Gå til innhold

Rød kjole

Anbefalte innlegg

Gjest milkyway
Skrevet

Om min forlover går i rød kjole, betyr dette kun at hun har hatt seg med brudgommen, eller går dette for bruden også? :klø:

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Og jeg som trodde at rød kjole = rød kjole!

Skrevet
Og jeg som trodde at rød kjole = rød kjole!

Der tar du feil ;)

Er nok ikke så mange som vet det, men det står vel i skikk og bruk fra gammelt av... Så og si ingen som går etter den "regelen" nå for tiden

Gjest Elfrida
Skrevet
Er nok ikke så mange som vet det, men det står vel i skikk og bruk fra gammelt av... Så og si ingen som går etter den "regelen" nå for tiden
Nettopp. Akkurat som at ingen gifte kvinner går med skaut for å vise at de er gift lenger heller. Altså: rød kjole = rød kjole.
Skrevet
Nettopp. Akkurat som at ingen gifte kvinner går med skaut for å vise at de er gift lenger heller. Altså: rød kjole = rød kjole.

:tommelopp:

Om man tenker på slike gamle skikker, så er det jo utrolig mange mannfolk som tydeligvis sørger i brylluper rundt om kring da, siden nesten alle går i svart :fy_fy::fnise:

Skrevet
Der tar du feil ;)

Thja... denne betydningen om at de har "hatt seg med brudgommen" finner ikke jeg i noen skikk og bruk-bok, men tradisjonelt sett så skulle en holde seg unna rødt ja, mest sannsynlig hadde dette noe med djevelskap og overtro å gjøre (på samme måte som en ikke skulle kle seg i grønt for da kom de underjordiske og stjal bruden elns ;)).

Skrevet

*betyr dette kun at hun har hatt seg med brudgommen, eller går dette for bruden også?*

Du mener at hun har lagt med deg også?

:klø:

Uansett; for meg hadde det ikke spilt noen rolle om noen kom med rød kjole i mitt bryllup...

Gjest Ylva Virvla
Skrevet

Dersom hun har rød kjole, må hun nok pule deg også.

Gjest Gjest_prestekrage_*
Skrevet

OI!!!

hun jeg er forlover til ville jeg skulle velge en rød kjole... Vil hun jeg skal pule mannen hennes???????????????????????????????

Se å voks opp da folkens! Rød er da bare en farge! Drit i gamle skikker. De sa også at man skulle være jomfru for å gifte seg i hvitt.

Ja, hvor mange er jomfrue her inne da?????

• 2 uker senere...
Skrevet

jeg er forloveren til milkyway, og jeg skal ha rød kjole fordi jeg har pult bruda. ;D

Skrevet
OI!!!

hun jeg er forlover til ville jeg skulle velge en rød kjole... Vil hun jeg skal pule mannen hennes???????????????????????????????

Se å voks opp da folkens! Rød er da bare en farge! Drit i gamle skikker. De sa også at man skulle være jomfru for å gifte seg i hvitt.

Ja, hvor mange er jomfrue her inne da?????

Hvit kjole er en trend som ble startet på 1600 tallet, av Dronning Victoria. Det ble til at det betydde "ren og uskyldig", men det kom faktisk etter på.

Ooog å gifte seg i hvitt er faktisk mer sjeldent enn du tror. De aller fleste velger ikke hvite brudekjoler. ;)

Skrevet
Hvit kjole er en trend som ble startet på 1600 tallet, av Dronning Victoria. Det ble til at det betydde "ren og uskyldig", men det kom faktisk etter på.

Ooog å gifte seg i hvitt er faktisk mer sjeldent enn du tror. De aller fleste velger ikke hvite brudekjoler. ;)

Dronning Victoria giftet seg i 1840, men det er sant at det var hun som startet det. Men det er altså ikke en så gammel tradisjon, det å gifte seg i hvit kjole betydde rett og slett at man hadde så god råd at man kunne kjøpe en kjole som ikke kunne brukes til noe senere. (Som oftest så giftet man seg i en mørk kjole som man kunne bruke som penkjole senere).

...og man kan si hvor mye man vil om at de fleste ikke gifter seg i hvit - ivory er hvit: elfenbenshvit ;)

Gjest milkyway
Skrevet
jeg er forloveren til milkyway, og jeg skal ha rød kjole fordi jeg har pult bruda. ;D

Det er jo skikk og bruk og tradisjon..? :ler:

Skrevet
:tommelopp:

Om man tenker på slike gamle skikker, så er det jo utrolig mange mannfolk som tydeligvis sørger i brylluper rundt om kring da, siden nesten alle går i svart :fy_fy::fnise:

Når det gjelder dress er det faktisk slipset som bestemmer. Så om man bruker sort slips i bryllup, ja, da sørger man ;)

Skrevet
Når det gjelder dress er det faktisk slipset som bestemmer. Så om man bruker sort slips i bryllup, ja, da sørger man ;)

Iik, og mannen som hadde sort slips i det forrige bryllupet vi var i. Tenk om han sørger for at han nå ikke får pult brura? :dåne:

Skrevet
Det er jo skikk og bruk og tradisjon..? :ler:
Hvis dere skal være helt sikre på at alle får med seg at du og din forlover har hatt sex, kan jo hun eller du nevne det i talen deres? Tror ikke det faller noen inn ellers...
Skrevet

Selvfølgelig ikke, dette er bare interne greier mellom meg og henne, og hun har fått klar beskjed om at dette uteblir fra hennes eksklusive tale til meg! :-O

Skrevet

Vi kan sikkert putte noe lsd i maten til alle og invitere VG, så skal vi se om ikke du blir glad likevel? ;D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...