Gjest ny Skrevet 24. august 2009 #1 Skrevet 24. august 2009 Overskriften sier vel det meste? Men jeg lurer altså på hva jeg skal gjøre. Pleier dere p veksle noe her, før dere drar, eller holder det med visa eller kredittkort? Er det sikrest å bruke kreditkort? Er også fryktelig usikker på hvor mye jeg trenger a lommepenger.... Jeg skal til Tyrkia og drar om 3 uker.
Gjest Gjest_linna_* Skrevet 24. august 2009 #3 Skrevet 24. august 2009 - Tenk på at det finnes mange små sjapper der nede hvor de ikke har kortterminal. Og da er det dumt å begynne å leite etter en minibank, som kanskje ikke virker når du endelig finner den. Har erfart det selv. Så når jeg reiser neste gang skal jeg veksle inn litt her slik at jeg har litt småpenger. Dvs sist jeg reiste utenlands så vekslet jeg inn ca tusen nKr i landets valuta, og det var sånn akkurat passe for ei uke- for meg alene. Og så brukte jeg visakort utenom, sjølsagt. Vi har jo forskjellige behov, men alle har jo bruk for å kjøpe feks vann på flasker når de kommer fram. Siden du skal være tre uker, så finner du nok en bank eller minibank der du kan veksle, men ikke regn med at de ligger rett utenfor hotellet.:-)
Myrthel Skrevet 24. august 2009 #4 Skrevet 24. august 2009 Følger med her jeg også... Har hørt at du ikke får vekslet til tyrkisk lire her i Norge. Har også hørt at noen fikk brukt norske penger i småsjappene der nede.
Småsmurf Skrevet 24. august 2009 #5 Skrevet 24. august 2009 Du kan ta ut tyrkiske lire i minibank på gardermoen om du reiser derfra. Jeg pleier å ta ut lire der til de første dagene + euro til visumet. Resten av ferien tar jeg ut penger i minibank når jeg trenger det.
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2009 #6 Skrevet 24. august 2009 Det er minibank når du kommer på flyplassen i Tyrkia også. Det er alltid lurt å ha cash. Tenk at du bare skal kjøpe en flaske vann, leie deg en strandstol. Om det så hadde gått så er det dumt å trekke kortet for hvert småbeløp. Men da ut på Gardermoen hvis du vil være sikker.
Gjest Marlo Skrevet 24. august 2009 #7 Skrevet 24. august 2009 Kommer helt ann på hvor man drar. Uansett hvor jeg reiser (er sjeldent i syden da), så tar jeg alltid ut litt i minibanken på gardermoen/veksler för jeg drar. Dette kun for å vite at jeg klarer meg med vann, röyk, småsnack m.m. frem til man får slått seg til ro der man kommer til. Så spör jeg på hotellet/banken/flyplassen om hvor det finnes minibanker slik at jeg har oversikt over det. Når jeg var i Hellas forrige uke, så hadde jeg 100 euro som jeg tok ut på Gardermoen. 3 dager etter tok jeg ut en sum med penger fra minbanken, og det samme 2 dager etter det igjen. Ville ikke gått med FOR mye penger på meg, men det avhenger igjen av hvor man er. Tyrkia er kjent for mer kriminalitet, Lesvos derimot er kjent for å ha ekstremt lite kriminalitet så der var jeg ikke redd for å gå med litt penger i lomma. Dra Visakortet hele tiden syns jeg blir veldig uoversiktelig. Man har ikke helt kontroll på hvor mye penger man bruker, det tar litt tid för det blir trukket fra kontoen, lett å regne feil etc etc. Syns det er mye bedre å handle med cash når jeg er på ferie. Det eneste jeg bruker visakortet til må väre leie av bil, hotell og slike store ting.
twinklestar Skrevet 24. august 2009 #8 Skrevet 24. august 2009 Jeg tar så og si aldri ut penger på forhånd... Men jeg er kanskje litt treg. Det er ytterst få flyplasser som ikke har minibank... Men som de andre sier så skader det jo ikke å ha litt cash før du reiser. Skal du reise andre steder enn typisk "syden" er det også kjekt å ha litt dollar med seg. Jeg og mannen min har alltid det. Ikke alltid vi får bruk for det, men er kjekt å ha.
hjertesukka Skrevet 25. august 2009 #9 Skrevet 25. august 2009 Har også hørt at noen fikk brukt norske penger i småsjappene der nede. Ja, jeg husker at de var helt ville etter norske hundrelapper hvertfall. Det er såpass lenge siden jeg var der, at jeg husker ikke om vi fikk vekslepenger igjen og hvilken valuta det var. Men altså, har du norske penger, er du berget. Og så dollar, sjølsagt. (men jeg synes det er vanskelig å holde styr på hvor mye alle disse pengene er verdt i forhold til det jeg kjøper, så jeg pleier å holde meg til euro).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå