Gå til innhold

Vurderer brudd, men hva skjer med bolig og lån?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Hemmelig_*
Skrevet

Etter nøye vurdering og mange uholdbare episoder ser jeg meg nå nødt til å bryte ut av samboerskapet. Men jeg har et stort problem.

Min samboer er i 30-åra, men fryktelig, fryktelig uansvarlig. Dette er veldig relevant til problemstillingen, så jeg må nesten henge han ut litt.

Jeg har enda ikke sagt noe, og ikke tror jeg han har lukta ugler i mosen heller. Jeg har gjort en del tekniske grep så langt, bl.a. økonomisk og litt forskjellig.

Bor veldig langt fra familien og nettverket mitt generelt, så flybillett bestilles på mandag.

Saken er bare den at vi har boliglån og leilighet sammen, 50% på hver. Ringte banken på fredag for å høre om det er mulig å overføre alt på kun han, men det var det altså ikke. Ihvertfall ikke uten en del dramatikk.

Jeg vet med sikkerhet at om jeg forlater alt nå, så vil alt gå rett på skogen. Han vil ikke komme til å betale verken lån eller andre regninger, og jeg tjener ihvertfall ikke nok til å klare alt selv.

I tillegg veit jeg at han ikke vil gå med på å selge. Han kommer sannsynligvis ikke til å ville skrive under på et eneste papir. Aldri i denne verden om han vil komme til å gjøre noe selv for å ordne opp i situasjonen.

Det høres sikkert ut som om jeg undervurderer mannen kraftig nå, men dette har skjedd før min tid, og jeg ser at det vil skje igjen. Dessuten vil jeg gjerne gå ut ifra et worst case scenario.

OM han skulle vise såpass ansvar at han gikk igjennom hele prosessen med nytt lån etc., så hadde ikke det heller vært mulig. Han er nemlig langtidssykemeldt nå og satser på å bli ufør, noe jeg vet blir en veldig lang og usikker prosess, dessuten betviler jeg at han har godt nok grunnlag. Banken vil ikke gi han lån på såpass usikkert inntektsgrunnlag, og han har ved flere anledninger sagt at han ikke kommer til å ta en jobb der han må stå opp om morgenen(!)

Det er pr. dags dato jeg som smører alle brødskiver og betaler alle regninger for oss begge. Han står i en fin sum personlig gjeld både her og der, så jeg VET dette kommer til å skli over.

Slik jeg ser det, kommer dette til å gå hardt utover min kredittverdighet.

HVA gjør jeg nå? Jeg trenger alvorlig hjelp! På toppen av det hele skylder han min mor 70.000. Hun hjalp han ut av inkassokrisa.

Huff...

Og et annet spørsmål; kan jeg få til dette om jeg ikke fysisk er her? Utlandet er neste stopp for meg.

Om jeg ringer og ordner med megler f.eks., så vet jeg at han ikke engang vil åpne døra for meglern..

HUFF igjen.. :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skilte meg for noen år siden. Etter råd fra venner skaffet jeg advokat, noe jeg er veldig glad for i etterkant selv om det var en "ryddig" skilsmisse.

Skaff advokat før du gjør noe som helst så får du hjelp til en riktig og rettferdig løsning samt at man kan slippe opprivende krangler og tull.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...