Gå til innhold

Klesvask ute på søndag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor på landet, i et felt med syv store villaer. For en tid siden fikk vi nye naboer, og vi har vel egentlig ikke merket så mye til dem. Har hilst på dem et par ganger, ellers har vi ikke hatt kontakt. I dag klarte jeg å søle bringebærsyltetøy på en helt ny hvit bomullstunika og puttet den rett i vaskemaskinen sammen med resten av hvitvasken (som jeg hadde planlagt å ta i morgen, vasker ikke klær på søndager om det kan unngås). Ettersom det var sol og relativt varmt fant jeg ut at jeg skulle henge tøyet til tørk ute. Mens jeg stod og hang opp tøyet kom nabodama bort til gjerdet og spurte meg i en skarp tone om det virkelig var nødvendig å henge opp klesvask på en søndag. Jeg svarte at jeg normalt sett unngår det, men i dag var det dessverre nødvendig. En drøy time senere tok jeg med meg hunden vår og gikk på tur, og da jeg kom hjem fra tur observerte jeg at nabodama var på vei ut av hagen vår, og da jeg gikk rundt huset for å kjenne på tøyet oppdaget jeg at det var tatt ned av snora og slengt ned i vaskekurven. Fryktelig irriterende og utrolig frekt!

Hva gjør jeg?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Fiona_*
Skrevet
En drøy time senere tok jeg med meg hunden vår og gikk på tur, og da jeg kom hjem fra tur observerte jeg at nabodama var på vei ut av hagen vår, og da jeg gikk rundt huset for å kjenne på tøyet oppdaget jeg at det var tatt ned av snora og slengt ned i vaskekurven. Fryktelig irriterende og utrolig frekt!

Hva gjør jeg?

Er det mulig ??!!

Søndag eller ikke, jeg henger ut tøy akkurat når det passer meg.

Med mindre noen lokale regler skulle forby å tørke tøy på søndager,

så hadde jeg tatt en prat med nabofruen.

Det er noe annet med støy (gressklippere etc), men en liten tøyvask på snora

må absolutt kunne godtas !

Roger

Skrevet

Herlighet! Hun er jo ikke riktig i hodet når hun gjør slikt.

Hva gjør du? Veeeel begynner å klippe plenen hver søndag feks?

Dustedame!

Skrevet

be henne dra et visst sted og si at vi lever i år 2009 og ikke år 1916

Skrevet (endret)

:overrasket:

Jøje meg. Du går for eksempel til nabofruen og forteller henne kort og konsist at hun har tråkket over en hel haug med grenser, inkludert din eiendom? Og personlige grenser, ikke minst. Dernest henger du ut de mest sexye trusene du har neste søndag. :sjarmor: Og søndagen deretter.

Endret av Fresi
Skrevet
:overrasket:

Jøje meg. Du går for eksempel til nabofruen og forteller henne kort og konsist at hun har tråkket over en hel haug med grenser, inkludert din eiendom? Og personlige grenser, ikke minst. Dernest henger du ut de mest sexye trusene du har neste søndag. :sjarmor: Og søndagen deretter.

Fnis. Enig.

Dette er nesten anmeldelsesgrunnlag i min bok.

Skrevet

Jeg hadde sagt til henne at hun har og holde seg unna vår hage med mindre hun er invitert. Jeg henger opp klesvask når det passer meg, søndag eller ikke. Og ingen andre har noe de skulle ha sagt. Nei, du får ta deg en prat med henne og si at hun gikk langt over streken når hun tok seg inn på din eiendom uten lov. Dette lover ikke godt fra hennes side når det gjelder naboskap iallefall.......

Skrevet

Alternativ til den diplomatiske måten: Riv ned hennes klær neste gang de henger ute. :sjarmor:

Skrevet

I all verden? Eier hun ikke folkeskikk? Man går da ikke inn i andres hager og tar ned klesvasken, søndag eller ei? Her i gården vaskes det mest klær i helgene, inkludert søndag. Dersom noen har noe problem med det er det nettopp deres problem, ikke mitt.

Jeg hadde tatt en prat med henne.

Skrevet

Det eneste damen hadde "rett til" i mine øyne er å spørre deg pent om du kunne tatt ned klesvasken dersom de f.eks. skulle hatt konfirmasjon eller annet stort selskap og klesvasken din hadde hengt veldig synlig for deres oppholdsareal.

Du må med en gang si i fra at hun ikke har noen rett til å gå inn på din tomt å ta seg til rett på den måten!

Skrevet

Dette er som noen sa, å tråkke over en helt drøss med grenser!

Og hva hadde hun gjort hvis vaskebalja di ikke stod ute? Lagt det på gresset? Tatt det med seg hjem?

Lov oss å komme med tilbakemelding til hvordan du tok dette opp med henne?

Gjest gjest-lambi
Skrevet

Jeg ville klikket, hvis noen gjorde noe slikt.

Å gå inn på annen manns eiendom å tukle med annen manns eiendeler.... Helt uakseptabelt!

Skrevet

TS her - takk for tilbakemeldinger!

De hadde ikke selskap eller noe som tilsa at det var til sjenanse for dem at vi hadde litt klesvask på snora. Tørkestativet vårt er dessuten ikke så veldig synlig fra deres hage, det står delvis skjult bak noen frukttrær helt nederst i hagen, så spør du meg er det ikke noe de behøver å henge seg opp i med mindre de vil se det og lage et problem av det.

Jeg møtte helt tilfeldig nabodama ved postkassestativet på vei hjem i ettermiddag og da tok jeg det opp med henne og sa klart i fra at det er helt uakseptabelt at hun går inn på vår eiendom og tar ned klesvasken vår fra snora. Hun svarte at hun var lei naboer som ikke klarer å holde hviledagen "hellig" og at hun kommer til å gjøre det igjen om det viser seg at det er en "uvane" jeg har. Jeg ga henne klar beskjed om at det gjentar seg kommer jeg til å anmelde det. Uten tvil! Da ble hun temmelig lang i maska, snudde på hælen med et snøft og gikk inn til seg selv.

Fortsettelse følger sannsynligvis....

*Vurderer å flytte all klesvask til søndager...* :lur:

Skrevet

Det synes jeg faktisk du skal gjøre :fnise:

Når folk er så frekke så fortjener de litt faenskap

Gjest SmallTalk
Skrevet

Kjør på! :)

Skrevet
TS her - takk for tilbakemeldinger!

De hadde ikke selskap eller noe som tilsa at det var til sjenanse for dem at vi hadde litt klesvask på snora. Tørkestativet vårt er dessuten ikke så veldig synlig fra deres hage, det står delvis skjult bak noen frukttrær helt nederst i hagen, så spør du meg er det ikke noe de behøver å henge seg opp i med mindre de vil se det og lage et problem av det.

Jeg møtte helt tilfeldig nabodama ved postkassestativet på vei hjem i ettermiddag og da tok jeg det opp med henne og sa klart i fra at det er helt uakseptabelt at hun går inn på vår eiendom og tar ned klesvasken vår fra snora. Hun svarte at hun var lei naboer som ikke klarer å holde hviledagen "hellig" og at hun kommer til å gjøre det igjen om det viser seg at det er en "uvane" jeg har. Jeg ga henne klar beskjed om at det gjentar seg kommer jeg til å anmelde det. Uten tvil! Da ble hun temmelig lang i maska, snudde på hælen med et snøft og gikk inn til seg selv.

Fortsettelse følger sannsynligvis....

Du kan si til henne at du er muslim, og dermed er det fredag, og ikke søndag som er helligdag for deg. Så kan du ta ned eventuell klesvask hun har hengende på snoren på fredager.

Skrevet

Jeg ville anmeldt personen for tyveri.

Tyveri er da værre brudd på kristendommens handlingsregler enn klesvask på søndager?

Skrevet (endret)

Det står ingen steder i Bibelen at det er forbudt å vaske klær på søndager. Faktisk står det at det er lørdagen (sabbaten) som er hviledag. Og mesteren selv gir dispensasjon for syltetøyflekker.

Faktisk er det å feire søndagen blasfemisk, og en synd iflg Bibelen, som pålegger folk å følge Guds lover, og ikke menneskeskapte. Søndag er en menneskeskapt helgedag, og egentlig en hedensk helligdag brukt av soltilbedere, men "kristnet" av Keiser Constantin for å gi kristenheteten lettere innpass i de kretser. Kristnet i den forstand, at de som insisterte på å følge den bibelske sabbaten, ble drept. Bonuskunder ble også torturert først, og enkelte sågar etterpå.

I gammel tid, da klesvask var tungt fysisk arbeid, hvor alle plagg skulle eltes, knas og bankes rene, bar klær på snora vitnesbyrd om dette harde arbeid. Det var altså aldri klærne i seg selv, som var problemet. For eksempel var det helt greit om de hang over et døgn, hvis der kom en overraskende regnskyll og vætet lørdagsvasken.

I dag betyr ikke klesvask annet enn at noen har trykket på en knapp. Heller ikke det å henge opp en maskin full av sengetøy, kan regnes for særlig anstrengende.

Dessuten må tanken på ødelagte duker stjele fokus fra mer åndelige tanker. :gjeiper:

Ta en telefon til presten, du. La han/henne få tatt dette med selvtekt opp under gudstjenesten. Prester digger sånne problemstillinger, for da kan de snakke om noe, ikke bare messe masse. Husk også å nevne episoden for alle øvrige naboer, de må advares. Ellers kan hun komme inn for å kverke katta deres, fordi svarte katter er ensvarende med hekseri. Man vet jo aldri hvor man har slike uberegnlige kriminelle.

Du har nå advart henne, og sagt at hennes nærvær er uønsket på deres eiendom. Siden du sikkert har advokatbistand innbakt i innboforsikringen eller annen forening/fagforening, kan du få en advokat til å skrive et intimiderende brev til henne, med masse paragrafhenvisninger og henvisning til krisemaksimerte strafferammer.

I Norge er religion og tro en privat greie. Det er faktisk straffbart å prøve å påtvinge andre mennesker en religiøs praksis. Helgefreden er lovfestet, så bråkete arbeid med hammer, gressklipper og sementblander som kan sjenere naboene er forbudt i kirketiden.

- Og nei. Buekorps er ikke bråk, det er kultur! :lur:

Endret av Kamikatze
Gjest Spinell
Skrevet

:klappe: Stor applaus til Kamikatze!

Buekorps derimot... En må nok være n-te generasjons bergenser for virkelig å sette pris på det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...