Gå til innhold

Flytte til Østlandet


Gjest Gjest_Martine_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Martine_*

Samboeren min og jeg vurderer å flytte til Østlandet. Vi trenger et miljøskifte fra her vi bor, og vi trenger flere jobbmuligheter enn vi har her. Valget faller på Østlandet fordi vi har på familie og venner spredt rundt der.

Hva er egentlig lurt å gjøre nå? Få jobb først og så flytte, eller flytte først og håpe på jobb snarest? Samboeren min er arbeidsledig allerede, og jeg føler jeg er på full fart inn i samme rekker fordi vikariatet mitt står i fare for å gå ut.

Og hvor er det fint å bo? Vi tenker at Oslo blir litt i dyreste laget, så vi kan tenke oss noe sånt som Asker eller Lillestrøm. Men da går vi utfra at jobbmulighetene ligger i Oslo.

Jeg har sjekket rundt på finn.no, og ser at prisene på en treroms (vi ønsker oss det ja, kommer til å få masse familie og venner på besøk fra hjemplassen) ligger på rundt 8000 kroner nesten uansett hvor man skal bo. Vi kunne godt bodd landlig for å få lavere husleie, men vi har bare en bil og er derfor avhengig av god offentlig kommunikasjon, så der faller vi mellom to stoler.

Noen som har gode råd å komme med?

Ønskedrømmen er å kunne bo nær Oslofjorden, med fin utsikt og lav leie. Men ok, vi innser at vi like gjerne kan drømme om å vinne i Lotto. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Asker er ihvertfall ikke billig! Dessuten er det bare en masse høyræva snobber der... Så ville nok anbefalt Lillestrøm-området, hvis du vil bo nær Oslo. Der er det landlig og helt greit ellers og, dessuten er det bra med offentlig kommunikasjon der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok Østfold er biligere når det gjelder boligmarkedet enn både Asker og Lillestrøm. Derfra finnes det jo både tog og ekspressbusser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asker er ihvertfall ikke billig! Dessuten er det bare en masse høyræva snobber der... Så ville nok anbefalt Lillestrøm-området, hvis du vil bo nær Oslo. Der er det landlig og helt greit ellers og, dessuten er det bra med offentlig kommunikasjon der.

Selv ville jeg heller valgt Asker enn Lillestrøm. Om ikke annet enn at sjøen er i nærheten.

I Røyken er ikke prisene så ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_gjest_*

Det finnes da massevis av steder på Østlandet som har OK kommunikasjon på innenfor kommunen og inn til Oslo (mtp. jobb). Flytter du f.eks. til Moss koster det med en gang ganske mange penger i måneden for å reise til Oslo.

Er selv oppvokt i Follo (syd i Akershus), og der har du steder som Kolbotn, Oppegård, Ski, Ås, Vestby og Son som ligger langs Østfoldbanen. Nesodden går det båt til, og Drøbak/Frogn har gode bussforbindelser. Nord/Østover har man steder som Jessheim, Nittedal, Elverum osv. Er ikke særlig kjent den veien, men regner med at forbindelsene inn til Oslo er like bra, om ikke bedre.

Er dere inne på tanken om å få barn ville jeg nok heller gått for en av de mindre plassene enn Asker og Lillestrøm (der er det dessuten dyrt mtp. leie).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Forresten så ligger både Son, Vestby, Drøbak, Oppegård og Nesodden langs Oslofjorden, i tillegg til Asker og Bærum i Akershus. Son, Drøbak og Nesodden har mer eller mindre "direkte tilgang", mens i Vestby bør du ha bil for å komme deg til fjorden. Oppegård er jeg usikker på, men jeg vet det går buss til Ingierstrand fra Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...