Gjest Sandbekken Skrevet 23. august 2009 #1 Skrevet 23. august 2009 Drømmen min er gått i oppfyllelse! En mann vil kjøpe et maleri fra meg! Og JEG skal bestemme summen! :O Jeg har fått et tilbud før på 1000kr men det bildet var mitt aller første verk, og det ville jeg ikke selge. Det bildet var i A2 størrelse og i akvarell. Nå når jeg har fått oppgaven om å bestemme pris på bildet (som jeg ike har laget og som vi ikke har bestemt motiv til enda) føler jeg meg helt lost! Jeg tørr ikke si 1000, for jeg føler det blir litt dyrt og litt skrytete å kreve.. Hva mener dere er en grei pris? erfaringer?
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2009 #2 Skrevet 24. august 2009 Jeg bestilte et bilde av ei venninne av ei venninne en gang. Jeg kom med type motiv og hovedfarge og cirkastørrelse. Avtalte ikke pris på forhånd, men fikk "regnestykket" etterpå. Bildet var ferdig rammet. Innrammingen kostet 500,- og i tillegg hadde hun brukt ti timer og ønsket å få betalt 80,- pr. time. Totalt 1300,- for et bilde jeg er veldig fornøyd med! Regnestykket er nå 10 år gammelt, så timeprisen må jo justeres opp.
Bernardette Skrevet 24. august 2009 #3 Skrevet 24. august 2009 Så morsomt, jeg maler litt selv og syns det er veldig sjokkerende når noen faktisk bestiller noe av meg
Gjest Sandbekken Skrevet 24. august 2009 #4 Skrevet 24. august 2009 Så morsomt, jeg maler litt selv og syns det er veldig sjokkerende når noen faktisk bestiller noe av meg hva har du fått betalt da? og hva lagte du?
Kamikatze Skrevet 24. august 2009 #5 Skrevet 24. august 2009 Uansett utdannelsesnivå (kunstner er ikke en beskyttet tittel), bør minimum være å få dekket materialkostnadene. Timebetalingen er det verre med. For en som er dreven i faget bruker kanskje tre timer på det en annen bruker en dag på. Før du får et navn som i seg selv øker verdien på maleriene, er det flere mulige prissettinger. 1) Selvkost. Gøy å kunne si at du har solgt bilder. 2) Priset som et håndtverk, med selvkost + arbeidstid 3) Priset etter affeksjonsverdi. Du har jobbet med bildet, fått et forhold til det, og er ikke interessert i å kvitte deg med det for hvilken pris som helst. Se deg litt rundt. Hva koster malerier av andre ennå ikke etablerte?
Gjest Supermimz Skrevet 24. august 2009 #6 Skrevet 24. august 2009 (endret) Tenk litt på hva utstyr du trenger å kjøpe inn og kosten, og så tar du for hver time du bruker på maleriet. Endret 3. september 2009 av Supermimz
Bernardette Skrevet 25. august 2009 #7 Skrevet 25. august 2009 hva har du fått betalt da? og hva lagte du? Jeg har ikke tatt betalt, for det er folk jeg kjenner godt. Syns bare det er morsomt å prøve ut nye ting, nye farger osv. for min egen stil har den uvanen at den gjentar seg selv... Men jeg har malt et bilde til moren min bl.a, 50x50 cm. med spesifikke farger og former, og det ble akkurat slik det skulle! Hurra. Har fått hint om andre "bestillinger" også, fra andre venner, og da kommer jeg bare til å ta betalt for det det kosta meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå