Gjest Gjest_Mariam_* Skrevet 25. august 2009 #1 Skrevet 25. august 2009 Nå er det jo, som du vet, ramadan. Jeg er nysgjerrig på om ramadam påvirker andre enn muslimer sitt liv? Er det feks sånn at dine muslimske venner/kollegaer er annerledes nå i denne måneden?
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2009 #2 Skrevet 31. august 2009 Jeg husker en muslim i klassen min. Han fikk raserianfall fordi en annen student tilbød seg å hjelpe ham med noe, og etterpå sa læreren at raserianfallet sikkert skyldtes det at han skulle faste hele den måneden. Glad jeg ikke er muslim. Jeg hadde ikke holdt ut i en måned med rabiate, sultne og gretne familiemedlemmer som skal bevise for alle at de er flinke til å faste.
Gjest emmeline Skrevet 31. august 2009 #3 Skrevet 31. august 2009 Jeg jobber med to muslimer, og kan ikke si det påvirker arbeidsplassen nevneverdig.
NoAngel Skrevet 31. august 2009 #4 Skrevet 31. august 2009 de spiser jo etter solnedgang da.. så de sulter nok ikke ihjel..
Gjest Gjest_Lars_* Skrevet 5. september 2009 #5 Skrevet 5. september 2009 Er det feks sånn at dine muslimske venner/kollegaer er annerledes nå i denne måneden? Ja, en kompis av meg er litt kranky for tiden. Han ler og spøker med deg selv, men vi andre tripper på tå rundt ham. Skal bli godt når det er over.
Gjest Lars igjen Skrevet 5. september 2009 #6 Skrevet 5. september 2009 Ja, en kompis av meg er litt kranky for tiden. Han ler og spøker med deg selv, men vi andre tripper på tå rundt ham. Skal bli godt når det er over. Noen som vet hvorfor man "feirer" ramadan, forresten? Var det noe Mohammad Profeten kom på?
Gjest Purple Haze Skrevet 7. september 2009 #7 Skrevet 7. september 2009 Muslimer feirer Ramadan fordi det var da de fikk Koranen til jorden. Og jeg kan ikke si at jeg merker noe til at Ramadan påvirker de muslimene jeg kjenner i nevneverdig grad. Noen er litt sløve og slappe i hverdagen, men ut over det er det null problem.
Gjest Vettel Skrevet 7. september 2009 #8 Skrevet 7. september 2009 Jobbet i barnehage tidligere, noen av kollegaene mine merket jeg det på, de yngre i mindre grad. Mest på at de ble fort slitne, trøtte, generellt slappere rett og slett! Så ja, tror nok det påvirker samfunnet. Hvis jeg husker riktig så er det feriemåned i flere av landene som har ramadan. Hos meg så tar den ene kollegaen ut ferien sin under ramadan, er jo faktisk en høytid for muslimer!
Gjest Vettel Skrevet 7. september 2009 #9 Skrevet 7. september 2009 Hvorfor ramadan: http://no.wikipedia.org/wiki/Ramadan "Den fysiske faste er et uttrykk for en indre renselse, og dessuten en prøve på lydighet og utholdenhet. Blant andre formål med fasten kan nevnes at man ved å faste erfarer sultfølelsen hos de fattige, og at rik og fattig settes på samme trinn. Fasten kan også oppfattes som en takk til Gud for hans ledelse og barmhjertighet og en fornektelse av seg selv hvor man bortviser det som gir grunnlag for umoral og etterstreber høyere verdier, dvs. de åndelige verdier. Altså er fasten både en fysisk, moralsk og åndelig disiplin."
Gjest Gjest_Arne_* Skrevet 7. september 2009 #10 Skrevet 7. september 2009 Hvorfor ramadan: http://no.wikipedia.org/wiki/Ramadan "Den fysiske faste er et uttrykk for en indre renselse, og dessuten en prøve på lydighet og utholdenhet. Blant andre formål med fasten kan nevnes at man ved å faste erfarer sultfølelsen hos de fattige, og at rik og fattig settes på samme trinn. Fasten kan også oppfattes som en takk til Gud for hans ledelse og barmhjertighet og en fornektelse av seg selv hvor man bortviser det som gir grunnlag for umoral og etterstreber høyere verdier, dvs. de åndelige verdier. Altså er fasten både en fysisk, moralsk og åndelig disiplin." Virker som om disse muslimene i det minste har litt ryggrad, i motsetning til feks kristne i dagens Norge. :gjeiper:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå