Gå til innhold

Vi tjener 28000 netto tilsammen hver måned.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren og jeg har sett ett hus vi synes virker veldig interessant. Det koster 1,5 mill. Vi har ikke bil og de utgiftene som følger med der.. Men han har ett barn på 3 år som vi har halve tiden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva dere tjener netto sier egentlig ikke så mye. Hva er bruttoinntekten?

Betaler og/eller får han bidrag for barnet? Hvordan gjør barnets foreldre det med barnetrygden? Deler de slik at de får dobbel barnetrygd og skatteklasse to annenhvert år hver seg?

Har dere noen gjeld fra før? I tilfelle hva slags gjeld?

Skrevet

google:

"dinside.no hvor mye kan jeg låne"

da skal du finne en kalkulator for hvor mye lån du kan betjene ved forskjellige rentetakster.

hvis ikke det funker: dinside.no --> økonomi ---> lånekalkulator (el.l.)

Skrevet
Hva dere tjener netto sier egentlig ikke så mye. Hva er bruttoinntekten?

Betaler og/eller får han bidrag for barnet? Hvordan gjør barnets foreldre det med barnetrygden? Deler de slik at de får dobbel barnetrygd og skatteklasse to annenhvert år hver seg?

Har dere noen gjeld fra før? I tilfelle hva slags gjeld?

Han betaler 800 kr til moren hver måned for barnet. Han får ikke noen penger og har skatteklasse to. Han har ca 20 tusen i forbruksgjeld. Vi har ikke noen studielån. Begge har fast stilling med ca 240 tusen brutto pr.år. Jeg eier en leilighet til 750 tusen. Selger denne hvis vi får kjøpe huset. Kommer ikke til å tjene stort på salget, har kun hatt den i 1 år.

Skrevet
Han betaler 800 kr til moren hver måned for barnet. Han får ikke noen penger og har skatteklasse to. Han har ca 20 tusen i forbruksgjeld. Vi har ikke noen studielån. Begge har fast stilling med ca 240 tusen brutto pr.år. Jeg eier en leilighet til 750 tusen. Selger denne hvis vi får kjøpe huset. Kommer ikke til å tjene stort på salget, har kun hatt den i 1 år.

Har dere noen egenkapital? Hvis ikke så er første bud å kvitte dere med forbruksgjeld og deretter spare opp mest mulig.

Siden du eier bolig fra før vil du ikke ha mulighet til førstehjemslån. Har han eid bolig før? Har han ikke det så kan det være mulighet for at dere likevel kan få førstehjemslån, men da må han stå som hovedlånetager. Har han også eid bolig før må dere stille med minst 20 % egenkapital eller kausjonist.

Dere er nok avhengig av å ha mellomfinansiering hvis dere skal kjøpe det huset dere har sett på. Mellomfinansiering er noe det har blitt skjerpet inn på pga. finanskrisen. Hvis dere ikke har noen oppsparte midler å tære på om dere ikke får solgt innen den 6 måneders perioden dere kan ha mellomfinansieringen, vil dere ha et problem. Dere har ikke økonomi til å sitte med et lån på 1,5 millioner i tillegg til det lånet du har fra før (går ut fra at du har lån på den gamle boligen). Vær forberedt på at dere faktisk må selge den gamle boligen først. Noe av det første dere bør gjøre er å kontakte megler for å få en verdivurdering av boligen. Siden du kun har eid boligen i et år kan du risikere å få i tap. Du må betale megleromkostninger, og det er slett ikke sikkert at du får igjen det samme som du ga for boligen.

Ut fra deres inntekt, og at han har et barn, mener jeg at 1,5 million i gjeld vil være for mye for dere. Hvis dere ikke har noen sparepenger vil også mellomfinansiering være risikabelt. Hvis dere ikke har egenkapital, men derimot forbruksgjeld, teller dette også mot dere. I disse tider må dere gjøre regning med å stille med minst 10 % egenkapital. Jeg vil råde dere til å ta kontakt med både banken og en megler for å se på hva slags muligheter dere har.

Gjest firefelt
Skrevet
Samboeren og jeg har sett ett hus vi synes virker veldig interessant. Det koster 1,5 mill. Vi har ikke bil og de utgiftene som følger med der.. Men han har ett barn på 3 år som vi har halve tiden.

vel, når jeg slumpet med 30% skatt - og tok x 3 regelen som man ofte bruker, så kom jeg til 1,3 mill.

dermed virker 1,5 for mye.....

du må ikke glemme alle kostnadene ved salg, det er nemlig en god del....

vi er et samboerpar uten barn og bil(og ingen transportkostnader da vi bopr nærme sentrum&jobb), hvor han studerer og jeg jobber med en inntekt på 355 000 kr i året.

jeg har all gjelden skrevet på meg slik at jeg får skattefordelene, og vi har ca 32000 kr utbetalt i måneden.

vi fikk 1,6 mill i lån, og før finanskrisen ville banken gå med på maks 1,7 mill.

vi hadde ike fått lån i dag med mindre husbanken/vi hadde steppet inn med 40% av lånesummen.

så jeg tenker 1,5 høres for mye ut for dere dersom dere får enda mindre utbetalt enn oss, og i tillegg har barn.

Skrevet

Gå gjennom ALLE deres inntekter og utgifter og sett opp et budsjett. Ta med budsjettet, samt siste lønnsutbetaling for begge to til banken og spør der.

Gjest Gjest_L@dy_*
Skrevet

Hvor høy rente bør en legge inn i vurderingen for ett huslån?

Gjest Gunvald
Skrevet

Eneste du kan gjøre her er egentlig å bare lese hva Alison skriver.

Andre svar kan egentlig bare oversees, selv om det sikkert er ment hjelpsomt, så kommer du nærmest banken ved å høre på Alison. Drit i lånekalkulatoren.

Gjest jeg som startet emnet
Skrevet

Vi fikk lån :) Nå spørs det bare om noen byr over oss da... Nervepirrende. Takk for svar alle sammen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...