Gå til innhold

Avstand tilbakelagt i en spinningtime

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går på spinning, og skulle gjerne hatt et ca.-mål på hvor langt man sykler på en sånn time. Har prøvd å google litt, men finner bare masse blogger der folk driver og går på spinning. :ler: Finnes det noe slags omtrentlig tall?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer litt an på hvor lang/hard timene du går på er da, men jeg tror i en vanlig time er det en ca 12-15 km.

Skrevet

Da må mattekunnskapene til pers... ;)

Har du en viss peiling på hvilken gjennomsnittsfart du sykler i?

Da vet du også hvor langt du har syklet i løpet av timen.

Jeg synes som Lotte27 at det høres rimelig ut å ha et gjennomsnitt på 12-15 km/t. :)

Skrevet
Kommer litt an på hvor lang/hard timene du går på er da, men jeg tror i en vanlig time er det en ca 12-15 km.

Hvis jeg runder ned til 10, så har jeg en margin i alle fall!

Takk for hjelpen!

Gjest Tigress
Skrevet

Nei, eg må blande meg: om de berre syklar 10-15 km på ein time, kva gjer de i den tida de ikkje trør???

På ein time ute kjem ein i alle fall 20km av garde om ein tek det med ro, truleg meir lik 25 om de faktisk tek i litt. Eg brukar halvannan time på 35km sykling om eg tek det med ro, veldig med ro, og då snakkar vi ute, ikkje sant. Om ein tek i på ein spinningtime ville vel dei fleste komme nærmare 30km.

Skrevet

Takk for den nyttige avklaringen. :)

Grunnen til at jeg spurte er at jeg har "prosjekt kryss den kinesiske mur". Da er det greit å kunne legge til litt avstand på spinningtimer også!

Skrevet
Nei, eg må blande meg: om de berre syklar 10-15 km på ein time, kva gjer de i den tida de ikkje trør???

På ein time ute kjem ein i alle fall 20km av garde om ein tek det med ro, truleg meir lik 25 om de faktisk tek i litt. Eg brukar halvannan time på 35km sykling om eg tek det med ro, veldig med ro, og då snakkar vi ute, ikkje sant. Om ein tek i på ein spinningtime ville vel dei fleste komme nærmare 30km.

Ikke helt enig her. På en spinningtime simulerer man oppoverbakke, gjerne bratt oppoverbakke, og da er det urealistisk å tro at men skal klare å holde 25 km/t. Det vet alle som sykler med fartsmåler. Jeg er i ålreit form, og kommer ofte ned mot 7 km/t i de bratteste oppoverbakkene.

Å spinne inne er tyngre enn å sykle utendørs med mindre du legger inn flatbakke og oppoverbakke i spinningtimen, noe de færreste gjør mer en til sammen max et par min.

12-15 km er realistisk hvis man sykler med motstand for å simulere en klatreetappe.

Gjest Gjest_mina_*
Skrevet
Ikke helt enig her. På en spinningtime simulerer man oppoverbakke, gjerne bratt oppoverbakke, og da er det urealistisk å tro at men skal klare å holde 25 km/t. Det vet alle som sykler med fartsmåler. Jeg er i ålreit form, og kommer ofte ned mot 7 km/t i de bratteste oppoverbakkene.

Å spinne inne er tyngre enn å sykle utendørs med mindre du legger inn flatbakke og oppoverbakke i spinningtimen, noe de færreste gjør mer en til sammen max et par min.

12-15 km er realistisk hvis man sykler med motstand for å simulere en klatreetappe.

Vel, alle estimatene hittil er feil........Neida, skal ikke være så bastant, men dette er selvfølgelig litt avhengig av hvor lang timen er, og løypeprofilen.

På mine sykkel 2 timer, a 60 min hvor jeg kjører ca 10 min oppvarming, 2 min pause, ca 10 min nedtrapping og uttøyning, resten effektiv trening, tilbakelegger vi ca 2,4 mil. Dette vet jeg fordi jeg har egen spinnsykkel hjemme som måler hvor langt man sykler, og jeg tester ut programmene der.

Eksakt hvor langt man sykler er jo avhengig av feks når jeg har tempo sanger om man kjører fullt tempo eller litt lavere, når jeg har tempoøkninger om man bare øker tempo eller dobler det osv.

Det blir litt feil å sammenligne med hvor langt man sykler ute, fordi det kommer ann på om du sykler i skogen, eller landevei, og om du har off road eller racer.

Håper dette virket oppklarende:-)

• Liker 1
Gjest Gjest_mina_*
Skrevet

En liten kommentar til det at å sykle inne er tyngre enn ute, er jo ikke helt korrekt. Hva som er mest slitsomt er jo helt avhengig av bla terrenget ute, og hvordan timen inne er lagt opp og type time.

På en spinningtime inne kjører man knapt kun bakker. Dette vil ikke være spesielt effektivt for den vanlige "mann" i gata. Å kjøre en spinntime hvor det er kun klatring, ser jeg ikke poenget med, med mindre det er spesialtimer for syklister / for å forberede en gruppe på birken ol.

En god spinntime er en miks av tempodrag, bratte bakker, mindre bratte bakker, temposanger etc.

Gjest Gjest_mina_*
Skrevet

Har du racersykkel da, eller er du ekstremt godt trent? Når jeg tar en grei time på sykkelen ute, med blanding av asfalt og sti, på off road, sykler jeg ca 21km på ca 60 min.

Jeg har syklet 34km på 1t50min, og da tok jeg det ikke med ro! Og jeg er faktisk godt trent.

Det virker på meg utifra andre innlegg du har også, som at du kanskje legger lista veldig høyt for deg selv, og det er jo greit, men man må huske på at alle er ikke like godt trent, og at man skal klare å sykle 3mil på 1 time om man tar i "litt" gjelder de veldig godt trente, og på racer, vil jeg tro.

Men igjen, alt kommer ann på terrenget man er i. Er det på racer og asfalt, men mye bakker, kommer man kortere enn om det er flatt...

Gjest Tigress
Skrevet (endret)
Har du racersykkel da, eller er du ekstremt godt trent? Når jeg tar en grei time på sykkelen ute, med blanding av asfalt og sti, på off road, sykler jeg ca 21km på ca 60 min.

Jeg har syklet 34km på 1t50min, og da tok jeg det ikke med ro! Og jeg er faktisk godt trent.

Det virker på meg utifra andre innlegg du har også, som at du kanskje legger lista veldig høyt for deg selv, og det er jo greit, men man må huske på at alle er ikke like godt trent, og at man skal klare å sykle 3mil på 1 time om man tar i "litt" gjelder de veldig godt trente, og på racer, vil jeg tro.

Men igjen, alt kommer ann på terrenget man er i. Er det på racer og asfalt, men mye bakker, kommer man kortere enn om det er flatt...

Eg har racer og terrengsykkel, men du skriv jo sjølv at du sykler ca 21km på 60 minutt. Og dømet var 10-12km på ein time, då må eg jo lure på kva dei gjer når dei ikkje trør??? Når ein syklar terreng så tek det mykje tid, på grunn av rullemotstand, ujamt underlag og at ein ofte må av sykkelen (i alle fall på sti). I ein spinningsal har ein ikkje det, og då må ein jo samanlikne med landevegssykkel, og til og med snøggare enn det, for inne har ein ikkje luftmotstand. Og då vil eg tru 30km er realistisk, men eg vedgår at det kan vere litt for mykje, særleg ettersom ein gjerne har ein del pauser på spinning. Men dei første estimata mine, på 20-25km held eg på at er realistisk. Og det er då mest dobbelt så mykje som dei første estimata, på 10-12km. Som bør vere unna på ein halvtime for dei fleste.

1t30min på 34km er sakte. Eg veit, for eg er sein til å sykle, og då syklar eg roleg. Dei fleste har betre oksygenopptak enn meg, eg er sprintar, nemlig. Men ein kan ikkje samanlikne tempoet på terreng og på landeveg.

Du får forresten racersykkel til å høyrest ut som ein særs sjeldan ting... :-)

Endret av Tigress
Skrevet
Eg har racer og

1t30min på 34km er sakte. Eg veit, for eg er sein til å sykle, og då syklar eg roleg. Dei fleste har betre oksygenopptak enn meg, eg er sprintar, nemlig. Men ein kan ikkje samanlikne tempoet på terreng og på landeveg.

Lurer litt på hvem du sammenligner deg med, for jeg synes nå det høres veldig raskt ut jeg. Greit jeg har ikke racer sykkel, men allikevel så tror jeg ikke jeg hadde klart det samme selv om jeg ga alt jeg hadde.

Men greit jeg er ikke toppform. Men har jo noen kompiser i veldig god form og de ligger vel i 25 km.

Men att de sykler raskere på en spinningstime enn 12-15 er jeg enig med deg i da.

Gjest Tigress
Skrevet

Eg samanliknar meg med syklistar og andre som syklar såklart.

1t30min på 34km gjer ei snittfart på dryge 22km/t. Tru meg, det er roleg på ein racer. Ein kan ikkje samanlikne fart på racer og terrengsykkel, det er to ulike verder. På terrengsykkel er 17km/t ganske bra, 22km/t på racer er sakte.

Skrevet

Dere har nok rett i at 12-15km er et for lavt tall. Jeg synes spørsmålet er interessant, så jeg googlet litt. Svarene jeg fant varierte fra 14-20mph, noe som tilsvarer 22-32 kilometer i timen. Så må man trekke av litt for evt. pauser og nedkjøring, så jeg ville regnet med 20 kilometer for å ikke overestimere.

Gjest Gjest_mina_*
Skrevet
Eg samanliknar meg med syklistar og andre som syklar såklart.

1t30min på 34km gjer ei snittfart på dryge 22km/t. Tru meg, det er roleg på ein racer. Ein kan ikkje samanlikne fart på racer og terrengsykkel, det er to ulike verder. På terrengsykkel er 17km/t ganske bra, 22km/t på racer er sakte.

På en racer er jeg nok enig i at det er rolig, men jeg syklet en offroad på landevei, og da er det en bra fart. Jeg skylle gjerne hatt en racer, for jeg er veldig spent på hvor langt jeg kommer på samme tid på en racer kontra offroad på landevei:-)

Men din antagelse på ca 25km på en spinningtime er et bra estimat, når det er snakk om sykkel 2.

På mine timer har jeg ikke mye pause, kun 2 min midt i. vet andre kjører med flere pauser, men jeg synes det holder med en pause. Men mye tid går jo med til oppvarming og nedtrapping også, så hadde man syklet effektivt i 1 time, hadde man nok kommet lenger.

• 7 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg vil gjerne spørre dere hva dere mener med pauser og oppvarming? Tråkker dere ikke i pausene eller oppvarming eller på nedtrapping? Jeg er spinning instruktør og tråkker i 55 min med oppvarming, "pauser " og nedtrapping på et 60 min program.   Har et variert program med klatring , "jogging" styrke tråkk og spurt intervaller. Ser at det ikke kan bli enig om hvor mange km man sykler på en time med spinning. Så neste gang jeg har time skal jeg sjekke. Har nemlig en sykkel (ekstra sykkel) på jobben med km måler. Skal bruke den på neste spinning time. For jeg har oxo selv lurt på antall km på 55 min trening. Å er enig i flere innlegg at man kan ikke sammenligne ute sykling med inne sykling. For jeg tråkker ikke alltid i nedover når jeg sykler ute. Men på spinninga så tråkker man uansett. 

Blir spennede å se hva måleren min viser. 😁

Anonymkode: 4d09f...808

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...