Gå til innhold

Kun en ting for hver time hos fastlegen

Anbefalte innlegg

Gjest Skuffet over helsesystemene
Skrevet

Jeg synes det er merkelig at jeg ikke kan få lov til å komme med to ting på en gang i samme time hos fastlegen.

Legesekretæren ga streng beskjed ved timebestilling om at jeg kun får lov til å snakke om 1 ting hos legen, så om jeg har symptomer på flere ting må det bestilles en egen time til hver av tingene.

Jeg har vondt i noen muskler. Da må det bestilles egen time til det. Jeg får ikke lov å ta opp samtidig at jeg også har problemer i nesen.

Er dette en ny praksis som har startet nå, der pasienten må stå i lang kø, ta seg fri fra jobb og betale mange flere ganger enn før?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar glatt opp det som plager meg når jeg er hos legen, og det er uansett om det er en ting, to ting eller flere ting som til sammen gjør meg utrygg.

Hadde legen min sagt jeg måtte bestille ny time om jeg ville sjekke for allergier samtidig som jeg var inne for å sjekke ut mageproblemer, hadde jeg gått i fistel og fortalt akkurat hva jeg mente om DET.

Til legesekretæren, sier jeg bare hva jeg hovedsakelig skal dit for derimot, ikke fordi jeg tenker over det, men fordi det stort sett er en hovedting jeg skal inn for, og mer en den trenger ikke hun tenke på i mitt hode.

Tror nok det er forskjell fra lege til lege/legekontor til legekontor, så blir det virkelig så snevert, ville jeg definitivt vurdert å bytte lege om jeg var i din situasjon.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Kan du ikke si at du skal ha time for en ting, også "glemmer" du å nevne det andre?

Jeg har ofte brukt det når jeg har bestilt time for å få ny resept på prevansjon, og benyttet muligheten for å spørre om andre ting.