Gjest Gjest Skrevet 25. august 2009 #1 Del Skrevet 25. august 2009 Skifter de til gymtøy når de er så "små", eller bruker de bare vanlige klær? Har ikke fått noe beskjed om dette og jeg har glemt å spørre. Gutten vår skal ha gym for første gang i morgen. Har i hvertfall kjøpt inn joggesko med hvit såle.(husker det var "påbudt" i gymsalen da jeg var ung Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 25. august 2009 #2 Del Skrevet 25. august 2009 Veldig forskjellig fra skole til skole. Men har inntrykk av at de fleste skolene bruke år ha utegym nå mens det er vær til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dizzy Skrevet 25. august 2009 #3 Del Skrevet 25. august 2009 På skolen her skifter de ikke til gymtøy i 1-4 klasse, men de må ha på innesko som sitter skikkelig på foten i gymtimene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zitrus Skrevet 25. august 2009 #4 Del Skrevet 25. august 2009 Hos oss skifter de ikke klær og har gymsokker, altså ikke sko. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 26. august 2009 #5 Del Skrevet 26. august 2009 Hvorfor skifter de ikke til gymtøy de første åra? :klø: Det gjorde vi da jeg gikk på barneskolen... Som tross alt ikke er sååå mange år siden. Er det pga "latskap"/dårlig tid fra skolenes side, eller en ny form for pedagogikk? Spør litt av nysgjerrighet, og av bekymring fordi det virker som om mange unger i dag er lite flinke til å ta vare på seg selv mtp hygiene, og dette kunne de jo lært mye om ved skifting og dusjing i forbindelse med gymtimer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2009 #6 Del Skrevet 26. august 2009 Hvorfor skifter de ikke til gymtøy de første åra? :klø: Det gjorde vi da jeg gikk på barneskolen... Som tross alt ikke er sååå mange år siden. Er det pga "latskap"/dårlig tid fra skolenes side, eller en ny form for pedagogikk? Spør litt av nysgjerrighet, og av bekymring fordi det virker som om mange unger i dag er lite flinke til å ta vare på seg selv mtp hygiene, og dette kunne de jo lært mye om ved skifting og dusjing i forbindelse med gymtimer. Det hadde nesten vært litt tåpelig om de skulle skifte, barn i den alderen beveger seg ikke mer i gymtimen enn det de gjør ellers når de leker. Det ville blitt litt det samme som om de skulle skiftet tøy hver gang de var aktive i barnehagen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 26. august 2009 #7 Del Skrevet 26. august 2009 Barn i dag er i all hovedsak rensligere enn foreldregenerasjonen og besteforeldregenerasjonen var. De dusjer ofte nok, og noen dusjer for ofte. Så at de ikke dusjer etter gym før de begynner i 5.klasse syns jeg er helt greit. Da får de også mer tid til fysisk aktivitet- noe de fleste barn i denne generasjonen mangler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Hei_* Skrevet 26. august 2009 #8 Del Skrevet 26. august 2009 Barn i dag er i all hovedsak rensligere enn foreldregenerasjonen og besteforeldregenerasjonen var. De dusjer ofte nok, og noen dusjer for ofte. Så at de ikke dusjer etter gym før de begynner i 5.klasse syns jeg er helt greit. Da får de også mer tid til fysisk aktivitet- noe de fleste barn i denne generasjonen mangler. Det er også grunnen vi fikk oppgitt da jeg spurte skolen om det samme, det er rett og slett fordi de anser det ikke som nødvendig pga alder/type aktivitet de har på den alderen og da bruker de heller de ekstra minuttene på mer aktivitet i selve timen. Synes det er helt okay, jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 26. august 2009 #9 Del Skrevet 26. august 2009 Det hadde nesten vært litt tåpelig om de skulle skifte, barn i den alderen beveger seg ikke mer i gymtimen enn det de gjør ellers når de leker. Det ville blitt litt det samme som om de skulle skiftet tøy hver gang de var aktive i barnehagen.. Det handler jo ikke om at de blir svette eller noe - det blir de jo ikke. Poenget er at mange barn på den alderen ikke greier å skifte og dusje selv. For ikke å snakke om å gå på do Mange må fortsatt ha hjelp til å tørke seg bak når de har begynt på skolen, noe jeg synes er ganske dårlig opplæring av foreldrene... Barn i dag er i all hovedsak rensligere enn foreldregenerasjonen og besteforeldregenerasjonen var. De dusjer ofte nok, og noen dusjer for ofte. Så at de ikke dusjer etter gym før de begynner i 5.klasse syns jeg er helt greit. Da får de også mer tid til fysisk aktivitet- noe de fleste barn i denne generasjonen mangler. Ja, de dusjer sikkert ofte nok, det var ikke det som var poenget mitt. Poenget mitt var at de bør lære å dusje selv! Det tar jo ikke lange tida. Dessuten er det viktig lærdom dette med å huske gymtøy osv også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamma mø Skrevet 26. august 2009 #10 Del Skrevet 26. august 2009 Det handler jo ikke om at de blir svette eller noe - det blir de jo ikke. Poenget er at mange barn på den alderen ikke greier å skifte og dusje selv. For ikke å snakke om å gå på do Mange må fortsatt ha hjelp til å tørke seg bak når de har begynt på skolen, noe jeg synes er ganske dårlig opplæring av foreldrene... Ja, de dusjer sikkert ofte nok, det var ikke det som var poenget mitt. Poenget mitt var at de bør lære å dusje selv! Det tar jo ikke lange tida. Dessuten er det viktig lærdom dette med å huske gymtøy osv også. Imli, mange av ungene som går i 1. klasse er fortsatt ikke fylt 6 år. Ikke alle unger er like modne og selvstendige. Det er trist at du mener at når barn henger litt etter på områder (feks dobesøk) så er årsaken dårlige foreldre. Jeg syns mange ganger svarene du kommer med er dømmende og jeg håper du noen ganger får møte deg selv i døra når dine egne unger ikke når opp til alle selvfølgelighetene du forventer. Beklager dersom du blir provosert av det jeg skriver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2009 #11 Del Skrevet 26. august 2009 Jeg er lærer, og på vår skole skal alle skifte klær på 2.trinn. 1.trinn er litt "så-som-så", men det forventes av alle skal skifte og dusje etter gymtimene fra 2.trinn. Vi gymmer ordentlig, i dag spilte klassen min f.eks innebandy. Ikke gøy å sitte fire timer med vond odør i skoletimene etter når gymtimene er lagt til de to første timene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zitrus Skrevet 26. august 2009 #12 Del Skrevet 26. august 2009 Jeg er lærer, og på vår skole skal alle skifte klær på 2.trinn. 1.trinn er litt "så-som-så", men det forventes av alle skal skifte og dusje etter gymtimene fra 2.trinn. Vi gymmer ordentlig, i dag spilte klassen min f.eks innebandy. Ikke gøy å sitte fire timer med vond odør i skoletimene etter når gymtimene er lagt til de to første timene. Men svetter en 7-åring slik at det lukter, da? Kanskje sure sokker, men ikke svettelukt vel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 26. august 2009 #13 Del Skrevet 26. august 2009 Jeg har aldri kjent svettelukt av en unge.. Klarer ikke alle skolebarn å tørke seg selv? Ikke ment som kritikk, bare et spørsmål. Må læreren være med på toalettet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest baste Skrevet 26. august 2009 #14 Del Skrevet 26. august 2009 Jeg har aldri kjent svettelukt av en unge.. Klarer ikke alle skolebarn å tørke seg selv? Ikke ment som kritikk, bare et spørsmål. Må læreren være med på toalettet? Foreldre blir av skolen oppfordret til å lære ungene sine å tørke seg selv før de begynner på skolen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 26. august 2009 #15 Del Skrevet 26. august 2009 Jammen glad jeg ikke er lærer på barneskolen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2009 #16 Del Skrevet 26. august 2009 Det handler jo ikke om at de blir svette eller noe - det blir de jo ikke. Poenget er at mange barn på den alderen ikke greier å skifte og dusje selv. For ikke å snakke om å gå på do Mange må fortsatt ha hjelp til å tørke seg bak når de har begynt på skolen, noe jeg synes er ganske dårlig opplæring av foreldrene... Ja, de dusjer sikkert ofte nok, det var ikke det som var poenget mitt. Poenget mitt var at de bør lære å dusje selv! Det tar jo ikke lange tida. Dessuten er det viktig lærdom dette med å huske gymtøy osv også. Blir ikke mye tid til faktisk gym hvis et par og tyve 5-6 åringer skal dusje og skifte i tilegg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2009 #17 Del Skrevet 26. august 2009 Men svetter en 7-åring slik at det lukter, da? Kanskje sure sokker, men ikke svettelukt vel? Barn svetter ikke på samme måten som voksne, men i et tett klassrom fylt av 25 2.klassinger som har gymma, kjennes ganske godt altså. Det er ikke bare sure sokker som lukter... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LukaFrost Skrevet 26. august 2009 #18 Del Skrevet 26. august 2009 Jeg treffer daglig endel fotballgutter i barneskolealder. De lukter ikke spesielt godt. Endel av dem kunne godt fått seg en deodorant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2009 #19 Del Skrevet 27. august 2009 Så på programmet "Lærerne" på nrk i går kveld. Der ble det sagt at unger i 1.klasse ligger i utviklingsstadiet mellom 4 og 8 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LukaFrost Skrevet 27. august 2009 #20 Del Skrevet 27. august 2009 Jeg husker forresten at i 1. kl brukte vi jente turndrakt og sånne turnskogreier, sånne gummierte sokker.. Jeg husker at vi begynte med shorts og t-skjorte, som guttene etter et par år. Husker ikke akkurat hvilket år. Vi skifta alltid, men dusjen hoppa vi over mange ganger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå