Gå til innhold

Hvorfor får jeg ikke sendt sms til utlandet?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_lykke_*
Skrevet

Jeg har Netcom Youngtalk, og har nå flere ganger prøvd å sende sms til utlandet- UK... Setter +44 foran, men motakker får aldri noe sms fra meg, og jeg ser det på hvor mye penger jeg har på kortet at det aldri blir sendt, hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor i alle dager setter du +44 foran? Hvis det er fordi det er retningsnr. til UK så blir det veldig feil. Bruk ingenting eller +47.

Skrevet

Hvis du sender melding til UK skal du ha +44. I nummeret jeg bruker er det +447 (ingen 0 mellom 44 og 7)

Jeg hadde en gang det samme problemet, ringte min operatør og de fant ikke noe. Mottaker i UK ringte også sin operatør og tror det var et problem der som de fikset. Kanskje du kan ringe og høre?

Skrevet

jeg må ha 00xx og ikke + for at det skal fungere.

Hvis et tlf nr er 0xxxxx innen landet så kutter du nullen og skriver 0044xxxxxx

Hvis det er en med norsk mob og nr i utlandet så har du bare +47 foran for Norge.

Skrevet

Med andre ord;

britiske mobilnummere begynner på 07...

Si nummeret er 07856 osv.

Da må du sende det til 00447856... kutter ut nullen foran 7.

Skrevet (endret)

Hvorvidt du må bruke britisk landskode også videre er avhengig av hvorvidt det er et britisk eller norsk telefonabonnement du sender tekstmeldingen til. Skal du sende/ringe til en norsk telefon i utlandet behøver du ikke taste noe ekstra i det hele tatt dersom du befinner deg i Norge. Det er telefonabonnementets nasjonalitet som avgjør hvilken landskode du må bruke, og om du må bruke det i det hele tatt. Ikke hvor telefonen du ringer/sender befinner seg.

For øvrig er plusstegnet en internasjonalt standardisert erstatning for de ulike landenes utenlandsprefiks. I Norge er denne 00, som flere er inne på, men dette brukes bare til å fortelle det norske telefonsystemet at du skal ringe til utlandet. Det har ingen konsekvenser i forhold til mottagerens telefonnummer i Storbritannia, og er heller ingen del av dette. Derfor skal det i teorien ikke spille noen rolle hvorvidt du bruker + eller 00 foran selve landskoden. Det norske telefonsystemet skjønner at du skal ringe til utlandet enten du bruker + eller 00.

Det kan også være en ide å sløyfe nullen dersom selve telefonnummeret begynner med null, slik det også blir nevnt. Vanligvis er dette knyttet til retningsnumre, slik vi før i tiden hadde i Norge. Før i tiden var for eksempel retningsnummeret til Oslo 02. Det vil si at dersom du ringte et Oslo-nummer fra Trondheim måtte du taste 02 foran selve telefonnummeret (den gangen hadde telefonnumrene færre sifre enn i dag). Men når man ringte til Norge fra utlandet måtte man sløyfe nullen i retningsnummeret for at det skulle fungere, slik at man etter utenlandsprefiks og landskode bare tastet 2 foran det telefonnummeret du skulle ringe.

Endret av Max Motstand
Gjest pastablasta
Skrevet
Hvorvidt du må bruke britisk landskode også videre er avhengig av hvorvidt det er et britisk eller norsk telefonabonnement du sender tekstmeldingen til. Skal du sende/ringe til en norsk telefon i utlandet behøver du ikke taste noe ekstra i det hele tatt dersom du befinner deg i Norge. Det er telefonabonnementets nasjonalitet som avgjør hvilken landskode du må bruke, og om du må bruke det i det hele tatt. Ikke hvor telefonen du ringer/sender befinner seg.

Men dersom du selv befinner deg i utlandet, og/eller i samme landet (ferie sammen med venner), skal man bruke norsk landskode. Forutsatt selvsagt at de du ringer til (og deg selv?) har norsk telefonabonnement.

Skrevet (endret)

Du kan også ha aktivert sperre for utland.

Du får forklare litt nærmere hva for slags type abonnent du prøver å sende til, ellers blir det for mange mulige svaralternativer.

Hva sier 05050?

Endret av Kamikatze
Skrevet
Men dersom du selv befinner deg i utlandet, og/eller i samme landet (ferie sammen med venner), skal man bruke norsk landskode. Forutsatt selvsagt at de du ringer til (og deg selv?) har norsk telefonabonnement.

Ja, og nettopp derfor lagrer jeg alle telefonnumre med full pakke. Det vil si +47 foran alle numrene i kontaktlista. Det er skikkelig irriterende å befinne seg i for eksempel Sverige og oppdage at kontaktlista ikke fungerer, selv ikke en gang overfor dem du reiser sammen med, bare fordi numrene ikke er lagret med +47 foran.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...