Gjest tsss Skrevet 24. august 2009 #1 Skrevet 24. august 2009 Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig. Er sammen med en helt nydelig person. Før jeg møtte ham har han sonet en dom i fengsel over en god tid! Jeg har egentlig ikke problemer med det, det er fortid for ham og meg. Vi har pratet om det, og saken er at han ble dømt uskyldig.. Det er ikke tvil på ham idet hele tatt. Det er snakk om et uærlig "vitne", og noen andre uheldige faktorer. Den dagen vi pratet om det, da jeg ble kjent med saken, ble jeg veldig sint over at sånt kan skje. Lang historie egentlig. Men finnes det noen som har hørt om, eller opplevd noe sånt!? Deg selv, eller noen du kjenner? Hvordan hadde du reagert om du fikk vite noe lignende om en som står deg nær eller nettopp blitt kjent med? Ville du tatt avstand eller hva fornoe... Tanker, noen? Håper det kommer svar, for jeg syns det er vanskelig å ta opp dette temaet med samboer, selv om jeg vet jeg kan!
Lotta35 Skrevet 24. august 2009 #2 Skrevet 24. august 2009 Rart hvordan alle i fengsel er "uskyldig dømt"
Gjest tsss Skrevet 24. august 2009 #3 Skrevet 24. august 2009 Rart hvordan alle i fengsel er "uskyldig dømt" Nå var det vel ikke det jeg spurte om heller da... Synes det er latterlig når sånne som deg svarer på ting som ikke er relatert til hva trådstartere spør om! hold kjeft istedet vær så snill....
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2009 #4 Skrevet 24. august 2009 Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig. Er sammen med en helt nydelig person. Før jeg møtte ham har han sonet en dom i fengsel over en god tid! Jeg har egentlig ikke problemer med det, det er fortid for ham og meg. Vi har pratet om det, og saken er at han ble dømt uskyldig.. Det er ikke tvil på ham idet hele tatt. Det er snakk om et uærlig "vitne", og noen andre uheldige faktorer. Den dagen vi pratet om det, da jeg ble kjent med saken, ble jeg veldig sint over at sånt kan skje. Lang historie egentlig. Men finnes det noen som har hørt om, eller opplevd noe sånt!? Deg selv, eller noen du kjenner? Hvordan hadde du reagert om du fikk vite noe lignende om en som står deg nær eller nettopp blitt kjent med? Ville du tatt avstand eller hva fornoe... Tanker, noen? Håper det kommer svar, for jeg syns det er vanskelig å ta opp dette temaet med samboer, selv om jeg vet jeg kan! En i min nære inngiftede familie har vært i fengsel... (helt riktig, ikke uskyldig dømt!) og det har jeg ingen problemer med. Jeg fikk vite det like etter jeg møtte personen, og jeg tok ikke avstand på grunn av det. Hovedsaklig fordi den straffedømte tok ansvar og prøvde gjøre opp for seg, men også fordi den straffedømte ikke hadde skadet noen mennesker med sin handling. Hadde tiltalen dreid seg om vold, narkotika, eller andre ting som går på mennesker (spesielt barn), eller dyr, hadde jeg kanskje ikke vært like åpen. En annen bekjent har jeg tatt totalt avstand fra. Det er en person som har drept et annet menneske, og som ikke tok ansvaret for handlingen sin/prøvde å vri det over på alle andre, på diverse omstendigheter osv... og en slik person kan jeg ikke respektere. Det jeg prøver å si, er at det kommer an på den straffedømtes holdninger, hvilken kriminell handling han/hun er dømt for, og om han/hun tar ansvaret for at han/hun havnet i en slik situasjon.
Lotta35 Skrevet 24. august 2009 #5 Skrevet 24. august 2009 Nå var det vel ikke det jeg spurte om heller da... Synes det er latterlig når sånne som deg svarer på ting som ikke er relatert til hva trådstartere spør om! hold kjeft istedet vær så snill.... Veldig hissig da... Men hvorfor tar du opp temaet TS hvis du ikke har et problem med det? Det er jo litt selvmotsigende. Og hvorfor synes du det er vanskelig å ta opp med han? Det er bare han som kan gi deg gode svar.
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 24. august 2009 #6 Skrevet 24. august 2009 "Hovedsaklig fordi den straffedømte tok ansvar og prøvde gjøre opp for seg" haha, dummeste jeg har hørt. Du blir puttet i fengsel fordi du har gjort noe galt. Du er samtidig dum nok til å bli avslørt. Det som provoserer meg er hvordan folk kan si "prøve å gjøre opp for seg". Uskylding dømt osv osv. Det er total idioti. Cant make a ho a houswife og kan ikke gjøre en skurk snill. Det ligger i hjernen hvilken valg man velger å ta. Skandalen er at vi har fengsel i det heltatt, mange andre land har arbeidsleire der man kansje har en mulighet for å gjøre opp for seg, ved å bygge veier osv. Man gjør ikke opp for seg ved å ta utdannelse osv... Vær så snill trådstarter, ikke utbasuner din dumhet til hele verden. Se deg i øynene og forstå du er forelsket i en gangster. Han blir sikkert uskyldig dømt en gang til, og enda en gang osv...
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2009 #7 Skrevet 24. august 2009 Har han vært i fengsel i lang tid, så er det ikke småtterier det dreier seg om. Det skal veldig mye til for å bli dømt, så han er nok ikke den uskyldige typen han forsøker å få deg til å tro. Det er beklageligvis slike naive mennesker som går på alt som gjør at det lever en masse jenter i stadig redsel og utrygghet. Det går som regel ikke så lenge før de oppdager baksiden av medaljen. Da er det trygghetsalarmer og besøksforbud neste. Sier ikke at det alltid er slik, men det at han ikke er ærlig med deg (han er jo helt "uskyldig", stakkar), gjør i alle fall meg ganske mistenksom.
Gjest Dutta Skrevet 24. august 2009 #8 Skrevet 24. august 2009 Jeg tror han har snakket deg rundt. Javisst SKJER det at folk blir dømt for en handling de ikke har begått, men i Norge er dette sjeldent. Litt flåsete kan man si at dommere (evt jury) skal være over 90% sikre før noen blir dømt skyldig. Har han i tillegg sonet en lang dom , og dette er i Norge dreier det seg ikke om at han har kjørt for fort.
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2009 #9 Skrevet 24. august 2009 Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig. Er sammen med en helt nydelig person. Før jeg møtte ham har han sonet en dom i fengsel over en god tid! Jeg har egentlig ikke problemer med det, det er fortid for ham og meg. Vi har pratet om det, og saken er at han ble dømt uskyldig.. Det er ikke tvil på ham idet hele tatt. Det er snakk om et uærlig "vitne", og noen andre uheldige faktorer. Den dagen vi pratet om det, da jeg ble kjent med saken, ble jeg veldig sint over at sånt kan skje. Lang historie egentlig. Men finnes det noen som har hørt om, eller opplevd noe sånt!? Deg selv, eller noen du kjenner? Hvordan hadde du reagert om du fikk vite noe lignende om en som står deg nær eller nettopp blitt kjent med? Ville du tatt avstand eller hva fornoe... Tanker, noen? Håper det kommer svar, for jeg syns det er vanskelig å ta opp dette temaet med samboer, selv om jeg vet jeg kan! Jeg ville ha sett på hvordan personen var i dag og tatt det derfra. Det finnes "gode snille borgere" som pga snillisme aldri er blitt dømt eller siktet, gjerne slike som er fulle av moralske pekefingre overfor andre.
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2009 #10 Skrevet 24. august 2009 Jeg ville ha sett på hvordan personen var i dag og tatt det derfra. Det finnes "gode snille borgere" som pga snillisme aldri er blitt dømt eller siktet, gjerne slike som er fulle av moralske pekefingre overfor andre. Det finnes "gode snille borgere" som ikke er så naive som en del andre, og som har sett resultatene av en del tilsvarende forhold. Det er bl.a. svært tidkrevende for politiet å drive og følge opp alle med trygghetsalarmer etc. Det nesten alle i tråden reagerer på er at vedkommende så totalt avviser at han har gjort noe galt. De som kjenner til rettssystemet vet at det ikke er så enkelt å bli dømt i Norge. Er det overhodet tvil, går tiltalte som regel fri.
Ella_Grey Skrevet 24. august 2009 #11 Skrevet 24. august 2009 Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig. Er sammen med en helt nydelig person. Før jeg møtte ham har han sonet en dom i fengsel over en god tid! Jeg har egentlig ikke problemer med det, det er fortid for ham og meg. Vi har pratet om det, og saken er at han ble dømt uskyldig.. Det er ikke tvil på ham idet hele tatt. Det er snakk om et uærlig "vitne", og noen andre uheldige faktorer. Jeg tenker også at du er en smule naiv her, hadde nesten vært lettere og akseptere det hadde du kuttet ut det siste her. For da hadde jeg fått inntrykk av at du iallefall gikk inn i det med åpne øyne, sånn som du skriver høres det ut som du unnskylder han og hele situasjonen Hvordan hadde du reagert om du fikk vite noe lignende om en som står deg nær eller nettopp blitt kjent med? Ville du tatt avstand eller hva fornoe... Tanker, noen? Håper det kommer svar, for jeg syns det er vanskelig å ta opp dette temaet med samboer, selv om jeg vet jeg kan! Hadde jeg møtt noen som hadde sonet en lang dom, men insistert på at han var uskyldig så hadde jeg tenkt; herregud, ta nå iallefall ansvar for det du har gjort i det minste. Og hadde vært uaktuelt å innolvere meg med en som har drept i affekt, eller en voldtektsmann. Andre ting kom det vel an på personen, men ville vært veldig, veldig skeptisk.
Gjest tsss Skrevet 25. august 2009 #12 Skrevet 25. august 2009 "Hovedsaklig fordi den straffedømte tok ansvar og prøvde gjøre opp for seg" haha, dummeste jeg har hørt. Du blir puttet i fengsel fordi du har gjort noe galt. Du er samtidig dum nok til å bli avslørt. Det som provoserer meg er hvordan folk kan si "prøve å gjøre opp for seg". Uskylding dømt osv osv. Det er total idioti. Cant make a ho a houswife og kan ikke gjøre en skurk snill. Det ligger i hjernen hvilken valg man velger å ta. Skandalen er at vi har fengsel i det heltatt, mange andre land har arbeidsleire der man kansje har en mulighet for å gjøre opp for seg, ved å bygge veier osv. Man gjør ikke opp for seg ved å ta utdannelse osv... Vær så snill trådstarter, ikke utbasuner din dumhet til hele verden. Se deg i øynene og forstå du er forelsket i en gangster. Han blir sikkert uskyldig dømt en gang til, og enda en gang osv... Men hva med de som faktisk blir frikjent i ettertid, erstatning osv... Det er den urettferdigheten jeg tenker litt på her.. jeg har liten peiling på fengsel, straff o.l og er nysgjerrig på hva slags erfaringer andre har! Man skal da vel alltid ta straff for noe man har gjort, jeg prøver ikke motsi noe som helst fakta..
Gjest tsss Skrevet 25. august 2009 #13 Skrevet 25. august 2009 Veldig hissig da... Men hvorfor tar du opp temaet TS hvis du ikke har et problem med det? Det er jo litt selvmotsigende. Og hvorfor synes du det er vanskelig å ta opp med han? Det er bare han som kan gi deg gode svar. Er ikke hissig heller! Men ofte jeg leser et innlegg så kommer det så mye negative svar som kunne vært unngått! Altså folk nedverdiger andre bevisst! Tar meg vel litt nær av det du skrev, men du og må jo skjønne at det var ikke et sånt svar jeg ville ha? Får jo eventuelt vite erfaringer av personer her inne da. Kommer vel opp temaet en dag igjen og da kanskje jeg har flere spørsmål å komme med? Vet ikke jeg.
Gjest tsss Skrevet 25. august 2009 #14 Skrevet 25. august 2009 Har han vært i fengsel i lang tid, så er det ikke småtterier det dreier seg om. Det skal veldig mye til for å bli dømt, så han er nok ikke den uskyldige typen han forsøker å få deg til å tro. Det er beklageligvis slike naive mennesker som går på alt som gjør at det lever en masse jenter i stadig redsel og utrygghet. Det går som regel ikke så lenge før de oppdager baksiden av medaljen. Da er det trygghetsalarmer og besøksforbud neste. Sier ikke at det alltid er slik, men det at han ikke er ærlig med deg (han er jo helt "uskyldig", stakkar), gjør i alle fall meg ganske mistenksom. sonet en dom skyldig. en annen dom uskyldig. (altså har blitt frikjent)
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2009 #15 Skrevet 25. august 2009 Men hva med de som faktisk blir frikjent i ettertid, erstatning osv... Har han engasjert advokat som skal søke om gjenopptakelse av saken og erstatning? Hvis han er ikke har gjort det han er dømt for så er det veldig store sjanser for at han vinner en slik sak. Hvis han ikke prøver å få saken gjenopptatt så er nok det fordi han vet at han ikke ville vunnet en slik sak, nettopp fordi han er skyldig. Jeg ville ikke trodd på han før han hadde fått erstatning.
Gjest tsss Skrevet 25. august 2009 #16 Skrevet 25. august 2009 Kan jo hende at jeg ikke vet alt om dette. Ting kan jo komme opp før eller senere.. vet ikke hva dere anser som lang dom, men 2 år var det.. Har aldri blitt anklagd som naiv eller dum, og er nok ikke det heller. Men får jo opp en del tanker etter å ha lest svar... MAnge spørsmål blir det nok. Prøver å overse negative ord her, hadde jo håpet på litt flere andre positive meninger! Men takk til alle.
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2009 #17 Skrevet 25. august 2009 sonet en dom skyldig. en annen dom uskyldig. (altså har blitt frikjent) Han soner ikke en dom for noe han har blitt frikjent for. Eller har han blitt frikjent i ettertid, altså fått saken gjenopptatt?
Gjest tsss Skrevet 25. august 2009 #18 Skrevet 25. august 2009 Han soner ikke en dom for noe han har blitt frikjent for. Eller har han blitt frikjent i ettertid, altså fått saken gjenopptatt? Frikjent i ettertid.
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2009 #19 Skrevet 25. august 2009 Frikjent i ettertid. Er dette en historie han forteller deg, eller vet du det sikkert? Dommen på to år, dreier det seg om vold?
Gjest hobby jurist Skrevet 25. august 2009 #20 Skrevet 25. august 2009 Er dette en historie han forteller deg, eller vet du det sikkert? Dommen på to år, dreier det seg om vold? For å sette ting litt i perspektiv. Dette står på tv2.no nå http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/fire-p...ak-2873997.html Grov tortur og han som ble strengest dømt fikk 2års fengsel. Du skriver også at "det er vansklig " å ta det opp med han. Hvorfor, har man sittet inne lenge, også er så heldig å finne en jente bør man være mann nok til å forklare ALT jenten vil vite for å føle seg trygg. Det jeg lurer på er, er du veldig ung trådstarter? Hva er aldersforskjellen deres. Er du 18 og han 35 ? Eller ere dere like gamle. Du skriver han er nydlig, er han nydlig å se på. Eller oppførere han seg fint. Klart man prøver å oppføre seg mot en kvinne som tar en imot etter å ha kommet ut av fengsel. Du kan også sjekke litt statisikk. Mange, nesten de fleste som kommer ut av fengsel havner inn igjen. Det er også noe med at man blir bare dømt ut fra sterke bevis. Man har alltid gjort mye mer enn det man blir dømt for. Enig med jentene her som snakker om gjenoptakning av sak. Om han ikke er interessert er han skyldig og da bare lurer han deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå