Gå til innhold

Gymnastikk i 1. klasse

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest læreren

Som lærer var denne tråden spennende å lese. Det er utrolig at noen kan innbille seg at en lærer skal ha ansvaret for at 25 barn skal dusje. Noen barn er raske og gjør alltid som de blir bedt om, men i en klasse er det kanskje 5. Så har du 5 andre som er så usikker at de må få bekreftelse på hvor eneste sokk de tar på seg. Skal du sette deg ned og veilede disse? eller skal de bare avfeies brutalt? så har du 10 stk som rett og slett ikke bryr seg, de er høyt og lavt. Er det noe å klatre i så er de der. Er det noen å mobbe og slå slik at andre begynner å gråte ja da er de der. Og hva hvis en blir så lei seg at han løper bort fra gymsalen?? Løpe etter en eller bli igjen med 24? Vi skriker etter ressurser. Får jeg en assistent med meg (jeg har krav på mye ekstratimer i klassen, men det er ikke så enkelt at hvis man har krav på det så får man det) Da bruker jeg den timen til å gi de elevene jeg alltid har dårlig samvittighet for noe fornuftig undervisning. Jeg hadde aldri brukt den til å dusje.

Og du Imli sier at det er tilstrekkelig at læreren er tilstede og veileder, det hadde bare vært en liiten del av det. Vet du hvor mange truser og sokker ol barn mister på å være sammen i en garderobe?? Du sier også at de store barna i barnehage var flink å kle seg raskt. Det er stor forskjell på barnehage og skole. I barnehagen har man tid til å kle opp ett par stk i garderoben, mens en annen voksen venter inne med noen barn og en annen voksen tar i mot barna ute. I skolen har de ansvar for egne saker og skal være ute på kort tid, det er veldig vanskelig for 1.klassinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Såvidt jeg husker så begynte vi å dusje etter gym'en da jeg begynte i 3.klasse. (jeg er 80-modell). Det var helt passe. Vi var da store nok til å klare oss mer eller mindre selv (selv om lærer passet litt på at alt gikk ok for seg), og det begynte etterhvert å bli et behov i forhold til svetting osv.

Hvis en 1.klassing ikke klarer å dusje og kle på seg selv så mener jeg helt klart at dette er hjemmet, og ikke skolen sin oppgave å følge opp. Å mene noe annet anser jeg som ansvarsfraskrivelse fra foreldrenes side. Det får da være måte på hva skolen skal ta ansvar for.

1.klassinger svetter ikke mye, og hvertfall ikke mer i løpet av en gymtime i forhold til hva de gjør i løpet av lek i friminutt osv. Det er egentlig alt for lite tid satt av på timeplanen til fysisk aktivitet, så om mye av denne tiden skal brukes til dusjeopplæring så blir jeg helt matt. Den jobben får foreldrene ta, og fra ca 3.klasse (når barna er store nok til å klare seg selv) kan de begynne å dusje og skifte på skolen. Da går det nok vesentlig raskere enn hvis 1.klassingene skulle gjort det samme.

(jeg ser forøvrig poenget med at det kan være lenge å vente til 5.klasse. Både med tanke på at enkelte da allerede er i puberteten, samt at man gjerne da har begynt å bli sjenert i forhold til kropp og det å vise seg naken. Som nevnt over tror jeg at rundt 3.klasse er passelig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lærer var denne tråden spennende å lese. Det er utrolig at noen kan innbille seg at en lærer skal ha ansvaret for at 25 barn skal dusje. Noen barn er raske og gjør alltid som de blir bedt om, men i en klasse er det kanskje 5. Så har du 5 andre som er så usikker at de må få bekreftelse på hvor eneste sokk de tar på seg. Skal du sette deg ned og veilede disse? eller skal de bare avfeies brutalt? så har du 10 stk som rett og slett ikke bryr seg, de er høyt og lavt. Er det noe å klatre i så er de der. Er det noen å mobbe og slå slik at andre begynner å gråte ja da er de der. Og hva hvis en blir så lei seg at han løper bort fra gymsalen?? Løpe etter en eller bli igjen med 24? Vi skriker etter ressurser. Får jeg en assistent med meg (jeg har krav på mye ekstratimer i klassen, men det er ikke så enkelt at hvis man har krav på det så får man det) Da bruker jeg den timen til å gi de elevene jeg alltid har dårlig samvittighet for noe fornuftig undervisning. Jeg hadde aldri brukt den til å dusje.

Og du Imli sier at det er tilstrekkelig at læreren er tilstede og veileder, det hadde bare vært en liiten del av det. Vet du hvor mange truser og sokker ol barn mister på å være sammen i en garderobe?? Du sier også at de store barna i barnehage var flink å kle seg raskt. Det er stor forskjell på barnehage og skole. I barnehagen har man tid til å kle opp ett par stk i garderoben, mens en annen voksen venter inne med noen barn og en annen voksen tar i mot barna ute. I skolen har de ansvar for egne saker og skal være ute på kort tid, det er veldig vanskelig for 1.klassinger.

He he ja .

Har mange ganger tatt med en bunke gjenglemte klær tilbake til klasserommet og sendt de som fremdeles har badetøy under klærne ut på do for å skifte .

Men det er iallefall min erfaring at det med garderobe er en treningsak og at det er lettere å få inn gode rutiner fra 1.klasse.

Jeg har opplevd 5. klasser som enda ikke har dusja sammen og det er mye styr med å holde opp håndkler for hverandre foran dusjen å jeg vet ikke hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har vært på sånne møter, det kan så klart bli litt upersonlig og ikke så lett å bli kjent. Men man får i alle fall et inntrykk av lærerene.

Føler man seg etter dette ikke trygg, kan man jo be om et møte på tomannshånd.

Du sier de lærer å være i garderobe gjennom hele første (klasse ?).Men var ikke saken at de ikke trengte å skifte å dusje etter din mening ? Hva skal de da i garderoben å gjøre ?

Du har ikke sagt de aldri skal begynne å dusje, men andre gjester antydet 5 klasse, noe jeg synes er veldig seint. Jeg synes det er lurt å begynne med dusjing i 1. klasse, da blir det mer naturlig for barna å være nakne sammen.

Ang mer tid i svømming . På de skolene jeg har jobbet er svømming en eller to skoletimer akkurat som gym.

Det siste var en reaksjon på at du ikke ville ha "ukjente menn /kvinner " til å hjelpe ditt barn å dusje.

Jeg synes det var en noe merkelig uttalelse, da dette er ansatte på skolen og ikke ukjente mennesker . iallefall ikke for ditt barn.

Og til slutt, det er ikke pent å geipe til folk. :)

Det er en mellomting mellom å føle seg utrygg og å kjenne noen :)

Jeg regner jo med at de skifter og dusjer når de har svømming, noe de har jevnlig i hele første med mer tid enn de har i vanlig gymtime ;)

Hva andre gjester antyder kan ikke jeg ta ansvar for, jeg skrev dette til deg for et par innlegg siden: Jeg tror de definitivt klarer seg selv fra tredje klasse og også kanskje fra andre. Det kommer ann på hvor god tid de får på seg etter gymtimen. Og det er min mening om det.

Jobber du på skole? I så fall i hvilken stilling? For jeg synes det er merkelig at du og "læreren" har så forskjellige synspunkt på dette.

Og forresten så synes jeg læreren har fått fram mange av de tingene jeg har tenkt på og prøvd å få fram i denne diskusjonen :)

Hehe neida det er ikke pent å geipe, jeg ble bare litt oppgitt over at du først anklaget meg for å tro at alle som jobber med barn har lyst til å se de naken for å så moderere det til at det bare virket som om jeg trodde de tok tilfeldige personer inn fra gaten.. Det er litt frustrerende å diskutere med den typen motargumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he ja .

Har mange ganger tatt med en bunke gjenglemte klær tilbake til klasserommet og sendt de som fremdeles har badetøy under klærne ut på do for å skifte .

Men det er iallefall min erfaring at det med garderobe er en treningsak og at det er lettere å få inn gode rutiner fra 1.klasse.

Jeg har opplevd 5. klasser som enda ikke har dusjet sammen og det er mye styr med å holde opp håndkler for hverandre foran dusjen å jeg vet ikke hva.

På skolen her har ikke elevene svømming fordi kommunen ikke har råd til å fylle bassenget med vann. 1-4 klasse skifter ikke kle/dusjer ikke etter gymtimene, og når de skal begynne med dette i 5. klasse ser vi at elevene takler situasjonen ganske dårlig. De er ikke vant til å være naken foran klassekameratene, og de fleste sniker seg unna dusjen. Vil tro at dette hadde vært annerledes om de hadde vært vant til å dusje sammen med andre fra begynnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange skoler begynner jo med svømming i 2. klasse. Håper virkelig ungene må dusje da, eller er det pedo-hysteriske foreldre som saboterer det også?

Jeg tror også det er lettest å få inn gode garderoberutiner fra starten av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Stjernedryss

Ikke rart barn ikke klarer å skifte til gymtimene i dag. Det er jo null disiplin i skolen. Vi skiftet til gymtøy og dusjet fra førsteklasse, men vi var jo da riktignok et år eldre. Noe problem var det i hvertfall ikke. Dusjen besto stort sett av 10 sekunder under vann, da vannet var iskaldt, men vi rakk å skifte og dusje på 15 minutter. De som ikke rakk å bli ferdig måtte kle på seg på gangen, og tro meg jeg har skiftet på gangen noen ganger :ler:

Det burde jo ikke være noe problem for skolen å få en ekstralærer til å hjelpe til i garderoben slik at man kan være en voksen i hver garderobe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte med svømmeundervisning etter jul i 1. klasse (tilsvarer 2. klasse i dag) og fra da av dusjet alle også etter ordinær gym. På de laveste trinnene var gymundervisningen lagt til dobbelttimen før matfri slik at alle rakk å bli ferdig i garderoben før neste time begynte.

De fleste av oss begynte samtidig å spille serier i håndball og fotball og dusjet og skiftet naturligvis etter kamper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange skoler begynner jo med svømming i 2. klasse. Håper virkelig ungene må dusje da, eller er det pedo-hysteriske foreldre som saboterer det også?

Pedo-hysteriske foreldre som saboterer det og? Hvilke andre ting er det pedo-hysteriske foreldre har sabotert? :klø:

Og hvemer det egentlig du mener er pedo-hysteriske foreldre? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest læreren

Jeg synes du er ganske firkantet i ditt syn på mye i denne tråden, Imli!! Barna dusjer alltid før de går i bassenget og skyller seg etterpå. På vår skole har de bading ca 3 gg i året og det har aldri i min levetid som lærer vært noe tema at barna ikke skal dusje når det er svømming. Spesielt ikke pga av noe som helst med pedofil. Må også kommentere begrepet "pedohysteri" Hvis noen har opplevd noe i sin barndom eller er grepet av media som gjør at de er skeptisk til at barna skal bli utsatt for pedofile. Da synes jeg man skal vise hensyn og prøve å forstå den enkelte. Ikke kalle de for hysteriske. Du er alt for sneversynt og ensporet!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest læreren
Ikke rart barn ikke klarer å skifte til gymtimene i dag. Det er jo null disiplin i skolen. Vi skiftet til gymtøy og dusjet fra førsteklasse, men vi var jo da riktignok et år eldre. Noe problem var det i hvertfall ikke. Dusjen besto stort sett av 10 sekunder under vann, da vannet var iskaldt, men vi rakk å skifte og dusje på 15 minutter. De som ikke rakk å bli ferdig måtte kle på seg på gangen, og tro meg jeg har skiftet på gangen noen ganger :ler:

Det burde jo ikke være noe problem for skolen å få en ekstralærer til å hjelpe til i garderoben slik at man kan være en voksen i hver garderobe.

Man var helt riktig ett år eldre, det året der har mye å si. Vår generasjon var også mye hjemme med mor som gav oss opplæring i mye mer. Nå blir barna plassert tidlig i barnehage. (jeg synes ikke det er negativt, bare så det er sagt) Her er det også travle dager. Jeg hadde aldri hatt samvittighet til å la ett barn stå på gangen og kle seg fordi h*n var litt treg! Og hadde jeg hørt at mitt barn hadde måtte gjort det, hadde jeg blitt forbanna. Vi vet litt mer nå, enn hva vi viste før.

Forresten spytter du i de kronene til å sette inn en ekstra lærer i alle gymsaler a' 6 timer i hele norges land?? For hvis kommunene hadde delt ut ekstra ressurser til skolene hadde det blitt benyttet til noe langt viktigere.

Det er mange foreldre som er flinke å ta barna med seg i svømmehaller, der barna må både dusje og være nakne sammen med andre. Så helt ukjent for de fleste barn er ikke dette.

Jeg mener at skolen kan ikke ta ansvar for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss
Man var helt riktig ett år eldre, det året der har mye å si. Vår generasjon var også mye hjemme med mor som gav oss opplæring i mye mer. Nå blir barna plassert tidlig i barnehage. (jeg synes ikke det er negativt, bare så det er sagt) Her er det også travle dager. Jeg hadde aldri hatt samvittighet til å la ett barn stå på gangen og kle seg fordi h*n var litt treg! Og hadde jeg hørt at mitt barn hadde måtte gjort det, hadde jeg blitt forbanna. Vi vet litt mer nå, enn hva vi viste før.

Forresten spytter du i de kronene til å sette inn en ekstra lærer i alle gymsaler a' 6 timer i hele norges land?? For hvis kommunene hadde delt ut ekstra ressurser til skolene hadde det blitt benyttet til noe langt viktigere.

Det er mange foreldre som er flinke å ta barna med seg i svømmehaller, der barna må både dusje og være nakne sammen med andre. Så helt ukjent for de fleste barn er ikke dette.

Jeg mener at skolen kan ikke ta ansvar for det!

Hva er galt med at trege barn må skifte på gangen? Skal ikke barn få konsekvenser av sine egne handlinger lenger? Skal ikke barn lære å holde tidsfrister? Skal barn i det hele tattlære ansvar? Hvis det fortsetter sånn kan du bare tenke deg hvordan samfunnet ser ut om noen få år.

Det er heller ikke snakk om en ekstra lærer i gymtimen, men en ekstra lærer i garderoben. Det er snakk om ti minutter før og etter gymtimen, og dette kan foregå i friminuttet. Burde da være en lærer som kan stikke innom garderoben i friminuttet for å se til at ting går ordentlig for seg. Og ja, jeg er gjerne med å spleiser på dette, mye heller det en del andre ting skattekronene går til.

Endret av Stjernedryss
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest læreren
Hva er galt med at trege barn må skifte på gangen? Skal ikke barn få konsekvenser av sine egne handlinger lenger? Skal ikke barn lære å holde tidsfrister? Skal barn i det hele tattlære ansvar? Hvis det fortsetter sånn kan du bare tenke deg hvordan samfunnet ser ut om noen få år.

Det er heller ikke snakk om en ekstra lærer i gymtimen, men en ekstra lærer i garderoben. Det er snakk om ti minutter før og etter gymtimen, og dette kan foregå i friminuttet. Burde da være en lærer som kan stikke innom garderoben i friminuttet for å se til at ting går ordentlig for seg. Og ja, jeg er gjerne med å spleiser på dette, mye heller det en del andre ting skattekronene går til.

Da kan vi bare være enig om å være uenig.

Å gi barn som er natur "trege" en straff ser jeg ikke som hensiktsmessig i det hele tatt. Man operer med mange ulike mennesker i en klasse, alle med individuelle behov. Nå tror du kanskje at jeg er en altfor mild lærertype. Det er jeg ikke. Jeg er streng når det kreves å være streng. Å piske 22 elever ut av en garderobe nydusjet og ordentlig påledd på 10 minutter er noe jeg aldri vil utsette meg selv for.

En ekstra lærer som da er ledig og kun kommer bort for å se på at barn kler på seg skal nok ha det samme i lønn som en som er sammen med elevene en hel time. Ellers ser for meg utlysning til den jobben. Et bedre alternativ er da assistent, selv om de har like travle dager lønnes de lavere. Men jeg vet ikke hvor de ressursene der kommer fra. Det er mange andre hull og putte disse assistene inn i og enn garderobevakt??

Har du stjernedryss noen annen erfaring fra skole enn at du var elev der når du var ung??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Stjernedryss
En ekstra lærer som da er ledig og kun kommer bort for å se på at barn kler på seg skal nok ha det samme i lønn som en som er sammen med elevene en hel time. Ellers ser for meg utlysning til den jobben. Et bedre alternativ er da assistent, selv om de har like travle dager lønnes de lavere. Men jeg vet ikke hvor de ressursene der kommer fra. Det er mange andre hull og putte disse assistene inn i og enn garderobevakt??

Har du stjernedryss noen annen erfaring fra skole enn at du var elev der når du var ung??

Det er da ikke snakk om å ansette en ekstra lærer kun til dette. Det er snakk om å bruke en lærer som allerede er ansatt fulltid ved skolen til å bistå førsteklasse 20 minutter i uke.

Ja, jeg har erfaring fra jobb på skolen og mitt inntrykk var at det hersket kaos og null disiplin. Ingen tvil om at det er elevene som bestemmer på dagens skole!

Jeg husker en episode hvor jeg skulle sjekke en meldingsbok. Eleven sa at sekken hennes lå i gangen og jeg spurt hun kunne gå å hente den. Hun sa at jeg kunne gjøre det. Da sa jeg selvsagt at hun skulle hente den selv, noe hun nektet. Det hele endte med at en annen lærer gikk og hentet sekken hennes :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest læreren
Det er da ikke snakk om å ansette en ekstra lærer kun til dette. Det er snakk om å bruke en lærer som allerede er ansatt fulltid ved skolen til å bistå førsteklasse 20 minutter i uke.

Ja, jeg har erfaring fra jobb på skolen og mitt inntrykk var at det hersket kaos og null disiplin. Ingen tvil om at det er elevene som bestemmer på dagens skole!

Jeg husker en episode hvor jeg skulle sjekke en meldingsbok. Eleven sa at sekken hennes lå i gangen og jeg spurt hun kunne gå å hente den. Hun sa at jeg kunne gjøre det. Da sa jeg selvsagt at hun skulle hente den selv, noe hun nektet. Det hele endte med at en annen lærer gikk og hentet sekken hennes :roll:

ja men da må jo spørre deg igjen: Ville du virkelig bruke ressursene til det eller tror du at alle lærere har full mulighet til å gå fra sin post 20 minutter hver time??

Det finner gode lærer og dårlige lærere. Jeg vil ikke påstå at den læreren som hentet meldingsmappen var en god eller dårlig lærer. Det var bare ett eksempel som sier noe om en situasjon ikke hvordan den læreren er. Hvis du har vært på en skole med kaos og null disiplin har du vært på en dårlig skole - eller kanskje bare ledelsen er dårlig det påvirker nedover. Jeg synes absolutt ikke det er kaos og null disiplin og det har ingenting med å dusje etter gym å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss
ja men da må jo spørre deg igjen: Ville du virkelig bruke ressursene til det eller tror du at alle lærere har full mulighet til å gå fra sin post 20 minutter hver time??

Det finner gode lærer og dårlige lærere. Jeg vil ikke påstå at den læreren som hentet meldingsmappen var en god eller dårlig lærer. Det var bare ett eksempel som sier noe om en situasjon ikke hvordan den læreren er. Hvis du har vært på en skole med kaos og null disiplin har du vært på en dårlig skole - eller kanskje bare ledelsen er dårlig det påvirker nedover. Jeg synes absolutt ikke det er kaos og null disiplin og det har ingenting med å dusje etter gym å gjøre!

Det er ikke snakk om å gå fra noen post, det er snakk om å titte en tur innom garderoben i friminuttet. Det er samme for meg om ungene dusjer etter gymmen eller ikke egentlig, men hvis problemert er at ungene ikke klarer å gjennomføre dette uten alt for mye tull og tøys, da er det kanskje en idé å innføre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg håper virkelig du aldri skal være lærer for mitt barn. Å skifte på gangen kan være ganske traumatisk for mange barn, og når de i tillegg kun går i 1. klasse har svært få et godt tidsaspekt slik at de kan beregne skiftetid.

Hvordan i all verden har du tenkt å få det til å gå opp at en lærer skal bruke ti minutter før og etter en gymtime for alle 1. klassene? Si det er 3 paralleller, da skal 60 minutter av en lærers arbeidstid i løpet av en uke gå til dette. I tillegg skal disse 60 minuttene være oppdelte i løpet av uka, så de kan ikke settes til å ha andre timer når 1. klasse har gym. Friminutt er det ikke alltid mellom gymtimer, og dessuten skal elevene være ferdige med timene innen friminuttet. Nei, de 60 minuttene vil jeg heller skal gå til noe mer fornuftig, for det er mer enn nok å bruke tiden på! Bare tenk om det er ditt barn som mister muligheten for litt ekstra hjelp i f.eks. å lese bare fordi man vil bruke ressursen på å passe på at 1. klasse dusjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om å gå fra noen post, det er snakk om å titte en tur innom garderoben i friminuttet. Det er samme for meg om ungene dusjer etter gymmen eller ikke egentlig, men hvis problemert er at ungene ikke klarer å gjennomføre dette uten alt for mye tull og tøys, da er det kanskje en idé å innføre det.

Du påstår du har jobbet i skolen. Slik du aggerer i denne tråden, tror jeg ikke på deg. Lærere spesielt i barneskolen rekker knapt nok å slenge ræva nedpå i løpet av dagen slik det er. Halvparten av arbeidsdagene spiser samboer matpakka si stående eller gående. Men det er klart - han ofrer helt sikkert dagens eneste mulighet til å rekke en tur på do for å sjekke garderober. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme tenkte jeg.. Jeg har ikke tid til å stikke innom garderoben for å skynde på de.. For det første ligger garderobene 3 min borte ( gangavstand) For det andre er jeg heldig om jeg rekker å spise i løpet av dagen, langt mindre å lage meg en tekopp.. Nå er jeg på ungdomsskolen, men det er vel samme elendigheta på barneskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest læreren

Egentlig har jeg ikke lyst å kommentere mer her nå, men vil bare si at det er aldri friminutt for en lærer i 20 minutter i løpet av en dag. Vi har midttime som er på en halvtime. Over 50% av disse halvtimene i uken må vi gå vi inspeksjon ute. Mellom noen timer har elevene mindre friminutt, men da må vi bruke den tiden til å forbrede neste time. Finne frem nye bøker ol. Så det er ikke gjennomførbart jeg er sikker på du kan spørre hvilken som helst lærer.

Og det er ikke tull og tøys som gjør at dette ikke er nødvendig, selv om det er ett godt argument når man er underbemannet og det er mye annet å ta tak i. Men er det virkelig behov, barna svetter ikke så det lukter, man henger ut de som har foreldre som aldri klarer å pakke gymsekken til barna (jeg tror du, stjernedryss, mener at dette skal barna klare selv), dusjfasiltetene må være gode (ved mange skoler er de ikke tilstede en gang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...