Gå til innhold

Farte rundt med katt

Anbefalte innlegg

Gjest Kattegal
Skrevet

jeg liker å dra mye på besøk, men jeg er hjemme en del også.

har en katt på ca fem mnd som av og til blir med meg på besøk,

hun liker å reise i bil og siden hun er innekatt, tenker jeg at hun har godt av

å være med for å se andre omgivelser . men jeg vil ikke gjøre henne forvirret heller.

noen andre som har gjort dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, dro med katten over alt det første året (til og med på møter på jobb hehe). Og han er blitt utrolig sosial og trygg. Finner seg til rette over alt som om han alltid hadde bodd der. Unge katter er veldig tilpasninsdyktige så jeg syns ikke du skal tenke på at det forvirrer henne. Så lenge du må ha katten inne er det viktig å få miljøforandring ved å være med på besøk, selv om det aldri kan erstatte muligheten til å gå ut. Jeg hadde aldri i verden hatt samvittighet til å holde "innekatt", men det er en annen diskusjon.

Skrevet
Ja, dro med katten over alt det første året (til og med på møter på jobb hehe). Og han er blitt utrolig sosial og trygg. Finner seg til rette over alt som om han alltid hadde bodd der.

Men lot du han få gå ut også på de stedene du besøkte?

Skrevet

Som oftest går det helt fint. Katten må tilvennes fra den er liten, og det avhenger noe av kattens personlighet. Enkelte katter klarer man aldri å tilvenne dette, da de er veldig territoriale eller usikre.

Jeg har gjort dette i mange år nå, med ulike katter. Katten er med overalt rundt i Norge til familie. Kommer hun til steder hun har vært før er det halen rett til værs, en liten lukterunde, for så å legge seg godt til på sin faste plass. Kan garantere at mine katter aldri har vært forvirret over denne behandlingen, for dem er det en vane.

Forutsetter;

- Må være ekstremt forsiktig med vinduer, dører osv. Slipper katten ut er sannsynligheten stor for at du aldri ser den igjen.

- ID chip + halsbånd med navn og adresse i tilfelle førstnevnte skjer.

- Katten er innekatt, og vant med innedo.

- Alltid bruk solid og sikret reisebur i bil, som settes på gulvet bak forsetet. En katt er utrolig sårbar ved bråbremsing.

- Reisingen bør skje med en viss regelmessighet. Jeg opplevde usikker katt en gang, da hadde jeg ikke tatt henne med ut av huset på seks måneder.

Gjest Kattegal
Skrevet
Ja, dro med katten over alt det første året (til og med på møter på jobb hehe). Og han er blitt utrolig sosial og trygg. Finner seg til rette over alt som om han alltid hadde bodd der. Unge katter er veldig tilpasninsdyktige så jeg syns ikke du skal tenke på at det forvirrer henne. Så lenge du må ha katten inne er det viktig å få miljøforandring ved å være med på besøk, selv om det aldri kan erstatte muligheten til å gå ut. Jeg hadde aldri i verden hatt samvittighet til å holde "innekatt", men det er en annen diskusjon.

takk for svar. Jeg går turer med henne :) men her jeg bor er det veldig mange idioter som kjører ned katter med vilje og slikt, så hun får være ute, men under oppsikt. så jeg kaller henne en slags innekatt :) hvordan har det vært til andre dyr vis du har opplevd det? vis det,hvordan reagerte han i lengden på det.

Skrevet

Men du får ikke problemer med at katten går på besøk til naboer og sånn når den er ute da? Ser for meg at en katt som er vant med å være med på besøk rundt omkring kan finne på å gjøre det. :ler:

Skrevet
men her jeg bor er det veldig mange idioter som kjører ned katter med vilje og slikt, så hun får være ute, men under oppsikt.

:hakeslepp: Hvor hen bor det slike folk? Et slikt sted vil jeg aldri bo. Håper du får mulighet til å flytte en gang da.

Skrevet
Men lot du han få gå ut også på de stedene du besøkte?
Aldri alene nei.
Skrevet
takk for svar. Jeg går turer med henne :) men her jeg bor er det veldig mange idioter som kjører ned katter med vilje og slikt, så hun får være ute, men under oppsikt. så jeg kaller henne en slags innekatt :) hvordan har det vært til andre dyr vis du har opplevd det? vis det,hvordan reagerte han i lengden på det.

Tenker du på når vi har vært på besøk hos folk med dyr, eller dyr generelt? Han har vært med til folk som har katt og han bryr seg veldig lite, men ofte er det ikke særlig hyggelig for den katten som allerede bor der, så det pleier vi å unngå. Han er vant med hund, så hvordan han går over ens med dem kommer mer an på hunden.

Men du får ikke problemer med at katten går på besøk til naboer og sånn når den er ute da? Ser for meg at en katt som er vant med å være med på besøk rundt omkring kan finne på å gjøre det. :ler:

Hehe, jo det er faktisk blitt sånn og jeg har ikke tenkt over sammenhengen en gang jeg. Men han er litt allemannseie i gata her ja :) Men alle er veldig glade i han så da er det jo greit. Har de ikke sett han en dag begynner de å spørre om noe har skjedd liksom. Hender det lukter parfyme av han når han kommer hjem... :fnise:

Skrevet

Før hadde jeg også en katt som var med over alt. Ingen problem det, han var en super kompis og bare blid og glad i alle så lenge han levde (ble kreftsyk på sine eldre dager :grine: ).

Ble ikke forvirret, jeg, "flokken hans" var jo der alltid. Katter er jo i utgangspunktet ikke flokkdyr, men de blir det likevel når vi har dem som kjæledyr, de blir på en måte ikke voksne og selvstendige, men trenger kos og nærhet fra oss.

Slapp ham ut også jeg da. Hadde aldri med do, hvis vi kjørte langt i bil mjauet han alltid på en spesiell måte når han måtte på do, da var det å finne et egnet sted å stoppe, så løp han opp i lia og gravde seg et hull, gjorde det han skulle og kom løpende tilbake.

Jeg var ung (tenåring) da, og tror ikke jeg ville turt å la katten få gå ut på nye steder nå som jeg er mer bevisst på ulike farer. Det kunne jo f. eks kommet en løs hund og jaget katta og så fant han ikke tilbake til bilen. Men skal sies at det ALLTID gikk bra i akkurat vårt tilfelle.

Gikk aldri til naboer heller, ikke noe gøy å gå på besøk uten å ha med familien :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...