Gjest Brage Skrevet 24. august 2009 #1 Skrevet 24. august 2009 For en tid tilbake siden døde min farfar, en mann jeg har hatt lite kontakt med igjennom oppveksten, da jeg ikke har hatt noen særlig kontakt med min far, som døde for noen år siden. Jeg fikk ikke så mange dager etter dødsbudskapet en telefon fra en eller annen advokat / bobestyrer som forklarte at min farfar hadde i sitt testament gjort meg som enearving, likevel måtte det tinglyses eller noe etter eventuelt andre som gjorde krav. Nå er det ikke kommet andre krav og dermed arver jeg det som skulle arves. Først for noen dager siden fikk jeg vite at det dreier seg om ett syvsifret beløp i kontanter og betydelig formue i fast eiendom. Dette burde nok gjort meg veldig glad og lykkelig, men egentlig er jeg mest forvirra. Min farfar har altså hatt betydelige midler, mens jeg har trodd han ikke hadde flisa i veggen, noe han også har gitt uttrykk for de få gangene vi har vært sammen. Selvsagt er jeg takknemlig, men aner ikke hva jeg skal gjøre med disse midlene, jeg har ikke lyst å investere i noe kjedelig fond tror jeg. Selv arbeider jeg so håndtverker og er dermed ikke mer vant til penger enn det som går ut og inn på kontoen min hver måned. Så foruten om å betale ned huslånet mitt, vil jeg gjerne investere, men hva i all verden og hvordan? Jeg har snakket med to banker og begge gir noe så hinsides ulike forslag, så snakket jeg med formueforvaltning å dem skulle jo ha noe ekstremt i gebyr for usikker investering. Jeg har lyst å investere i noe med langsiktig avkastning, kanskje en ideel grundervirksomhet eller lignende, men hvor kommer man i kontakt med slike? Å hvilke er best til å hjelpe meg? Kjenner liksom ingen i finansmiljøet... Mine venner er mer av den typen som finansene handler om hvor mye man har på konto.
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2009 #2 Skrevet 24. august 2009 Og veldig logisk at du registrerer deg her, og søker etter råd på et slik forum.
Gjest Purple Haze Skrevet 24. august 2009 #3 Skrevet 24. august 2009 Be om økonomisk rådgiving i banken din. De kan hjelpe deg med alt du lurer på
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2009 #4 Skrevet 24. august 2009 For en tid tilbake siden døde min farfar, en mann jeg har hatt lite kontakt med igjennom oppveksten, da jeg ikke har hatt noen særlig kontakt med min far, som døde for noen år siden. Jeg fikk ikke så mange dager etter dødsbudskapet en telefon fra en eller annen advokat / bobestyrer som forklarte at min farfar hadde i sitt testament gjort meg som enearving, likevel måtte det tinglyses eller noe etter eventuelt andre som gjorde krav. Nå er det ikke kommet andre krav og dermed arver jeg det som skulle arves. Først for noen dager siden fikk jeg vite at det dreier seg om ett syvsifret beløp i kontanter og betydelig formue i fast eiendom. Dette burde nok gjort meg veldig glad og lykkelig, men egentlig er jeg mest forvirra. Min farfar har altså hatt betydelige midler, mens jeg har trodd han ikke hadde flisa i veggen, noe han også har gitt uttrykk for de få gangene vi har vært sammen. Selvsagt er jeg takknemlig, men aner ikke hva jeg skal gjøre med disse midlene, jeg har ikke lyst å investere i noe kjedelig fond tror jeg. Selv arbeider jeg so håndtverker og er dermed ikke mer vant til penger enn det som går ut og inn på kontoen min hver måned. Så foruten om å betale ned huslånet mitt, vil jeg gjerne investere, men hva i all verden og hvordan? Jeg har snakket med to banker og begge gir noe så hinsides ulike forslag, så snakket jeg med formueforvaltning å dem skulle jo ha noe ekstremt i gebyr for usikker investering. Jeg har lyst å investere i noe med langsiktig avkastning, kanskje en ideel grundervirksomhet eller lignende, men hvor kommer man i kontakt med slike? Å hvilke er best til å hjelpe meg? Kjenner liksom ingen i finansmiljøet... Mine venner er mer av den typen som finansene handler om hvor mye man har på konto. e,he,hæ.......hark host. Han har vel investert igjennom årene,så hvofor ikke fortsette der han slapp`? Det er vel ikke rette plassen å søke råd her inne for så store summer. Det er betydelige summer i eiendom ,pluss et syvsifret beløp sier du. det har ikke slått deg å søke proff hjelo da? vet du, dette blir bare for dumt... Du skriver at de gir råd om usikre investeringer,så dahar du jo litt peiling. Ang kontantene, så lar du de stå i anken. Om du ikke har peiling,så kan du fort tape om du investerer siden du ikke har peiling. Eiendomen står jo der,han hadde sikkert inntekt på de,så du kan jo bare fortsette der han slapp? Slik kan du jo fortsette i den jobben du har. Egentlig skjønner jeg ikke hvilke problem du egentlig har
kaprifolen Skrevet 24. august 2009 #5 Skrevet 24. august 2009 Jeg kan godt avlaste deg litt? Kan få investere i bedriften min? Men litt mer seriøst; Invester gjerne pengene, men vær klar over at du sitter i en særs luksuriøs situasjon nå, som du bør holde deg kald i. Hvis dette hadde vært meg, hadde jeg betalt ned gjeld og delt med familien min. Så hadde jeg gitt en god slump til en ideel organiasjon som står mitt hjerte nær. Hvis du setter et par millioner på høyrentekonto og klarer å vente med investeringene, kan du betale ned en del av disse med rene renteinntekter. Dermed vokser pengene, og står der som en sikring for deg. Du er håndverker, og virker ikke som en som kommer til å si opp jobben i morgen. Hva med å investere i leiligheter, som du kan pusse opp selv hvis du liker dette, og leie ut? Evt starte et utleieselskap? Her kan du til og med kombinere dette med en form for "veldedighetsarbeid" ved å prioritere rimelige leieleiligheter til f.eks eldre/studenter med gode resultater/aleneforeldre/sjømenn/annen spesiell gruppe du vil gi drive ideelt arbeid for?
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2009 #6 Skrevet 24. august 2009 Så på økonomi nyhetene på tv2 at Bjørn Dæhlie hadde gjort det bra i år på å selge aksjer å sette penger i banken. Meg selv tror jeg først hadde betalt ned gjeld. Så tenkt nøye igjenom hva bruke pengene på. Du sitter i en veldig gunstig situasjon nå.
Gjest gjest1 Skrevet 24. august 2009 #7 Skrevet 24. august 2009 Tja, jeg synes nå det kan være like greit å høre litt her hva folk synes, som å spørre en selger i banken. Her inne får du i det minste et og annet uhildet svar, hvilket du garantert ikke gjør hos bank og/eller forvalter. Når det er sagt, så er det litt vrient å komme med forslag når man ikke kjenner resten av situasjonen din. Tall med 7 siffer strekker seg fra en miliion til ti millioner, og det sier seg selv at anbefalingene blir særs sprikene for de to ytterpunktene. Uansett så sier det seg selv at det første du gjør - all den tid du ikke ønsker å være gamblende spekulant - er å nedbetale alt av egen gjeld. Puss opp hjemme, kjøp deg ny bil og annet du har hatt lyst på og drømt om, for deretter har du nemlig "råd til å tape" resten. Ikke dermed sagt at du skal kaste det ut vinduet, men når du er gjeldfri og alle kapitalvarer for de neste 5-10 år er i hus, da har du ryggen mer enn fri. Spørsmålet er så hva du forventer at står igjen etter at gjeld er nedbetalt og shoppingraidet er over? Snakker vi da om en, tre eller åtte millioner? Det er nemlig disse pengene du må finne på noe med, slik at de ikke råtner bort i inflasjon og formueskatt. Du må også fortelle hva du har tenkt å gjøre med eiendommen. Er dette noe du har en tilhørighet til eller at det på annen måte har affeksjonsverdi, eller har du bare tenkt å selge unna. Hva er i så fall antatt markedspris? Husk også at eiendom har en veldig gunstig likningsverdi, så du har det neppe travelt med å selge, særlig inntil eiendomsmarkedet tar seg opp igjen. Vurder heller utleie hvis det kan være aktuelt.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 29. august 2009 #8 Skrevet 29. august 2009 Jeg vil bare si at man ikke må høre blindt på banken!!! De er stort sett ute etter å tjene penger de som alle andre. De selger deg ofte produkter som absolutt ikke er å anbefale og som innebærer høy risiko! Det beste er selvsagt å investere i fast eiendom/ha pengene der. Dette er også veldig bra med tanke på skatt osv, da ligningsverdien på fast eiendom ermye lavere enn den reelle verdien- altså du slipper å betale en formue i formuesskatt hvert år. Kjøp deg gjerne et flott landsted du og familien din kan kose deg med. Målet for deg som ikke kan så mye om dette - ikke invester for å prøve å øke formuen din! Heller prøv å hold den stabil og ha noe du og dine etterkommere kan kose deg med! Hytter etc. Lykke til:)
Gjest ArneP Skrevet 29. august 2009 #9 Skrevet 29. august 2009 Jeg vil bare si at man ikke må høre blindt på banken!!! De er stort sett ute etter å tjene penger de som alle andre. Det er alt for mange som ikke forstår dette. Banken er kun ute etter å tjene penger. Dine penger.
Gjest Gjest_pasta_* Skrevet 3. september 2009 #10 Skrevet 3. september 2009 1.) Nebetal all gjeld 2.) av det resterende, ta et par hundre tusen du kan ha det moro med, resten fordeler du som følger: 30 % høyrentekonto, 30 % indeksoblikasjon Oslo Børs, og 30 % rentepapirer (statsobligasjoner)
Gjest Hørpåmeg Skrevet 3. september 2009 #11 Skrevet 3. september 2009 A) Betal ned gjeld. Færre regninger, mer fritid... B) Sett penga i banken på høyrentekonto først og fremst. Banken er ikke noe bra sted å gå med sånne spørsmål annet enn for å få informasjon. Ikke la deg lure til å skynde deg til å kjøpe noen spareprodukter. Utallige eksempler finnes på at sånt er i stor grad lureri. Etter noen år skjønner du at dette var dumt. Når du har så mye penger er det viktigste å begrense tap fremfor å tjene på investeringer - noe som faktisk krever dyktighet og litt flaks. Penger i banken gir deg en sikkerhet (om du fordeler den på flere banker), men totalt sett taper du penger når du tar med formueskatt i beregningen. Finnes _ingen_ grunn til å stole på en bankmann annet enn i privat sammenheng, knapt da. Du må uansett lese metervis med betingelser i liten skrift før du begir deg ut på sånt.
Gjest Gjest_Lur_* Skrevet 3. september 2009 #12 Skrevet 3. september 2009 ArneP har det enkleste og beste rådet. Sky bankfolk. Ingen vits å stole på råd fra en som tjener penger på deg.
Gjest Gjest_Gunnar_* Skrevet 3. september 2009 #13 Skrevet 3. september 2009 Slik situasjonen er nå, IKKE betal gjeld. Dagens rentenivå er fryktelig lavt = billige lån, hvor rentekostnaden også trekkes fra på skatten. Hold deler av formuen likvid - slik at du enkelt kan justere gjeldsgraden din, og på den måten kontrollere renteutgifter. Rentefond er ett greit sted å ha penger i tillegg til vanlige bankinskudd. vil ikke gi topp avkastning, men lav risiko. Eiendom er også billig nå, men der er det beliggenhet som gjelder. det er ofte en grunn til at billige tomter/eiendom er billig. Utleieleiligheter har jo to avkastninger - leieintekten og verdiøkning. billige leiligheter vil sannsynligvis ikke ha den samme verdiøkningen som de med best beliggenhet. Husk på å ta med skatt i regnestykket ditt (også ved salg) hvis du velger eiendom. Ellers vil jeg anbefale å dele opp verdiene. og "sats" ulike beløp etter hvor risiko avers du er. Ikke glem å kos deg for noe - hyttekjøp som nevnt over er jo en god ide!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå