Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner ikke hva det er som er galt med meg, men jeg får alltid høre at jeg snakker så lavt. Selv føler jeg at jeg snakker like høyt som veldig mange andre (jeg vet jeg ikke har den mest bærende stemmen), men likevel må folk alltid spørre opp igjen eller de later som de hører, men jeg merker at de ikke gjør det.

Det har alltid vært sånn og hvis jeg prøver å snakke enda høyere så høres det i mine ører ut som at jeg nesten roper.

Dette problemet gjør at jeg ofte blir veldig usikker og jeg føler folk synes jeg er rar. Har nettopp flyttet til et nytt sted hvor jeg ikke kjenner noen og det at jeg snakker så lavt ødelegger virkelig. Det gjør at jeg blir mer sjenert og ikke klarer å være så veldig utadvendt som det virker som "alle" andre er....

Er det noen som sliter med samme problem, eller har gjort det, og som kan komme med tips til hvordan jeg kan forandre det?

Jeg bare forstår ikke hvordan jeg skal klare å snakke høyere uten at det føles slitsomt å snakke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg skjønner ikke hva det er som er galt med meg, men jeg får alltid høre at jeg snakker så lavt. Selv føler jeg at jeg snakker like høyt som veldig mange andre (jeg vet jeg ikke har den mest bærende stemmen), men likevel må folk alltid spørre opp igjen eller de later som de hører, men jeg merker at de ikke gjør det.

Det har alltid vært sånn og hvis jeg prøver å snakke enda høyere så høres det i mine ører ut som at jeg nesten roper.

Dette problemet gjør at jeg ofte blir veldig usikker og jeg føler folk synes jeg er rar. Har nettopp flyttet til et nytt sted hvor jeg ikke kjenner noen og det at jeg snakker så lavt ødelegger virkelig. Det gjør at jeg blir mer sjenert og ikke klarer å være så veldig utadvendt som det virker som "alle" andre er....

Er det noen som sliter med samme problem, eller har gjort det, og som kan komme med tips til hvordan jeg kan forandre det?

Jeg bare forstår ikke hvordan jeg skal klare å snakke høyere uten at det føles slitsomt å snakke.

Har du sjekket hørselen din? Jeg snakker også lavt (og delvis mumlende). var å tok hørselstest, og hørte ganske dårlig, ikke behov for høreapparat, var spesielt dårlig på 'prate-nivå', typisk når det er mange i rom og bakgrunnsstøy.

Syns også det høres ut som jeg roper om jeg snakker høyere, men har nå bare vent meg til å rope til svar..

Skrevet

Hva med å bestille time hos logoped eller noe? Taleterapeut? Bare for å få en sakkyndigs vurdering på det.

Skrevet

Jeg hadde problemer med det da jeg var sykelig sjenert i tenårene. Jeg måtte anstrenge meg for å snakke i normalt volum, og da følte jeg det som om jeg ropte. Men det gjorde jeg altså ikke.

Du må rett og slett bare venne deg til å snakke høyere, selv om det høres alt for høyt ut i dine egne ører. Du har vent deg til å snakke lavt, og da føles det unaturlig å snakke høyere enn du gjør. Men det må du bare lære deg. Det er fryktelig slitsomt å skulle føre en samtale med en som mumler, så en må si "hæ?", "hva sa du?", "unnskyld?" etter hver eneste ting personen mumler. Jeg har en kamerat som er slik, og jeg merker jeg ikke orker tilbringe så mye tid med ham på grunn av at han bare mumler.

Gjest gjestdeluxe
Skrevet

Skjer dette mest når du er i store støyfulle rom med masse mennesker?

Eller skjer det på tomannshånd men en annen i rolige rom også?

Kanskje dette skjer fordi du er sensitiv - og filtrerer ikke ut så mye støy som mange andre gjør? Noen har et sterkt filter, som gjør at personen ikke lar seg distrahere av ekstern støy - mens andre lar seg forstyrre av slikt og trekker seg mer inn i seg selv - de kan være introverte.

Om fokuset flyttes mer ut tilstede til de andre, at du er mer "med", kanskje det kan få deg til å heve stemmen?

Skrevet

Det skjer som regel når det er mye støy, men jeg har fått høre det av og til når det ikke er det også. Men så er det mange som ikke synes jeg snakker lavt også og som ikke skjønner hva jeg mener når jeg beklager hvis de føler jeg gjør det.

De som sier det til meg er vel gjerne folk som snakker veldig høyt selv og som ikke forstår hvordan det er for meg..

Og jeg mumler ikke, det er ikke der det ligger, slik som personen over har skrevet. Jeg mumler kun hvis jeg ikke har lyst å snakke, men da er det en grunn til det.

Skrevet

Jeg har det på nøyaktig samme måte. Jeg roper (synes jeg), og den andre personen nærmest lener seg inn og myser og prøver å høre hva som blir sagt. Det er ganske besynderlig at det kan være sånn. Og jeg har heller ikke dårlig hørsel. Er ganske overfølsom for lyd, og synes andre folk er veldig høyrøstet.

Hvordan var det for deg å lese høyt på skolen? Jeg hatet det, uansett hvor høyt jeg syntes jeg ropte så sa læreren og klassen i kor, "høyere!"...

Skrevet

Sangpedagog kan hjelpe deg med riktig pusteteknikk og stemmebruk. Dette kan faktisk trenes opp...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...