Gjest Stinius Skrevet 24. august 2009 #1 Skrevet 24. august 2009 Hei! Jeg giftet meg på lørdag som var og byttet fullt etternavn. Hvor lang tid tar det før jeg får det offisielt og det er oppført i folkeregisteret? (Slik at jeg også får endret navnet andre steder)
-SB- Skrevet 24. august 2009 #2 Skrevet 24. august 2009 Er ikke det registrert i folkeregisteret fra den dagen du giftet deg da? I mine papirer står det at det gjelder fra den datoen jeg skal gifte meg, hvertfall...
Noli Skrevet 24. august 2009 #3 Skrevet 24. august 2009 Jo, det er i folkeregisteret fra du giftet deg, og du får bekreftelse på endringen i løpet av 1-2 uker. Gratulerer!
Pastor Knut Skrevet 25. august 2009 #4 Skrevet 25. august 2009 (endret) Jo, det er i folkeregisteret fra du giftet deg, og du får bekreftelse på endringen i løpet av 1-2 uker. Gratulerer! Navnet gjelder fra det øyeblikk du er gift, men registrert som gjeldende blir det vel først når vigsler har sendt inn melding om at vielsen har funnet sted. Selv om folkeregisteret har ført opp nytt navn etter vielse på prøvingsskjemaet, vet jo ingen der normalt datoen for din vielse, og folkeregisteret kan ikke føre inn nytt navn etter eget forgodt befinnede før vielsen. Denne meldingen skal sendes senest tre dager etter vielsen. Så selv om navnet gjelder fra det øyeblitt du gifter deg, kan det ikke bli registrert før folkeregisteret mottar beskjed om at vielsen har funnet sted. Endret 25. august 2009 av Pastor Knut
-SB- Skrevet 4. september 2009 #5 Skrevet 4. september 2009 Jeg giftet meg på lørdagen, og fikk i alle fsll bekreftelsen fra Folkeregisteret på tirsdagen. Det stod på dette skjemaet, at navnet galdt fra vielsesdatoen, som jeg selv hadde meldt inn til folkeregisteret. Mer vet ikke jeg..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå