. Tenker da på enslige forsørgere. Hvordan skal en da løse det med 10 timers regelen?
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2009 #2 Skrevet 26. august 2009 har mann i forsvaret, og for noen år siden bodde vi på Setermoen. (Indre Troms) Der hadde de døgnåpen barnehage. Vi har ikke barn så jeg har ikke personlig erfaring, kun gjennom kolleger av mannen) Det var faste dager og helger i måneden såm de holdt åpent, og det var et sammarbeidsprosjekt mellom kommunen og forsvaret. Om de har det fortsatt aner jeg ikke. i alle fall, var både foreldre og barn kjempefornøyde med ordningen.
Jade Skrevet 27. august 2009 #3 Skrevet 27. august 2009 Det må da være annerledes med 10-timers-regel når de sover omtrent hele tiden.
Leanne Skrevet 27. august 2009 #4 Skrevet 27. august 2009 Da må man vel levere barnet rett før det skal sove, og hentes på formiddagen... De timene man sover blir vel kanskje ikke sett på som "hele" timer i slike barnehager... De har vel et litt annet regne stykke på det...
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2009 #5 Skrevet 27. august 2009 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...amp;hl=døgnåpen barnehage Det er spesielt ett innlegg jeg har lyst å sitere fra denne tråden: La meg si at jeg ikke er i mot døgnåpne barnehager, men at jeg ser utfordringene som følger med en slik ordning, og jeg har mange spørsmål rundt et slikt tilbud. Først, la meg se på hva barnehagen i utgangspunktet er... Mellom 8 og 15.30 (klokkeslettene varierer fra bhg til bhg) er barnehagen ment å være et pedagogisk tilbud til barna, for barna. Opphold utover denne tiden, er ment å være et barnepasstilbud til barna, for foreldrene. Vi må altså skille hva som er et tilbud for barna, og hva som er et tilbud for foreldrene. Den største utfordringen i mine øyne er å få avklart bruken av det pedagogiske tilbudet kontra barnevakttilbudet. Hvis foreldrene benytter seg av barnepasstilbudet, på hvilken måte kan da barna få benyttet seg av det pedagogiske tilbudet, samtidig som behovet for kontakt mellom foreldre/barn dekkes på en god og tilfredsstillende måte? Vil dette bli regulert ved innføring av makstid? I såfall må foreldrene avgjøre hva som er viktigst, tilbudet om barnepass for dem, eller det pedagogiske tilbudet for barnet. Hvis dette ikke blir regulert, må foreldrene avgjøre hvor viktig kontakten foreldre/barn er, kontra behovet for barnepass og bruk av det pedagogiske tilbudet. Og ut i fra de erfaringene jeg tidligere har gjort meg gjennom mitt arbeide med barn, ser jeg at det er veldig mye lettere å si "nei" til barnet, enn det er å si "nei" til sjefen når en blir spurt om overtid... Jeg er derfor redd for at et slikt tilbud vil bli misbrukt. Ikke av foreldrene, men av foreldrenes arbeidsgivere. Min konklusjon er da at det må innføres en makstid for benyttelse av en slik ordning. Men hvordan balansere antall timer pedagogisk tilbud med antall timer barnepasstilbud? En fulltids barnehageplass er vel i dag rundt 150 t måneden, tilsvarende en fulltidsstilling i arbeidslivet, denne må vel bli litt utvidet med tanke på at det også er snakk om kveld/natt. Regner vi med 8 timer pr.dag, vil makstiden komme på i gjennomsnitt 164 timer mnd. En fulltids nattstilling er vel rundt 9 netter pr. mnd hvis jeg ikke tar helt feil... 9 netter á 12 timer, pluss 9 dager á 6 timer sovetid = behov for 162 timer barnepass. Av disse 162 timene vil 54 timer være et pedagogisk tilbud (8-14 på "sovedagene". Altså akseptabelt med tanke på balanse mellom barnepass, pedagogisk tilbud, samt samvær foreldre/barn. De som jobber bare kveld, eller kveld annenhver uke vil få et annet scenario, i og med at de vil ha behov for barnepasstilbud ca 10 timer utover egen arbeidstid. (Hvis ikke de insisterer på å hente barna hjem om kvelden, noe jeg ser at flere mener er uakseptabelt) En uke med kveldsarbeid vil medføre 5 dager i barnehagen, 17 timer sammenhengende fra klokken 15-08. Barna vil få veldig lite pedagogisk tilbud, men vil få dekket behovet for samvær med forelder på dagtid mellom 8 og 15. Mitt skrekkscenario ser slik ut: 3-delt skift, med en uke dag, en uke kveld, og en uke natt. spesielt vil det bli problemer de månedene forelderen vil ha to nattuker i løpet av en måned. Da vil forelderen raskt komme i minus på antall timer. Uke 1: 4 netter. barnepass 4*12 timer + 5*6 timer sovetid= 78 timer barnepass, hvorav 30 timer pedagogisk tilbud. Uke 2: 5 dager, 40 timer i barnehagen Uke 3: 5 kvelder: på barnehagen fra klokken 15, til klokken 08 neste morgen= 17*5 = 85 timer, hvorav 2,5 timer pedagogisk tilbud, resten barnepass. uke 4: 4 netter. = 78 timer totalt, hvorav 30 timer pedagogisk tilbud. Totalt i bhg: 281 timer, hvorav under halvparten (102 timer) er pedagogisk tilbud. Jeg kan heller ikke se at behovet for samvær foreldre/barn vil bli dekket i et slikt tilfelle. Jeg ser som sagt klart behovet for døgnåpne barnehager, men det maner til bevissthet hos brukere og tilbydere! Det er mye som må løses for at dette skal være en god løsning for ALLE parter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå