Gå til innhold

Kun en ting for hver time hos fastlegen

Anbefalte innlegg

Gjest Skuffet over helsesystemene
Skrevet

Jeg synes det er merkelig at jeg ikke kan få lov til å komme med to ting på en gang i samme time hos fastlegen.

Legesekretæren ga streng beskjed ved timebestilling om at jeg kun får lov til å snakke om 1 ting hos legen, så om jeg har symptomer på flere ting må det bestilles en egen time til hver av tingene.

Jeg har vondt i noen muskler. Da må det bestilles egen time til det. Jeg får ikke lov å ta opp samtidig at jeg også har problemer i nesen.

Er dette en ny praksis som har startet nå, der pasienten må stå i lang kø, ta seg fri fra jobb og betale mange flere ganger enn før?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar glatt opp det som plager meg når jeg er hos legen, og det er uansett om det er en ting, to ting eller flere ting som til sammen gjør meg utrygg.

Hadde legen min sagt jeg måtte bestille ny time om jeg ville sjekke for allergier samtidig som jeg var inne for å sjekke ut mageproblemer, hadde jeg gått i fistel og fortalt akkurat hva jeg mente om DET.

Til legesekretæren, sier jeg bare hva jeg hovedsakelig skal dit for derimot, ikke fordi jeg tenker over det, men fordi det stort sett er en hovedting jeg skal inn for, og mer en den trenger ikke hun tenke på i mitt hode.

Tror nok det er forskjell fra lege til lege/legekontor til legekontor, så blir det virkelig så snevert, ville jeg definitivt vurdert å bytte lege om jeg var i din situasjon.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Kan du ikke si at du skal ha time for en ting, også "glemmer" du å nevne det andre?

Jeg har ofte brukt det når jeg har bestilt time for å få ny resept på prevansjon, og benyttet muligheten for å spørre om andre ting.

Men jeg forstår jo samtidig hvorfor man må bestille to timer. Legen har også sin arbeidstid, og dersom alle skulle utvidet sine 15-20 minutter med 10-15 minutter ville jo ikke legen gått hjem før langt utpå kvelden, for ikke å snakke om alle de som blir sittende og vente 2-3 timer over tiden ut over dagen.

Dersom du går mange ganger til legen kan det jo være lurt å begynne med egenandelskort (eller hva det nå heter).

Skrevet

Det er helt vanlig at legen må sette en begrensning på hvor lang tid han kan bruke på hver pasient. Om du kommer med en liste så lang som et ondt år, kan du ikke forvente at legen hører på deg i timesvis og driter i alle de andre pasientene som hoper seg opp på venterommet.

Du kan helt fint spørre om flere ting, selv om kontordamen sier bare én. Du sier en ting til kontordamen, og så spør du legen om så mye som han har tid til utover den tingen du først har nevnt.

Skrevet

Man forteller da uansett ikke til legesekretæren hvorfor man skal ha legetime, med mindre man trenger hastetime, vel!

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Man forteller da uansett ikke til legesekretæren hvorfor man skal ha legetime, med mindre man trenger hastetime, vel!

Dette er helt vanlig praksis, tror jeg. Jeg pleier hvertfall å bli spurt, og da svarer jeg f.eks. "resept på prevansjon" hvis det er det jeg trenger. Man trenger jo ikke legge ut i det vide og brede om hvor irriterende hemoroidene er og hvor mye det blør når man går på do, osv.

Skrevet

Det kan være at legene har ulik praksis på hvor mye som skal taes opp ved hver legetime. Min fastlege spør alltid om det er noe mer når jeg er hos ham.

Dersom det er ting som antas å ta lang tid, så kan man bestille dobbeltime?

Det er legesekretæren som tar blodprøver osv, så det tar jo ikke opp tiden til legen, så det bør ikke være noe problem synes jeg.

Skrevet
Dette er helt vanlig praksis, tror jeg. Jeg pleier hvertfall å bli spurt, og da svarer jeg f.eks. "resept på prevansjon" hvis det er det jeg trenger. Man trenger jo ikke legge ut i det vide og brede om hvor irriterende hemoroidene er og hvor mye det blør når man går på do, osv.

Jeg har blitt spurt av en legesekretær om det, og har som sant er svart at det har hun faktisk ikke noe med. Det er en sak mellom meg og legen.

Skrevet
Jeg har blitt spurt av en legesekretær om det, og har som sant er svart at det har hun faktisk ikke noe med. Det er en sak mellom meg og legen.

Og da fratar du legen muligheten til å være forberedt på hva du skal, samt at det blir vanskeligere for legesekretæren å vite hvor lang tid du kommer til å trenge hos legen.

Skrevet
Og da fratar du legen muligheten til å være forberedt på hva du skal, samt at det blir vanskeligere for legesekretæren å vite hvor lang tid du kommer til å trenge hos legen.

Jeg ber om én legetime, så da kan hun regne én legetime på meg.

Legen bruker da uansett ikke tid på å forberede seg på spesifikke sykdommer før ny pasient. :fnise:

Skrevet

Hvis du skal til frisøren opplyser du jo om du bare skal ha en stuss, eller om du også skal ha kur, striper, farger osv. Det er det samme med legen, skjønner ikke at det er så vanskelig å forstå?

Legesekretæren har også taushetsplikt, så med mindre man kjenner vedkommende personlig, skulle det vel ikke gjøre noe at man forteller årsaken til kontakten. Det gjør det jo lettere for hjelpepersonellet å planlegge dagen.

Skrevet
Jeg ber om én legetime, så da kan hun regne én legetime på meg.

Legen bruker da uansett ikke tid på å forberede seg på spesifikke sykdommer før ny pasient. :fnise:

Jo, det kan det godt hende at legen gjør ;) Og ja, jeg har opptil flere leger i familien. Hvorav flere av dem synes det er kjekt å vite litt på forhånd, så de kan forberede seg psykisk om ikke annet. Eller om en pasient kommer fordi medisinene fra forrige gang ikke virker, så kan legen tenke på hvilke andre medisiner som kan prøves i stedet.

Om det er noe veldig sensitivt kan jeg gå med på at man ikke nødvendigvis vil legge ut om det til legesekretæren. Men hvorfor det å fortelle at man vil sjekke om man har jernmangel er så grusomt, det skjønner jeg ikke. Med mindre man VIL være vanskelig. Jeg synes det er kjekt å vite hvordan arbeidsdagen min vil bli, det gjør nok en del leger også.

Skrevet
Hvis du skal til frisøren opplyser du jo om du bare skal ha en stuss, eller om du også skal ha kur, striper, farger osv. Det er det samme med legen, skjønner ikke at det er så vanskelig å forstå?

Legesekretæren har også taushetsplikt, så med mindre man kjenner vedkommende personlig, skulle det vel ikke gjøre noe at man forteller årsaken til kontakten. Det gjør det jo lettere for hjelpepersonellet å planlegge dagen.

Nei, det er langt fra det samme. Og jeg velger å bruke min rett til ikke å fortelle over telefon hvorfor jeg trenger legetime. Jeg har vært vitne til nok legesekretærer som snakker LITT for høyt med legen eller what-not om at "neste pasient skal testes for klamydia" rett før "neste pasient" blir ropt opp.

Skal jeg noe som jeg vet tar lenger tid enn en vanlig legetime, forteller jeg det når jeg bestiller timen, slik at jeg blir satt opp over to timer i stedet for én.

Skrevet

Det er jo helt vanlig at man har en time pr sak på papiret iallefall.

Det finnes nok av disse hypokonderne som sier at de har vondt i hodet når de ringer, og når timen kommer så har de plutselig plager over hele kroppen de skal ta opp.

Derimot så betyr jo ikke det at man ikke har lov til å prate om flere ting. Iallefall ikke hos min lege.

Har jeg andre ting jeg også vil ta opp, så forteller jeg om dette. Om det viser seg at det tar lengre tid enn hun har tid til, så setter vi opp en ny time, men da har hun iallefall fått et innblikk i hva mine problemer er og har hatt muligheten til å kanskje finne ut av hva slags pröver jeg burde ta eller evnt andre henvisninger.

Til du som velger å ikke fortelle hva problemet er når du bestiller time - det er jo ikke slik at alle andre får vite hva det dreier seg om. Det er jo kun til hjelp for din lege slik at legen kan forberede seg lettere för du kommer, og for at det ikke skal ta unödvendig lang tid.

Leger har jo press på seg de også, både fra pasienter, andre og med tiden.

Skrevet
Jeg synes det er merkelig at jeg ikke kan få lov til å komme med to ting på en gang i samme time hos fastlegen.

Legesekretæren ga streng beskjed ved timebestilling om at jeg kun får lov til å snakke om 1 ting hos legen, så om jeg har symptomer på flere ting må det bestilles en egen time til hver av tingene.

Jeg har vondt i noen muskler. Da må det bestilles egen time til det. Jeg får ikke lov å ta opp samtidig at jeg også har problemer i nesen.

Er dette en ny praksis som har startet nå, der pasienten må stå i lang kø, ta seg fri fra jobb og betale mange flere ganger enn før?

Det høres ganske dust ut spør du meg. Det koster søren meg penger å gå til legen. Når jeg er der tar det ca 10 minutter å snakke/finne ut av de problemene jeg har hatt. Da kan man jo fint fortelle hva annet som plager deg..

det har funket fint de gangene jeg har gjort det i allefall...

Skrevet

Pleier ikke være noe problem hos legen min å ta opp andre "problemer" enn det jeg er der for i utgangspunktet. Men ser samtidig at "forresten, kan jeg ta en celleprøve/GU" ikke kommer til å slå helt an..

Det er av sånne grunner de spør, da. De driter i om du er der for vannkopper eller bihulebetennelse, men det ér greit for legen, og sekretæren som planlegger dagen til legen, å vite om det er en spesiell undersøkelse som skal gjøres og om det da bør ta høyde for at det kan ta litt ekstra tid.

Å få ny resept på p-piller (= ta blodtrykket, "nei, jeg har ikke begynt å røyke") tar LITT kortere tid enn en astma-test, liksom..

Jeg har opplevd at legen har bedt meg bestille ny time. Da ba jeg om henvisning til fysioterapaut etter en allerede lang samtale/undersøkelse av noe heeelt annet, og hun var allerede svært forsinket den dagen. Da ba hun meg pent bestille en ny time, fordi pasenter satt og ventet. Null problem, det. Fikk ny time dagen etter. :)

Skrevet

Hos min lege er det slik at ved hastetimer, skal en kun ta opp det en har fått time for. Ellers har jeg ikke hørt at en kun kan ta opp en ting pr bestilte time.

Gjest Tinkerbell87
Skrevet

Hm.. det er ganske normalt at de spør om det, det er faktisk jobben dems og ta opp telefonen, sette av en time, pluss skrive om hva som feiler pasienten ved siden av. Sånn at legen kan være forberedt.

Selvfølgelig er ikke dette alt de gjør på jobb(før noen blir sure på meg her), men det var ikke det som var poenget.

Gjest Tinkerbell87
Skrevet
Hos min lege er det slik at ved hastetimer, skal en kun ta opp det en har fått time for. Ellers har jeg ikke hørt at en kun kan ta opp en ting pr bestilte time.

Samme gjelder hos min lege.

Skrevet
Men jeg forstår jo samtidig hvorfor man må bestille to timer. Legen har også sin arbeidstid, og dersom alle skulle utvidet sine 15-20 minutter med 10-15 minutter ville jo ikke legen gått hjem før langt utpå kvelden, for ikke å snakke om alle de som blir sittende og vente 2-3 timer over tiden ut over dagen.

Jeg kan fint klare å holdwe meg innenfor de tilmålte minuttene jeg...men jeg har mer enn bare en ting å komme med.

Men det er ikke lov, og varierer på kontor til kontor? Så man må være heldig - flaksen bestemmer om man får komme med en eller to ting?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...