Gå til innhold

13-åringen får ikke sove.

Anbefalte innlegg

Skrevet

13-åringen sliter med å få sovne om kvelden. Ho legger seg kl 22.30, men får ikke ha mobil/data/spill den siste halvtimen. Jeg slår av internett om natten og ho har ikke mobiltlf om natten heller. Kostholdet hennes er sunt, men hun spiser litt lite synes jeg.

Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nok en natt der ho ikke sovnet før i to-tiden. Selvsagt gir det en sur og uopplagt ungdom... Ho sier ho ligger og tenker. At tankene kverner rundt i hodet. Er det ingen som har gode tips til god søvn/innsovingsmetoder?

Skrevet

Heisan. Har selv hatt det samme problemet fra jeg var 13 til nå egentlig. Blitt bedre de siste årene. er nå 23.. klokka kunne bli 1, 2 og halv 3 3 før jeg sovna. og sov ikke på dagen. men hos oss ligger det i familien. der både min bror og far har det sammen. å hvis jeg våknet om morgenen, og hadde sovnet med en gang eller uten å våkne, var jeg helt i skyene..

jeg gikk til homeopat. de kom med et forslag at jeg reagerte på vannårer under huset. de gjør sterke utslag spesielt hvis jenta sover i nederste etasje og i et hjørnerom..

For min del ellers hjalp det å sette på diskmannen/mp3 eller ipod. da kunne jeg bare høre, så sovnet jeg til slutt. for hvis en kjeder seg begynner jo tankene å spinne, å det er vertfall en ond sirkel, hvis man først har begynt..

Andre ting.. får man ikke sove etter 45min. stå opp. se litt tv. gå en liten tur på 5-10min. så legg deg. bryt mønsteret med det å ligge å kjede seg å veeeente på søvnen.

Les !

kunne noe av dette hjelpe....

Skrevet

Prøv noe av det *pingo* foreslo. Hun bør prøve å ha samme døgnrytme i helgen som på hverdagene. Er det noe hun bekymrer seg for? Da kan det kanskje hjelpe å prate med helsesøster eller en annen voksen?

Hvis ingenting hjelper, og søvnproblemene vedvarer, kan det prøves ut et søvnregulerende medikament, Circadin, for en kortere periode.

Datteren min slet med søvnproblemer da hun var på den alderen. Årsaken til hennes søvnproblemer var sannsynligvis traumer. Hun fikk samtaler med en psykolog og fikk Vallergan som sovemed. Problemet var at de ga henne hangover dagen etter. Senere brukte hun Circadin en periode. Det funket bedre.

Skrevet

Dette er muligens et småteit forslag, men det funker faktisk litt på meg som har vært innom de fleste sovetablettene de siste årene, blant annet de sterkeste som Imovane i et helt år.

Kamillete inneholder noen av de samme stoffene som valium, eller fester seg i en eller annen plass i kroppen på samme måten, jeg husker ikke helt hvordan det der fungerte :huh: Men uansett, dersom du forteller henne det (undersøk gjerne litt først før du skal forklare :icon_lol: ) kan det hende det har en avslappende effekt uansett om det blir placebo eller ikke.

Sånn ellers kan avspenningsøvelser være effektive, hun strammer alle muskler i kroppen (ikke alle samtidig) så hardt hun bare kan for så å slappe av.

Det finnes ellers mange andre metoder, og man bør virkelig prøve det meste før man tyr til tabletter, enten de er sterke eller ikke. Det er ikke greit om hun starter i så tidlig alder med å tenke at hun trenger tabletter for å sove - med mindre det til slutt blir helt krise og helt nødvendig, så klart.

Skrevet

Har en lignende tråd: skal jaggu forsøke kamillete!!

Avslapningsøvelser funker ikke, hun blir slapp men sover ikke. Vi skal forsøke ipod på øret i kveld, frøkna sier at "tankespinnet" holder seg lettere borte med litt bakgrunnsstøy. Men skal si dette satt langt inne hos meg å tillate - har alltid vært streng på at leggetid er leggetid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...