Mariaaa Skrevet 25. august 2009 #1 Skrevet 25. august 2009 Er det noen som har erfaring med utendørsbryllup, som gjest eller som brud? Vi vurderer dette (hvis været og presten er med oss da) men vi lurer litt på hvordan det blir med "inngangsmusikken", og eventuelt vokalisten som skal bidra med en sang under vielsen.. Bør vi anskaffe et anlegg? Er utendørs i det hele tatt å anbefale? Vi har funnet en kjempefin liten park ved vannet, like ved der vi skal ha selskapet. Så kom forloveden min med forslaget om at vi kunne ha vielsen der... Så vi vurderer det litt sånn frem og tilbake nå da Blir kjempeglad for alle tips og råd
Pastor Knut Skrevet 26. august 2009 #2 Skrevet 26. august 2009 (endret) Er det noen som har erfaring med utendørsbryllup, som gjest eller som brud? Vi vurderer dette (hvis været og presten er med oss da) men vi lurer litt på hvordan det blir med "inngangsmusikken", og eventuelt vokalisten som skal bidra med en sang under vielsen.. Bør vi anskaffe et anlegg? Er utendørs i det hele tatt å anbefale? Vi har funnet en kjempefin liten park ved vannet, like ved der vi skal ha selskapet. Så kom forloveden min med forslaget om at vi kunne ha vielsen der... Så vi vurderer det litt sånn frem og tilbake nå da Blir kjempeglad for alle tips og råd Noen ganger er det nok vanskeligere med presten enn med været Men det kommer an på hva slags prest du skal ha med deg. Prester i Statskirken har strenge restriksjoner på hvor de kan vie utendørs. Vanligvis får du ikke med deg en slik prest. Frikirkeprester er nok lettere å få med ut, men da er du også låst i en bestemt religiøs retning og liturgi (i alle fall oftest). Nå er jeg unitarprest og vi har mange utendørs vielser, der du kan bygge opp din vielse stort sett slik du vil ha den selv. Ingen krav til medlemsskap eller tro. Du finner mer info her. Det var presten. Når du spør om utendørs vielse er å anbefale, da sier jeg ja. Jeg har ennå tilgode å være med på en utendørs vielse som ikke var vellykket. Joda, det er en del ting som må planlegges og tilrettelegges, men ikke noe av dette er vanskeligere enn det en gjør det til. Og alle de praktiske spørsmålene du stiller er viktige, men også noe som en vigsler/prest vil diskutere med dere når dere møtes. Jeg har vært med på vielser der man har hatt musikkanlegg og der man ikke har hatt det, der man har sittet og der man har stått, i park, i skog, på båt, til fjells, i hage, på strand ... osv. Felles for alle er at de råd og tips jeg har gitt sjelden har vært de samme, for stedene for vielsene er forskjellige. Det kan godt hende det er lurt at dere har et musikkanlegg, men det er ikke sikkert det er nødvendig. Det kommer an på stedet, hvor mange dere er, hvordan dere skal stå eller sitte. Ved noen vielser løses inn- og utgangsmusikk med en musikkspiller, andre ganger er det noen som spiller live, alt sammen blir like fint når det tilpasses omgivelsene. Mitt råd er helt i begynnelsen alltid at dere går for det dere ønsker. Ønsker du live musikk, da er det det dere bør satse på. Ønsker dere noe annet, da gå for noe annet. Og like viktig, velg det som er enkelt og greit. Det er oftest de enkle løsningene som gir de fineste resultatene. Endret 26. august 2009 av Pastor Knut
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå