VesleBråka Skrevet 7. august 2003 #1 Skrevet 7. august 2003 Jeg får ofte høre disse amerikanerne blabla, og de amerikanerne det siktes til er da gjerne en sammensmeltning av bush, ricky lake, michael jackson og milli vanilli. Ikke særlig lekkert, og så slenger man på plastikkultur osv. Men har dere tenkt på hvordan andre ser nordmenn? Vi liker gjerne å bruke ord som ærlig og rettferdig om oss selv, et velferdssamfunn hvor alle har det bra - Kong Olav og Gro og Heyerdahl er lysende eksempler på den norske folkesjela. Hva om det bare er oss selv som ser oss slik? Hva hvis jeg slenger på kalde, egoistiske, late og uforskammede? Jeg får nemlig slik feedback om inntrykket av den jevne nordmann. Det går på småting som å få døra slengt i fleisen av mannen foran deg og småbarnsmødre som høvler over deg med vogna (ikke glem bestemor med paraplyen som leker "jeg går rett frem samma hva jeg støter på") til nærmere beskjentskaper. Jeg synes den er litt vond å svelge, for jeg liker bedre Kong Olav og Gro -beskrivelsene.. men ser selv at det er mye sannhet i det. Noen andre som har synspunkter på dette? Og kanskje tenker seg om før de slenger dritt om andre igjen.. kanskje å håpe litt mye
Gjest Anonymous Skrevet 7. august 2003 #2 Skrevet 7. august 2003 "Ærlig" er i alle fall ikke noe jeg forbinder med det å være norsk. Er det noen som har den illusjonen, altså? Men, litt interessant tema, igrunnen. Hva har disse menneskene kommet med, som konkrete eksempler da, VesleBråka?
VesleBråka Skrevet 8. august 2003 Forfatter #3 Skrevet 8. august 2003 Ærlige, joda. Det var artikkel i L.A.Times for et halvårstid siden om at i Norge trenger man ikke låse døren før man legger seg om kvelden, osv. Hadde besøk av en amerikansk ung mann i våres, og vi var ute og gikk tur i kveldinga. Så ser han noen som holder på med byggearbeid, og har latt plankestabelen og takstein ligge igjen på gata når de var ferdige for dagen. "Her kunne en rask kar ha tjent seg noen kroner" sa han og ristet på hodet svært imponert. Nordmenn gjør minst mulig på jobb. De gjør det de har fått beskjed om, og prøver å vri seg unna å måtte gjøre noe på eget initiativ. De går nøyaktig når klokka slår, og er spesielt fornøyde hvis de får pushet det som måtte stå igjen på noen andre. Så kanskje de kan gå et kvarter tidligere også. Unge menn i Norge er usedvanlig lite selvhjulpne. De synes det er helt topp hvis de kan stelle seg slik at dama gjør mest mulig av arbeidet i deres felles hjem. De er late og giddalause. Dekadanse som kommer fra å vokse opp i et velferdssamfunn? Rusler ned gata, og du får deg en albue av bestemor hvis du kommer i veien for henne. Kalde.. nordeuropeere er vel generelt litt kalde i følelseslivet sitt offentlig. De gidder ikke bry seg. De får ikke med seg fra barndommen å vise omtanke og kjærtegn. Her skal man være tøff, og gjerne svært sarkastisk og syrlig ironisk i tillegg. Kommer tilbake med mere
Gjest Anonymous Skrevet 8. august 2003 #4 Skrevet 8. august 2003 Nåja. Den type ærlighet. Det er jo forsåvidt sant - i alle fall ganske utbredt i mer landlige deler av landet. Jeg koblet med en gang ærlighet til det å være åpen - om meninger, følelser. Men denn ai si. Dette med nordmenn og jobb, er jeg ikke enig i. Det er ikke min erfaring. På jobben min er det et utrolig spenn i mennesketyper, og jeg synes ikke at nordmenn er de som utpeker seg spesielt som unnasluntrere. Det jeg har lagt merke til derimot, er at det er utrolig mange med innvandrer-bakgrunn, som jobber som tyrer! Dobbeltvakter, og gjerne flere jobber. Ikke like ofte å finne en nordmann som gjør dette - og i alle fall ikke uten å klage. Muligens noe slikt det kan være siktet til..? Hmm, vet ikke helt hva som kan kalles "typisk norsk" og hva som bare er et resultat av andre faktorer - men jeg har heller aldri bodd utenlands. OK - og en smule artig - å høre hva "utenforstående" faktisk mener, selvfølgelig. Jeg er heller ikke helt enig i at nordmenn er kalde. Jeg har mange eksempler på samholdet nordmenn kan få til - hvis de først blir engasjert. Det jeg kan være enig i her, er vel at det først og fremst er fokus "innad" - familie, venner, naboen... Mens turister, mennesker i andre land etc. ikke er like interessant. Ja, kom med mere da vel. Jeg har egentlig ikke mye fornuftig å si, bare strøtanker dette, men artig å lese.
MarianneE Skrevet 8. august 2003 #5 Skrevet 8. august 2003 Aldri tenkt over dette en gang, jeg. Med unntak det der med og gå i veien for gamle mennesker. Om du er heldig, så får du kun paraplyen i bakhodet........
Gjest Poirot Skrevet 8. august 2003 #6 Skrevet 8. august 2003 Unge menn i Norge er usedvanlig lite selvhjulpne. De synes det er helt topp hvis de kan stelle seg slik at dama gjør mest mulig av arbeidet i deres felles hjem. De er late og giddalause. Dekadanse som kommer fra å vokse opp i et velferdssamfunn? Og slik er det ikke i USA og Storbritannia der en stor andel kvinner er huskmødre? Men er har ellers forståelse for hva du mener. Men slike inntrykk som utlendinger har er heller ikke "ekte", de er også stereotypier. De fleste folk tror best om seg selv, for det er det de kjenner best. Jeg synes eks at mange amerikanere i USA er overfladiske. De spør og graver og virker så interesert, men er det egentlig ikke. Jeg gidder ikke utbrodere meg til en person som ikke liker meg oppriktig. På den annen side er deet jo topp å komme ved siden av sånne i et selskap der man kjenner få... De fleste kvaliteter har gode og dårlige sider. Min venninde er gift med en mann fra NY. De bor her, og han har behov for å klage på Norge en gang i blant (slik jeg klagde på USA når jeg bodde der). Da sender min venninde ham men til deres italienske nabo, for da får mannen gehør. Som hun sier: det er ikke så lett å ta imot relevant dritt (som kan være sann), når du selv ikke er enig. Tror hun har mye rett i det.
Kaktus Skrevet 8. august 2003 #7 Skrevet 8. august 2003 Jeg er litt enig med deg at nordmenn er litt late og skal tjene mest mulig penger ved å jobbe minst mulig. Ikke mange har yrkesstolthet lenger. For mange handler det om å utnytte systemet mest mulig. Jeg synes også at nordmenn ikke har en anelse om hva service er, og køkultur er et fremmedord... Vi kan nok virke reserverte og kalde - men heller det enn å være brautende og egoistisk spør du meg.
Gjest Anonymous Skrevet 8. august 2003 #8 Skrevet 8. august 2003 Det verste med nordmenn generelt er selvgodheten. Her på berget sitter vi og synes vi er de beste i verden når det gjelder det meste. Velferdssystem, beste matprodukter, finest natur, god moral (f.eks drikkekultur, forhold til narkotika)osv osv. Men se på nordmenn når de drar utenlands, hvor blir det av drikkekulturen da? Feks. folk kvier seg for å kjøpe billig indrefilet fra Brasil. Men kjøttet fra Sør-Amerika er betraktelig bedre enn her i Norge. Norge har et kosthold som faktisk ikke er det sunneste i verden, bondekost. Vil påstå at de ved middelhavet, bl a italienere, grekere har et betraktelig sunnere kosthold enn oss. Bøndene vil ha oss til å tro at deres egne matvarer er de beste, og vi betaler ågerpriser ved å la oss lure. Joda, Norge har endel goder...men det gjelder også andre land i Europa. Vi nordmenn burde være litt mer tolerante for andre..innrømme at vi ikke er det beste landet i verden. Har dere sett den reklamen som går på tv2..så og så mange har ikke et hjem å bo i, mange eldre lever på sultegrensa, osv osv Reklamen ender med at allikevel er Norge det beste landet å bo i. (Det må jo være ironisk ment) Vel, dette ble skrevet i frustrasjon. Får sikkert endel pepper for dette, men det første som slår meg når jeg tenker nordmen er altså selvgodheten.
kenguru Skrevet 8. august 2003 #9 Skrevet 8. august 2003 Glemte å logge meg inn. Det var altså jeg som skrev innlegget over om selvgodhet.
Gjest Poirot Skrevet 8. august 2003 #10 Skrevet 8. august 2003 Har dere sett den reklamen som går på tv2..så og så mange har ikke et hjem å bo i, mange eldre lever på sultegrensa, osv osv Reklamen ender med at allikevel er Norge det beste landet å bo i. (Det må jo være ironisk ment) Men Norge er jo definitivt blant de beste... Tenk deg heller da hvor ille det er i de fleste andre land. I Malawi er gjennomsnittsalderen nå 34 år... I Norge dør 2 av 1000 barn før 1 år, i Afghanistan 250 eller noe sånt.
Gjest Vanessa Skrevet 8. august 2003 #11 Skrevet 8. august 2003 Jeg har helgejobb på hotell, og kan definitivt hevde at nordmenn er de mest uhøflige gjestene! Hvem er det som kommer beruset og høylytt til frokost og klager over at de ikke får røyke i selve restauranten (for ikke å snakke om at de ikke får kjøpt øl klokken syv om morgenen?) Hvem er det som kommer dit uten sko og sokker og blir sint og sarkastisk når de blir høflig oppfordret til å gå og hente skoene sine? Hvem er det som kommer fem minutter før maten fjernes fra buffeten, eventuelt kjefter på servitørene dersom maten fjernes klokken presis? Det er jo selvfølgelig vår feil at de ikke har fått med seg når frokosten stenger, kan skjønne! Utlendinger derimot, er som regel både hyggelige, høflige og klarer å stå i kø et lite øyeblikk. Dessuten sier de god morgen og takk og ha det bra - og de blir glade dersom de blir snakket med på sitt eget språk. Nemlig.
birgitte242 Skrevet 8. august 2003 #12 Skrevet 8. august 2003 Hva om det bare er oss selv som ser oss slik? Hva hvis jeg slenger på kalde, egoistiske, late og uforskammede? Jeg vet iallefall at min mann er enig med deg, VesleBråka! Han er amerikansk og da vi flyttet hit for 5 år siden ble han ganske sjokkert. Eksempler: Han er i butikken og handler. Ingen hilser på han, kassadamen ser ikke på han og når hun har slått inn alle varene slenger hun en pose ned. Han er vant til betjening som hilser og tilbyr seg å hjelpe, og betjening som pakker ned varene og bærer de ut til bilen din. Svigermor blir like fornærmet hver gang hun er på besøk hos oss og går i butiken Mannen min jobber i staten. Etter å ha jobbet i ca 6 måneder får han beskjed om å skru ned tempoet. Han jobber for mye, så han ødelegger for de andre. Da blir sjefene nemlig oppmerksom på hvor mye som egentlig kan bli gjort på den tiden de har til rådighet. Mye kan sies om det amerikanske samfunnet. Jeg ville ikke at barna mine skal vokse opp der, og derfor flyttet vi til norge. Men det skal de ha, i forhold til oss nordmenn er de mye mer åpne og vennlige (selv om det ikke stikker så dypt), utrolig service minded og de har en arbeidsmoral som få nordmenn har.
Gjest Poirot Skrevet 8. august 2003 #13 Skrevet 8. august 2003 Amerikanere er lite flinke til å støtte opp om lovforslag som skal gi bedre helsevesen osv. Men de er jammen flinke til å hjelpe til i lokalsamfunnet! Vet om flere som eks lager middag til neon pensjonister i nabolaget en gang i uka, jobber frivillig både her og der osv. Det står det respekt av.
LilleMy Skrevet 8. august 2003 #14 Skrevet 8. august 2003 Etter å ha bodd i USA tidligere, samt oppholdt meg der mye i ferier o.l. må jeg faktisk si at jeg på sett og vis foretrekker mye av en amerikaners "oppførsel" i det daglige. Dette grunner i nettopp dette med Ola Dunks manerer, mangel på service, janteloven, og ikke minst at vi veldig ofte ER lett og oppfatte som kalde. Dessuten har jeg også sett hvordan vi ofte kristiserer amerikanernes overfladiskhet, men når det først gjelder synes jeg faktisk de bryr seg langt mer enn hva jeg tror nordmenn gjør. Mange jobber også med en eller annen form for frivillig, ubetalt arbeid - noe som er langt mer sjelden her hjemme. Det er i ale fall min generelle oppfattning!
minniepus Skrevet 8. august 2003 #15 Skrevet 8. august 2003 Jeg vet iallefall at min mann er enig med deg, VesleBråka! Han er amerikansk og da vi flyttet hit for 5 år siden ble han ganske sjokkert. Eksempler: Han er i butikken og handler. Ingen hilser på han, kassadamen ser ikke på han og når hun har slått inn alle varene slenger hun en pose ned. Han er vant til betjening som hilser og tilbyr seg å hjelpe, og betjening som pakker ned varene og bærer de ut til bilen din. Svigermor blir like fornærmet hver gang hun er på besøk hos oss og går i butiken ...utrolig service minded og de har en arbeidsmoral som få nordmenn har. Det er lettere å få til sånne butikker og ansatte når du kan ansette mange fordi de omtrent ikke får betalt, og du kan true med sparken dersom de ikke er snille. I Norge kan du ikke det. De ansatte på McDonald's i Norge er ekstremt uhøflige i forhold til de i USA, og det kan nok mye skyldes at jobbene deres er sikrere. Er min teori. Ellers er jeg 50/50, men det er tydeligvis min norske side som er mest fremtredende (lat, kald osv).
minniepus Skrevet 8. august 2003 #16 Skrevet 8. august 2003 Sånne posepakkere får dessuten mye mindre oppi hver pose enn det jeg får = jeg er mer økonomisk. Norge er også verdensmestere i frivillig (organisert) arbeid.
Gjest Poirot Skrevet 8. august 2003 #17 Skrevet 8. august 2003 Mye av USAs frivillighet er basert på at det ikke finnes noe annet støtteaparat rundt trengende slik vi har her. Og ungdom får jo ekstrapoeng når de skal søke college...
Tusenfryd Skrevet 8. august 2003 #18 Skrevet 8. august 2003 Mannen min jobber i staten. Etter å ha jobbet i ca 6 måneder får han beskjed om å skru ned tempoet. Han jobber for mye, så han ødelegger for de andre. Da blir sjefene nemlig oppmerksom på hvor mye som egentlig kan bli gjort på den tiden de har til rådighet. Dett kan jeg love deg man merker som nordmann også. Når man fx er sendt ut fra vikarbyrå og vil selvsagt vise seg fra sin beste side... må bare ikke prøve deg! Mye av USAs frivillighet er basert på at det ikke finnes noe annet støtteaparat rundt trengende slik vi har her. Og ungdom får jo ekstrapoeng når de skal søke college... Vi har myyyyye å lære av duganden i USA. Riktignok er ikke det som ligger til grunn alltid prisverdig, synes jeg - fx ekstra poeng - men likevel - samme hva som blir brukt som motivasjon noen ganger - bare noen gidder å tenke lenger enn egen nese og komfort.
VesleBråka Skrevet 8. august 2003 Forfatter #19 Skrevet 8. august 2003 Kanskje vi skal be Gry lage et eget forum for amerikanere i Norge som vil lempe ut sine frustrasjoner Jeg hadde nok ikke lagt merke til alt dette om jeg ikke hadde fått det påpekt. Jeg er jo vant til det. Men det med at amerikanere er overfladiske.. man må kanskje forstå dem også. Når de sier "hi, how are you" så er det en hilsen + initiativ til samtale, ikke at de er så interessert i hvordan du virkelig har det. Hvis man sier "hei, hvordan går det" i norge også, så kan det like gjerne være starten på en 2-min samtale som en 2-timers.. Donpedro - selvfølgelig er det mange lite selvhjulpne menn i england og usa også. Men ikke blandt normale oppegående menn, i like stor grad. Det er mitt inntrykk også, jeg synes det er mye av det hvor jeg ikke forventet det. Kanskje dette er et forsøk fra meg på å sende den relevante dritten videre.. Birgitte242- nettopp. Sjefen til min mann ser ikke innsats, og er opptatt av å betale minst mulig til sine ansatte. Han er villig til å ha lite fornøyde ansatte som gjør minst mulig, heller enn å betale dem skikkelig og få lojale ansatte som gjør sitt beste og gir ekstra til beste for bedriften. Det er veldig frustrerende, og han vurderer å resignere og legge seg på minimal-innsats linjen selv. Han går lei av andres dårlige arbeidsmoral. Hans kolleger gidder ikke lære av ham, det er da så mye enklere å få ham til å gjøre det -hver gang. På en solskinnsdag er det alltid noen som er "syk". Og service.. like frustrerende, han kan service, men ingen vil høre på ham. Ingen bryr seg om at man må knytte kunder til seg ved å gjøre dem veldig fornøyd. Han får fortsatt epost fra kunder der han jobbet før, som ber ham om å fikse dette og hint - sterkt kundeforhold. Her har de ikke engang business-kort.. Jeg er også enig i mye annet her - det er veldig lett å bli kjent med amerikanere. De har ikke så mye ugjennomtrengelige klikker. De inviterer nye med på ting, og synes det er artig å utvide kretsen. Likevel er jeg skeptisk til å la mine fremtidige barn vokse opp i USA. minniepus - der han jobbet i USA var han ikke underbetalt. service-minded er veldig viktig del av business overalt, ikke bare på mcD. Jeg tror ikke McD kan brukes som mal på høflighet.. har møtt mange rare der i USA også, av type neddopa rett fra fengsel. Så jeg er ikke med på at de er høflige fordi de MÅ ellers mister de jobben - det er arbeidsmoralen. (har møtt dårlig service der også -seff. men jeg tror folk er flinkere til å boikotte dårlig service der) Jeg ser egentlig ikke noe galt i at man får poeng for frivillig arbeid ved søknad til college. Vi får jo også ekstra "poeng" når vi søker jobb hvis vi har verv og organisasjonsarbeid på CV'en? Det betyr jo at man er ekstra innsatsvillig. Og sosiale ferdigheter nok til å bli valgt.
Gjest Poirot Skrevet 8. august 2003 #20 Skrevet 8. august 2003 Jeg ser egentlig ikke noe galt i at man får poeng for frivillig arbeid ved søknad til college. Vi får jo også ekstra "poeng" når vi søker jobb hvis vi har verv og organisasjonsarbeid på CV'en? Det betyr jo at man er ekstra innsatsvillig. Og sosiale ferdigheter nok til å bli valgt. Sier ikke at det er galt. Men om man fikk ekstrapeong ved inntak til medisin fordi man har lest for syke barn, så kanskje flere hadde gjort det i Norge også? Eller om man ikke fikk det i uSA, kanskje en del færre hadde gjort det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå