Gå til innhold

Forskellig syn på barneoppdragelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er ganske frustert fordi min kjæreste og jeg har så forskjellig syn på grenser/matvaner osv på ungene våre. Jeg har to jenter og han en sønn. Han lar sønnen spise det hen har lyst på feks loff med nugatti på til frokost og på skolen. Leggetider er ikke så faste. Han sitter i timesvis foran spill og tv..

Har prøvd å si noe men føler at han blir sur når jeg "belærer" han vedr barneoppdragelse........ Prøver bare å si hva jeg mener og ville gjort.

Gutten har også sannsynligvis ADHD og jeg mener at han trenger litt regler og grenser.

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner meg igjen fordi vi har det litt på samme måte. Jeg tror imidlertid vi må innse at vi har forskjellige regler og at vi må inngå kompromiss i en del saker. For vår del slipper vi å ergre oss hver eneste dag ettersom vi er skilt, men problemet er likevel det samme.

"Jeg har fått streng beskjed" om at barna skal spise mer grønnsaker. Det ender med at jeg skjærer opp litt, men vet at det bare er jeg som spiser det. Og jeg orker ikke tvinge dem ettersom jeg har fokus på andre ting (som lekser, aktiviteter, etc).

Men jeg tror det er viktig at vi kan være enig om at vi er uenige og likevel forsøke å tilpasse oss andres mening uten at vi gjør alt på akkord med hva vi selv ønsker å fokusere på. Det medfører at jeg må svelge noen kameler og ex'en må svelge noen kameler. Enden på visa blir et kompromiss alle kan leve med.

Skrevet

Det virker som om det med balanserte måltider er en typisk ting menn gir blaffen i. Mye greiere å la mor være den slemme heksen som tvinger i de sunn mat så lenge mann slipper konflikt..

Skrevet
Hei!

Jeg er ganske frustert fordi min kjæreste og jeg har så forskjellig syn på grenser/matvaner osv på ungene våre. Jeg har to jenter og han en sønn. Han lar sønnen spise det hen har lyst på feks loff med nugatti på til frokost og på skolen. Leggetider er ikke så faste. Han sitter i timesvis foran spill og tv..

Har prøvd å si noe men føler at han blir sur når jeg "belærer" han vedr barneoppdragelse........ Prøver bare å si hva jeg mener og ville gjort.

Gutten har også sannsynligvis ADHD og jeg mener at han trenger litt regler og grenser.

Hva mener dere?

Er barnet under utredning? Hvis ikke bør dette settes igang hvis det er mistanke om diagnose. Da kan du ta opp temaet kosthold og klare grenser. Begge deler er viktig for at bokstavbarn skal få en bedre hverdag med seg selv og andre! Det kan godt være at dette synker inn når det er andre enn deg som kommer med beskjeden... (velkjent her i huset det ja...) :jepp:

Skrevet

Skjønner problemet.

Kanskje du kan sørge for at det ikke er loff og klissent pålegg i huset. Ingen barn bør ha det i kosten.

Ha kun sunne ting tilgjengelig når han er hos dere.

Barn som får for mye søtt blir veldig aktive (hypre)

Lørdagsgodt (hvis dere har det da) bør gis tidlig på ettermiddagen. Da har blodsukkeret gått ned til leggetid.

La det bli en hyggestund for dere alle mens de spise lørdagsgodtet sitt.

Alltid viktig å gjøre ting sammen med barn. Kanskje det er dette som skal til for at alle skal få det bedre.

Ofte er lite mye.

Skrevet

Skjønner godt din frustrasjon over at ikke stebarnet får den omsorgen som du mener at han fortjener, og at du ønsker å bidra :)

Men:

Det burde også falle deg inn at du ikke har samme myndighet og definisjonsprivilegier i forhold til HANS barn som du har til dine egne. Hvis det ikke er viktig for HAN at sønnen får skikkelig næring, nok søvn, lekserutiner osv, vel, så får kanskje ikke sønnnen det. Det er ikke ditt ansvar å fylle inn for far, når far signaliserer at han ikke ønsker hjelp eller styring fra deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...