Gå til innhold

Gymnastikk i 1. klasse

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Merete_*

Min datter på 6 (førsteklassing) klarer ikke helt å tørke seg selv nei. Vi øver og øver, men hun "vil" rett og slett ikke klare dette selv når vi er hjemme. Det er STOR overgang fra barnehage til skole, noe som oftest kommer som et sjokk både på barn og foreldre.

Jeg syntes det er HELT greit at 1-4 klasse ikke skifter til gymtøy. Da hadde jo halve timen gått før de i det hele tatt fikk startet. Det er jo "lek", og dette gjør jo barna hele dagen uten at de må skifte av den grunn.

Mine barn dusjer ikke hver dag (3 år og 6 år), men vi er nøye med vasken selvsagt. Klut fungerer også bra.

Ønsker at mine barns skal lære seg å være renslige, men med måtehold. Ikk F... om min datter skal starte med deodorant enda nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Imli, mange av ungene som går i 1. klasse er fortsatt ikke fylt 6 år. Ikke alle unger er like modne og selvstendige. Det er trist at du mener at når barn henger litt etter på områder (feks dobesøk) så er årsaken dårlige foreldre.

Jeg syns mange ganger svarene du kommer med er dømmende og jeg håper du noen ganger får møte deg selv i døra når dine egne unger ikke når opp til alle selvfølgelighetene du forventer. Beklager dersom du blir provosert av det jeg skriver.

Jeg blir ikke provosert av deg, høres mer ut som om du blir provosert av meg ;)

Jeg synes det er ganske selvfølgelig at en unge på 5,5-6 år kan gå på do selv. Jeg har ikke skrevet at årsaken til at de ikke kan dette er dårlige foreldre. Jeg mener at årsaken kanskje heller er travle foreldre ;) Unger slutter jo feks omtrent 1 år senere med bleie enn for 20 år siden. Det betyr jo ikke at ungene har blitt senere, men at foreldrene har blitt senere med pottetreninga. Samme gjelder dobesøk. Ingen regel uten unntak, men jeg tror de aller fleste normale 5-6 åringer er fysisk i stand til å gå på do selv.

Foreldre blir av skolen oppfordret til å lære ungene sine å tørke seg selv før de begynner på skolen.

Skulle vel bare mangle?

Jammen glad jeg ikke er lærer på barneskolen...

Jeg også...

Blir ikke mye tid til faktisk gym hvis et par og tyve 5-6 åringer skal dusje og skifte i tilegg...

Hvorfor ikke? Læreren må jo selvfølgelig være med for å veilede litt og holde orden på ungene. Men det burde da ikke ta så forferdelig mye lenger tid for en 5,5-6 åring enn for en 6,5-7 åring, å skifte og dusje.

Min datter på 6 (førsteklassing) klarer ikke helt å tørke seg selv nei. Vi øver og øver, men hun "vil" rett og slett ikke klare dette selv når vi er hjemme. Det er STOR overgang fra barnehage til skole, noe som oftest kommer som et sjokk både på barn og foreldre.

Jeg syntes det er HELT greit at 1-4 klasse ikke skifter til gymtøy. Da hadde jo halve timen gått før de i det hele tatt fikk startet. Det er jo "lek", og dette gjør jo barna hele dagen uten at de må skifte av den grunn.

Mine barn dusjer ikke hver dag (3 år og 6 år), men vi er nøye med vasken selvsagt. Klut fungerer også bra.

Ønsker at mine barns skal lære seg å være renslige, men med måtehold. Ikk F... om min datter skal starte med deodorant enda nei!

Ja, det er en stor overgang, og det bør kanskje flere foreldre være forberedt på og i sin tur forberede ungene på? Uten at jeg helt kan skjønne at det kan komme som et sjokk på foreldre at lærere har annet å gjøre enn å tørke ungene bak...

Som sagt mener jeg ikke dette med skifting/dusjinga bare pga hygiene, like mye pga at ungene bør få trening i å ta vare på seg selv. Jeg mener ikke at ungene er uhygieniske, og jeg mener ikke at de bør bruke deodorant. Men jeg tror nok det stemmer som flere sier her, at selv om barn ikke svetter på samme måte som voksne, lukter det ikke spesielt godt i et klasserom der det sitter 20 unger som nettopp har sprunget rundt i to timer. Å i alle fall skifte klær og sko, ville nok hjulpet.

Endret av imli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke? Læreren må jo selvfølgelig være med for å veilede litt og holde orden på ungene. Men det burde da ikke ta så forferdelig mye lenger tid for en 5,5-6 åring enn for en 6,5-7 åring, å skifte og dusje.

Du.. Du har ikke mye erfaring med barn i den alderen har du vel..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du.. Du har ikke mye erfaring med barn i den alderen har du vel..?

Har jobbet i barnehage i alle fall, på største avdeling. Og lang tid tok det ikke for ungene å skifte klær. Dessuten skifta jo vi klær og dusja, da vi gikk i første klasse, og det gikk da bra. Da bør det ikke ta så forferdelig mye lenger tid for et år yngre unger å gjøre det samme. Og tar det mye lenger tid, beviser jo det bare ytterligere nødvendigheten av at de gjør det!

Man kan ikke la vær å lære barna ting, fordi det tar kortere tid å la være.

Endret av imli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke la vær å lære barna ting, fordi det tar kortere tid å la være.

Eh man kan ikke dytte alt over på skolen heller vet du.. Gym er ikke et fag man har for å lære hygiene, det er et fag man har for å bevege seg ;) Det blir for dumt å kutte ned på den tiden barna skal bruke på kroppsbevegelse. At du mener at det er på skolen barna skal lære seg å vaske deg synes jeg egentlig er ganske merkelig, men deg om det.

Og jo, det vil ta lang tid å få mer enn tyve 5-6 åringer ferdig i dusjen og med å kle på seg etterpå.. Men det vil du nok uansett innse selv når din lille kommer i den alderen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh man kan ikke dytte alt over på skolen heller vet du.. Gym er ikke et fag man har for å lære hygiene, det er et fag man har for å bevege seg ;) Det blir for dumt å kutte ned på den tiden barna skal bruke på kroppsbevegelse. At du mener at det er på skolen barna skal lære seg å vaske deg synes jeg egentlig er ganske merkelig, men deg om det.

Og jo, det vil ta lang tid å få mer enn tyve 5-6 åringer ferdig i dusjen og med å kle på seg etterpå.. Men det vil du nok uansett innse selv når din lille kommer i den alderen ;)

Sier heller ikke at man skal dytte alt over på skolen. Men mener det er nyttig lærdom. Foreldrene har jo hovedansvaret for dette, men når det virker som om foreldrene er fornøyde med at 6-åringen ikke kan tørke seg bak eller kle på seg selv, må jo noen ta grep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sier heller ikke at man skal dytte alt over på skolen. Men mener det er nyttig lærdom. Foreldrene har jo hovedansvaret for dette, men når det virker som om foreldrene er fornøyde med at 6-åringen ikke kan tørke seg bak eller kle på seg selv, må jo noen ta grep.

Så, fordi et mindre tall av 6 åringer ikke kan kle på seg eller tørke seg bak så skal skolen lære de det? På bekostning av tid som skal brukes til aktivitet og bevegelse?

Lærere i skolen har ikke tid til å lære barn å tørke seg bak eller å kle på seg, de er betraktelig mindre ansatte per barn enn i barnehager og de har helt andre områder de er nødt til å bruke tiden på.

Brukte dere tid på å lære barna disse tingene i barnehagen du jobbet i? For jeg må si at i den grad det er "noen" andre enn foreldrene som burde ta grep i dette så er det vel mer naturlig at barnehagen gjør det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma mø

Hvor har du det fra at det virker som om foreldre er fornøyde med at 6-åringen ikke kan tørke seg bak eller kle på seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de små bare en time gym da? (altså 45 minutter). På vår skole har de 90 minutters økter, og da er det god tid til dusj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, fordi et mindre tall av 6 åringer ikke kan kle på seg eller tørke seg bak så skal skolen lære de det? På bekostning av tid som skal brukes til aktivitet og bevegelse?

Lærere i skolen har ikke tid til å lære barn å tørke seg bak eller å kle på seg, de er betraktelig mindre ansatte per barn enn i barnehager og de har helt andre områder de er nødt til å bruke tiden på.

Brukte dere tid på å lære barna disse tingene i barnehagen du jobbet i? For jeg må si at i den grad det er "noen" andre enn foreldrene som burde ta grep i dette så er det vel mer naturlig at barnehagen gjør det

Tørke seg bak synes jeg virkelig foreldrene burde står for. Skift og dusjing bør barna greie selv under tilsyn, og jeg tror det er fint å få øve litt på det. Samtidig som det er greit å få inn en rutine på det. Hvorfor er det ikke nødvendig for 1-4 klassinger å dusje, men så fort de begynner i femte, er det plutselig det? Skikkelig svetting begynner de jo ikke med før i puberteten, så sånn sett er det jo i såfall ikke nødvendig med dusjing før nærmere ungdomsskolen da? ;)

I barnehagen jeg jobbet i fokuserte vi på at ungene skulle kle på seg selv og gå på do selv ja.

Hvor har du det fra at det virker som om foreldre er fornøyde med at 6-åringen ikke kan tørke seg bak eller kle på seg selv?

Det virker jo slik, på steminga i diverse tråder her inne. "Barnet er ikke modent for å greie det selv" osv.

Har de små bare en time gym da? (altså 45 minutter). På vår skole har de 90 minutters økter, og da er det god tid til dusj.

Jeg tror de vanligvis har to skoletimer ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du ikke mene. En lærer som skal veilede 25 6-åringer i å dusje og kle på seg selv?

Gutter og jenter skal skilles ved at de bruker hver sin graderobe, og en lærer som skal holde styr på disse. Nei vet du hva.

Dessuten er en 7 åring mer selvstendig enn en 6-åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørke seg bak synes jeg virkelig foreldrene burde står for. Skift og dusjing bør barna greie selv under tilsyn, og jeg tror det er fint å få øve litt på det. Samtidig som det er greit å få inn en rutine på det. Hvorfor er det ikke nødvendig for 1-4 klassinger å dusje, men så fort de begynner i femte, er det plutselig det? Skikkelig svetting begynner de jo ikke med før i puberteten, så sånn sett er det jo i såfall ikke nødvendig med dusjing før nærmere ungdomsskolen da? ;)

I barnehagen jeg jobbet i fokuserte vi på at ungene skulle kle på seg selv og gå på do selv ja.

Det virker jo slik, på steminga i diverse tråder her inne. "Barnet er ikke modent for å greie det selv" osv.

Jeg tror de vanligvis har to skoletimer ja.

Det er du som har brukt barn som ikke kan "tørke seg bak" som et argument på at barna burde dusje og skifte etter gym ;) Og nei, jeg ser heller ikke helt sammenhengen mellom de to...

Kan ikke se at noen i tråden har sagt at barna skal vente med å dusje til de begynner i femte.

I barnehager har man tid til å øve på slike ting, på skolen har man andre prioriteringer.

Hvordan stemningen har vært i andre tråder du har lest vet jeg ikke noe om så det kan jeg strengt tatt ikke forholde meg til men i denne har jeg ikke sett en sånn "stemning". Meningen til de som ikke ser vitsen med å bruke tid på det er vel netopp det at det ikke er noen grunn til å bruke tid på det.

På vår skole har de bare en, og skulle de brukt den tiden det ville tatt på å få alle de små til å dusje og skifte ville det ikke vært mye igjen av den.. Men, de dusjer og skifter selvfølgelig når de har dobbelt time med svømming ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det bare 45 min. gymtimer for de minste. Da blir det lite tid til gym om de skal skifte og dusje.

Jeg vil tro de bruker minst 10 på å komme seg i garderoben og være ferdig skiftet. Så bruker de minst 20 min på å kle av seg, dusje, tørke seg og kle på seg igjen. Og dette er den kjappe versjonen. Da betyr det at de ikke har mer enn et kvarter igjen på gymtimen og da er poenget borte.

Om det hadde vært enkelt og om det hadde vært tid til det, så hadde nok dusj etter gym vært obligatorisk også i småskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men jeg tror nok det stemmer som flere sier her, at selv om barn ikke svetter på samme måte som voksne, lukter det ikke spesielt godt i et klasserom der det sitter 20 unger som nettopp har sprunget rundt i to timer. Å i alle fall skifte klær og sko, ville nok hjulpet.

:ler: Det blir en del klesskift av det. Jeg har to unger som stort sett løper rundt hele dagen. Hvis de bør skifte etter to timers aktivitet, og helst dusje, så får jeg nok kjøpe en vaskemaskin til.

Tror nesten ikke jeg har noen bekjente som ikke er i stand til å dusje selv, så jeg tror det går bra selv om man ikke begynner å øve på skolen som 6-åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt greit at 1. klasse ikke bruker tid på å skifte og dusje når de skal ha gym - de er jo like aktive i friminuttene som i en gym time..

Men dusjing og skifting kunne kanskje begynt litt tidligere enn 5. klasse? En 3 klassing bør jo være såpass selvstendig at det kan kle på seg raskt og komme seg til gymtimen og dusje etterpå...

Da jeg gikk i 1.klasse fikk vi bruke friminuttet før gym til å skifte og gjøre oss klare, og friminuttet etterpå til å dusje kle på oss...

Men nå gikk jeg på en liten skole ute på landet - var bare 8 stykker i klassen, så vi hadde god oppfølging :)

Er enig i at 6åringer bør klare å tørke seg selv. Men det er jo ikke opp til skolen å lære dem det, det må være en jobb for foreldrene og barnehagen. Det er en stor overgang fra barnehagen til skolen - og da er det jo vesentlig at barnet er trygg på seg selv og klarer seg selv på do. Det er litt dumt å begynne å trene på dette når man akkurat har begynt på skolen - da kan det bli litt for mye nytt....

I barnehagen hvor jeg jobber trener vi på å tørke selv med alle 5 åringer (de som skal på skolen neste høst) og alle 4 åringer... + Noen 3åringer som virker klare for det... Vi avtaler sånt på foreldresamtale, da det ikke er noe poeng å bare trene i barnehagen - foreldrene må jobbe mot samme mål...

Min datter har ordnet seg selv på do fra hun var 3,5 år. Hun er også raskt til å kle på seg selv, vi legger frem klær kvelden før men hun må se ut vinduet og se om klærne passer til været før hun tar de på... Hun er nå snart 5...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ikke nødvendig for 1-4 klassinger å dusje, men så fort de begynner i femte, er det plutselig det? Skikkelig svetting begynner de jo ikke med før i puberteten, så sånn sett er det jo i såfall ikke nødvendig med dusjing før nærmere ungdomsskolen da? ;)

Jeg og flere andre kom i puberteten da vi var 10 år...

Du har også sagt at barn i dag bruker 1 år mer på å slutte med bleier enn for 20 år siden, hvor har du det fra? Moren min har alltid sagt "den sommeren barnet fyller 3 år", og det har stemt sånn ca...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Det kan du ikke mene. En lærer som skal veilede 25 6-åringer i å dusje og kle på seg selv?

Gutter og jenter skal skilles ved at de bruker hver sin graderobe, og en lærer som skal holde styr på disse. Nei vet du hva.

Dessuten er en 7 åring mer selvstendig enn en 6-åring.

Hvorfor ikke, når det tydeligvis gikk helt fint for 10 år siden? Og SÅ stor forskjell er det ikke på en seksåring og en sjuåring, i alle fall ikke på de barna jeg kjenner på den alderen.

Det er du som har brukt barn som ikke kan "tørke seg bak" som et argument på at barna burde dusje og skifte etter gym ;) Og nei, jeg ser heller ikke helt sammenhengen mellom de to...

Kan ikke se at noen i tråden har sagt at barna skal vente med å dusje til de begynner i femte.

I barnehager har man tid til å øve på slike ting, på skolen har man andre prioriteringer.

Hvordan stemningen har vært i andre tråder du har lest vet jeg ikke noe om så det kan jeg strengt tatt ikke forholde meg til men i denne har jeg ikke sett en sånn "stemning". Meningen til de som ikke ser vitsen med å bruke tid på det er vel netopp det at det ikke er noen grunn til å bruke tid på det.

På vår skole har de bare en, og skulle de brukt den tiden det ville tatt på å få alle de små til å dusje og skifte ville det ikke vært mye igjen av den.. Men, de dusjer og skifter selvfølgelig når de har dobbelt time med svømming ;)

At ungene ikke kan tørke seg bak er jo en helt annen sak. Dette må de jo nødvendigvis trene på i løpet av dagen, er vel få som greier å gå igjennom en hel skoledag pluss gjerne SFO uten å gå på do en eneste gang, så det er jo ikke noe man kan velge om ungene skal gjøre eller ikke, slik som dusjing. Jeg brukte det bare som et eksempel på at mange unger er lite selvstendige.

Jeg kan være enig i at det er dumt å bruke tid på dusj og skifting når de bare har 45 min med gym. Men er det to skoletimer, synes jeg de bør gjøre det. Skolene her i området har i alle fall to timer gym av gangen, og jeg husker selv fra skolen at gym alltid var dobbelttime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J

Som sagt mener jeg ikke dette med skifting/dusjinga bare pga hygiene, like mye pga at ungene bør få trening i å ta vare på seg selv.

Å dusje må de jo gjøre hjemme flere ganger i uken enn de har gym, vel? Jeg synes ikke det er ønskelig å bruke av tiden til fysisk aktivitet på trening i selvstendig hygiene, når vi vet hvor mye dårligere barn har blitt motorisk over noen få tiår. Foreldrene kan heller være litt hands off på badet hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentet med at de beveger seg like mye i friminuttene som i gymtimen kan jo og vinkles på en annen måte.

Hva er da viktigst, gym ? Eller å lære seg å være i en garderobe sammen å dusje uten å være sjenert ovenfor hverandre ?

Jeg har hatt første klasse i gym og svømming og synes det er viktig å lære seg garderobe oppførsel først som sist.

Dersom man ikke starter før i 5 klasse får man ofte barn som ikke dusjer fordi det er flaut å bli sett naken o.s.v

Jeg ser heller ikke noe problem med bare en lærer, 6. åringer reager ikke noe særlig på om det er en mann eller kvinne som hjelper de å skru på dusjen .

Det kan derimot bli et problem senere, særlig dersom de ikke er vant til å se hverandre nakne i dusjen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste innlegg har også et viktig poeng. Det kan nok være veldig skummelt og flaut for mange om man er 10 år før man begynner å skulle vise seg naken for klassekameratene. På den alderen har mange begynt å bli sjenerte, mens de fleste 6-åringer ikke tenker så mye på den slags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...