Jens Skrevet 23. august 2009 #1 Skrevet 23. august 2009 Vi kom tilbake fra Portgal hvor vi hadde vært i 3 uker for en måned siden. Siden det har det vært ett mareritt å legge jenten vår på 1 mnd. Vi legger henne 1900 hver dag, og ca etter 10 minutter begynner hun å skrike/gråte. Etter det må vi inn til henne ihvertfall 10 ganger hver kveld og dette kan holde på til 2100-2200. Dette er ikke utspekulert gråt, hun hulker, hikster mamma, og er helt hysterisk. Hun blir trøttere og trøttere og innimellom har jeg sittet inne hos henne og sett henne sovne, men likevell våkner hun igjen og begynner oå gråte. Hun prøver klatre ut av sengen, roper på storebroren sin, pappa, ball you name it!Vi prøver å ha samme leggerutinen hver dag, og nnår hun gråter går vi bare inn, gir henne smokken og legger henne ned og goår ut igjen. Det som bekymrer meg er det at hun for det første virker som om har det så utrolig vondt, og for det andre er jeg bekymret for at hun får så lite søvn. Sovner hun ikke før 2200 får hun jo 3 timer mindre hver natt og det er jo mye!!!! Kan nevne at hun har begynnt i barnehage hvor hun også skriker hver gang jeg går, men disse problemene begynnte jo 2 uker før hun begynnte i barnehagen. Håper noen kan hjelpe meg her, da hjertet mitt blør for stakkars lille babyen min....
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2009 #2 Skrevet 23. august 2009 Hmm.. Du sier at hun roper på mamma. Er det et alternativ å la mamma komme inn nå noen netter, for å se om det hjelper? Om hun nå trenger mamma litt ekstra, noe jeg ikke synes er rart at hun gjør ( dere har vært i et fremmed land på ferie, nettopp kommet hjem, så ny barnehage). Hun er jo ikke gamle babyen, og det at hun våkner så fort etter at hun sovner, er for meg et tegn på uro. Kanskje trenger hun mamma litt mere nå for tiden, og da er det jo svaret man kan gi. La mamma gå inn, la mamma kose helt til hun blir god og trygg igjen. Det er ihvertfall slik jeg gjør det, men det er sikkert andre som er uenige med det. Mener at når de er så små, så kan de ikke få for mye trøst om noe skulle være galt.
Jens Skrevet 23. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 23. august 2009 Må legge til at jeg begynner å lure på om det kan være spill. Gikk inn til henne istad, satte meg ned foran sengen hennes, og da reiste hun seg opp, så på meg og begynnte å smile. Så begynnte hun å tulle og tøyse. Men, jeg kan liksom ikke tro at det er spill heller, da gråten er skikkelig hikstende og hysterisk. Da må hun i såfall være verdens beste skuespiller. Har vært stille nå etter jeg kom ned. Satte på lyset inne hos henne og dimmet det helt ned. Kan det være mørkeredsel???
Gjest Gjest_mimi_* Skrevet 23. august 2009 #4 Skrevet 23. august 2009 hei hei du:) dette var veldig kjennt for meg kan jeg si, har en gutt på 2 årn nå, å da han var yngre, fikk han slike "anfall" av gråt ve legging.. vi fant ganske enkelt ut at han var mørk-redd, og hadde mye intrykk som skulle bearbeides i drømmer.. dette er helt normalt, og det som funka godt hos oss var å sette på cd med musikk han likte ganske lavt samt å ha på et lite, lunt nattlys ( som vi skrudde av da vi gikk å la oss ). det skader ikke å prøve:) lykke til:)
Gjest Gjest_mimi_* Skrevet 23. august 2009 #5 Skrevet 23. august 2009 heh.. meg i gjenn.. trodde det sto syv og ikke sytten:p har du kjent etter om hun holder på å får toårs-jeksler? holder på med min gutt og han er straks to år, har holdt på med jekslene i to-tre mnd nå, og i begynnelsen var det skikkelig ille med legginga.. smør på med dentinox (apotekvare uten resept) og evt paraseth, for tannpinen kommer jo til kvelds og øker når hodet legges på puta.. ellers bruker vi fortsatt nattlampe og eventyr/musikk-cd:)
Jens Skrevet 23. august 2009 Forfatter #6 Skrevet 23. august 2009 heh.. meg i gjenn.. trodde det sto syv og ikke sytten:p har du kjent etter om hun holder på å får toårs-jeksler? holder på med min gutt og han er straks to år, har holdt på med jekslene i to-tre mnd nå, og i begynnelsen var det skikkelig ille med legginga.. smør på med dentinox (apotekvare uten resept) og evt paraseth, for tannpinen kommer jo til kvelds og øker når hodet legges på puta.. ellers bruker vi fortsatt nattlampe og eventyr/musikk-cd:) Hva slags nattlampe?
Gjest Supermimz Skrevet 23. august 2009 #7 Skrevet 23. august 2009 Heisann, Det kan godt være mørkeredsel. Det har seg slik at når vi mennesker får lite søvn og er i et mørkt rom, så begynner hjernen å lete etter noe den kan jobbe med. Det er mange barn som blir redde fordi hjernen deres spiller dem et puss. Jeg husker blant annet at jeg som barn så bilder bevege seg, dørhanken som vippet osv. Siden jenta deres ikke får nok søvn så kan dette forsterkest. Det er et merkelig men vanlig puss hjernen kan spille på oss. Kansje det vil hjelpe å ha litt vage lys i rommet.
Gjest Gjest_mimi_* Skrevet 24. august 2009 #8 Skrevet 24. august 2009 nattlampa til sønnen min er en helt vanlig ole brum lampe som henger på veggen over senga hans (kjøpt på jysk), litt sterkt lys, synes noen men så lenge det ikke forstyrrer eller holder guttn min våken er jeg fornøyd;)
Gjest *Mim* Skrevet 24. august 2009 #9 Skrevet 24. august 2009 Må legge til at jeg begynner å lure på om det kan være spill. Gikk inn til henne istad, satte meg ned foran sengen hennes, og da reiste hun seg opp, så på meg og begynnte å smile. Så begynnte hun å tulle og tøyse. Tror du at en jente på ett og et halvt år spiller? I hvilken hensikt skulle hun gjøre det? Hadde sjekket jeksler og hatt på litt nattlys. Jeg hadde tatt jenta opp i senga mi eller sittet hos henne en periode, men det vil jo ikke passe for alle.
Umuriel Skrevet 24. august 2009 #10 Skrevet 24. august 2009 Kan du sitte inne hos henne? Har hørt om mange som har hatt suksess med å sitte inne hos barnet uten å underholde, kun være der og legge barnet ned igjen dersom det står opp. Les i en bok eller ha med strikketøy e.l. Gutten vår holdt også på slik en periode da han var rundt 15 måneder gammel, men da gikk vi inn hvert tredje minutt ca og la ham ned. Han sluttet etter tre-fire kvelder og har siden sovet hele natta såfremst han ikke har vært syk eller noe har plaget ham. Men han hadde da fått de tennene han skulle ha, og vi visste at ingenting annet plaget ham. Hadde også prøvd å sitte inne hos han uten suksess.
Jens Skrevet 25. august 2009 Forfatter #11 Skrevet 25. august 2009 Har også sittet inne hos henne til hun har sovnet. Går så ut, og etter 15 min kan hun plutselig begynne å gråte. Men, igår satte jeg på det nye nattlyset, la henne en halv time før, altså 1830, og bank i bordet, hun sov uten å gråte en gang helt til neste morgen kl 0745!!!!!! Vet ikke om dette var ett engangstilfelle, men får krysse fingrene......
Yummy_Mummy Skrevet 25. august 2009 #12 Skrevet 25. august 2009 Leste i en eller annen av disse søvnbøkene at dersom man våknet fort igjen kunne det være fordi barnet var overtrøtt. Det er slitsomt for en liten å begynne i barnehagen med mange inntrykk, så kanskje trenger hun enda tidligere leggetid en liten periode? Ellers får vi håpe at nattlys hjelper, at det ikke bare var et engangstilfelle.
Gjest K Skrevet 25. august 2009 #13 Skrevet 25. august 2009 Hei, hadde det samme problemet med min sønn da han var rundt 18 mnd. Han som alltid hadde vært en drøm å legge, ble plutselig utrøstelig. Jeg satt inne hos han til han sovnet noen netter, så flyttet jeg stolen mot døra noen netter, så ut i gangen med åpen dør (slik at han kunne se meg) noen netter - så satt jeg i gangen med bare en liten sprekk i døra. Dette fungerte veldig bra her. Han fikk ingen oppmerksomhet, jeg så ikke på han - men hvis han gråt gikk jeg til senga, klappet på han og sa bestemt:"nå er det natta". Etter 1,5 uke kunne jeg bare si "god natt", gå ut fra rommet og så sov han hele natta. Har også hørt flere som har hatt suksess med nattlampe. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå