Gjest Gjest_gjesten_* Skrevet 25. august 2009 #1 Skrevet 25. august 2009 hei:) jeg er en 15 år gammel jente som vil få meg et dyr. jeg har en katt fra før av. men har lyst på et dyr til. hund er uaktuelt, og det er også en katt til. jeg tenker mer på et burdyr. ikke kaniner, de er for tidkrevende. jeg har vurdert fisker, bare noen neontetra i et lite akvarium. men har egentlig mest lyst på noen jeg kan kose og prate litt med. jeg er ikke så veldig fan av marsvin, så det er har jeg ikke så lyst på. men jeg har tenkt litt på hamster. den ville SELVSAGT fått stort bur og alt den trenger, men allikevel føler jeg jeg må vurdere andre dyr også. jeg vil ha ett jeg vet passer til min livsstil! siden jeg er veldig musikalsk og både synger og spiller piano har jeg tenkt litt på en fugl! helst en som er litt pratsom og kanskje kan synge litt når jeg spiller piano? hehe! rotter har jeg alltid vært veldig fascinert av. og jeg har stelt med noen hos dyrebeskyttelsen for noen år siden. jeg har også alltid ønsket med en helt hvit due! men det jeg er bekymret for med fugl ( men som jeg ikke vet ) er om de bæsjer fritt rundt når de flyr ute i huset? vil helst ungå bæsj overalt! :S hadde vært kjempefint hvis folk gadd å hjelpe meg! ver så snill og ikke tro jeg er useriøs fordi jeg fortsatt er tenåring. jeg bruker utrolig mye av min fritid til å hjelpe hjemmeløse dyr hos dyrebeskyttelsen. og det meste jeg leser er faktabøker om dyr. så annsvaret det medbringer er jeg fullt klarover takk på forhånd!
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2009 #2 Skrevet 25. august 2009 Kakaduer er jo veldig søte! Men vet dessverre ikke om de bæsjer i stua
Gjest Gjest_gjesten_* Skrevet 25. august 2009 #3 Skrevet 25. august 2009 når jeg var yngere ønsket jeg meg faktisk veldig en kakadue! en hvit med gul "hanekam" men jeg ønsker helst et som ikke blir så altfor gammelt. det høres sikekrt groteskt ut, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre vidre i livet mitt, og ønsker ikke å måtte selge dyret jeg har ansvar for
Gjest Miam Skrevet 25. august 2009 #4 Skrevet 25. august 2009 Hva med en undulat da? De er jo fryktelig søte Og ikke fullt så dyre heller, for du må nok ut med en god sum om du skal ha papegøye eller noe slikt (med tanke på at du hadde lyst på en fugl som prater). Undulaten prater vel ikke, gjør den? (Ble litt usikker )
Vodecka Skrevet 25. august 2009 #5 Skrevet 25. august 2009 Jeg har hatt det meste av dyr opp i gjennom. Hamster, rotter, kaniner, marsvin, fugler, ildere, katter, hunder, edderkopp, fisker osv osv. Husker det jeg falt mest for er rotter. Det var gøy å lære de ting og lærte de til å bli reinslige! Det sier at rotter er mer inteligente enn hunder, men...? Hvis du tenker fugl, så griser de mye. Trenger mer oppmerksomhet og kan leve veldig lenge. Ei rotte lever 3-4 år. Og ikke hørt om fugler som er reinslige, så blir en jobb å tørke bæsj hvis den skulle fått lov å fly rundt, noe jeg mener den burde. Håper du finner ut av hva som passer for deg!
la Flaca Skrevet 25. august 2009 #6 Skrevet 25. august 2009 Men er du sikker på at de dyrene du tenker på er kompatible med katten dere har fra før? Har du tenkt å skille dem hele tiden? En katt som ikke er oppvokst med kjæledyr som hamster eller fugl vil kan vel komme til å spise dem ved første anledning? Her i huset hadde alle sånne smådyr havnet i kattemagen innen kort tid, uten tvil.
Maritmor Skrevet 26. august 2009 #7 Skrevet 26. august 2009 Har du vurdert Chinchilla? Nå lever riktignok chinchillaer veeldig lenge, men om du kjøper noen eldre chinchillaer som allerede er lært opp, og noen som er litt kosete. Jeg har hatt chinchillaer mens jeg har hatt både hund og katt, og det har gått greit. De er jo inni buret, og når jeg har ute chinchillaene har jeg de i et rom uten verken hund eller katt. De er noen utrolig fasinerende dyr. De har en tydelilg personlighet, og jeg kan sitte i timesvis og bare observere de. Det som også er gøy med dyr er å aktivisere dem og se at de setter pris på det. Det gjør absolutt disse. Setter man inn en ny leke i buret blir de så glad at det stråler lang vei. Og er masse å gjøre for dem utenfor buret når de er ute også. Men om du ikke vil ha dyr somlever veldig lenge så blir det kanskje vanskelig.. men som sagt om du kjøper noen voksne så kan du kanskje gi de et hjem hvor de kan slutte å måtte flytte rundt. Og de krever en del stell, og du bør ha to for at de ikke skal bli ensomme.. hmm.. kanskje litt for krevende og mye for ditt behov?
Troyamin Skrevet 26. august 2009 #8 Skrevet 26. august 2009 Datteren min skal kjøpe seg et par nakenrotter når den siste hetterotten hennes dør(er snart 2,5år gml). Jeg synes de er så stygge at de blir skjønne Har de i et utebur til kaniner, så da har de god plass å tumle rundt på. De står inne i gangen sånn at de har selskap av mennesker og andre dyr som svinser rundt.
Vodecka Skrevet 26. august 2009 #9 Skrevet 26. august 2009 Datteren min skal kjøpe seg et par nakenrotter når den siste hetterotten hennes dør(er snart 2,5år gml). Jeg synes de er så stygge at de blir skjønne Har de i et utebur til kaniner, så da har de god plass å tumle rundt på. De står inne i gangen sånn at de har selskap av mennesker og andre dyr som svinser rundt. Nakenrotter er KULE!!
Gal_dame Skrevet 27. august 2009 #10 Skrevet 27. august 2009 Har hatt rundt 10-13 ørkenrotter sjøl (begynte med to hanner og ei hunn, de lagde visst barn 2-3 ganger... ooops :gjeiper:), gøyale dyr
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2009 #11 Skrevet 28. august 2009 Rakk ikke og lese innlegget ditt så jeg vet ikke hva du syntes om marsvin, men det ville jeg anbefalt! :gjeiper: Jeg har 3, de er kjempe søte og kkosete! <3
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2009 #12 Skrevet 30. august 2009 Har ikke hatt det selv men degus er jo en mulighet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå