Gjest Anonymous Skrevet 7. august 2003 #1 Skrevet 7. august 2003 Jeg liker å gå i fjellet, men jeg føler meg helt bortkommen når jeg møter folk i siste mote i fjellklær, og som ser så kule ut at det halve kunne vært nok...Slike folk virker forresten ganske så arrogante og blaserte(verre enn oslofolk ) på de som ikke er like "sporty" og de kan og de vet alt om fjellet - selvsagt. På meg virker det som om det er et like stort (mote)hysteri her som ellers i samfunnet..Vet jo at fjellklær har sin misjon, og at de er spesiallaget til dette formål men... Jeg føler ikke behov for å oppsøke noen fjellhytte akkurat.. PS: glemmer ikke slike overlegne blikk jeg møter fra slike tøffe fjellmenn..de tror visst at JEG kun er opptatt av hår og sminke..
Gjest Poirot Skrevet 7. august 2003 #2 Skrevet 7. august 2003 Fjellturer er blitt populært blant velstående, kan nok gjenspeiles i klærne. Jeg bruker det jeg hr, som oftre er mer praktisk enn kult. Men det har sin sjarm å ha slitt utstyr også da...
Gjest Gjesta Skrevet 7. august 2003 #3 Skrevet 7. august 2003 Jeg bruker det jeg hr, som oftre er mer praktisk enn kult. Samme her...er ikke opptatt av å være "in" på fjellet.. Clea
Gjest Anonymous Skrevet 7. august 2003 #4 Skrevet 7. august 2003 Eh, er du så sikker på at disse folka er så overlegne som du vil ha det til..? Eller er det i ditt hode at det blir slik?
VesleBråka Skrevet 8. august 2003 #5 Skrevet 8. august 2003 Kjøper man seg en dyr gore-tex jakke, så bruker man den gjerne om vinteren og de tre fjellturene man er på i året.. Man ser kanskje vel fancy ut på fjellet, men man blir ikke våt. Og det er ikke alle som har fjellanorakker nå for tiden.
Prinsesse-vil-ikke Skrevet 8. august 2003 #6 Skrevet 8. august 2003 Gjest; jeg er helt enig med deg!! De har fine klær og fint utstyr, men når det kommer til et stykke viser det seg at de hverken har peiling på skismøring eller fjellvett!! (selv om det kan virke sånn, men det er bare førsteinntrykket...) Nei, jeg bruker det jeg har, selv om det langtifra er microfiber stoffer som puster og peser og det ene med det andre. Bruk heller det du har, og nyt heller den friske fjelluften for alt den er verdt!!
Tusenfryd Skrevet 8. august 2003 #7 Skrevet 8. august 2003 Jeg plukker frekt og freidig fra forsvarets kolleksjon... skal de ha meg til å oppbevare det hjemme, så bruker jeg det også. Bukser og gensere og støvler ja, og regntøyet. Ikke noe med flagge eller andre ting - jeg går ikke i uniform akkurat. Snobbete på fjellet? Bare snobb på at det skal være funksjonelt. Om vinteren bruker jeg en gammel vadmelsbukse (kjøpt på gammelt militærutsalg for en femtilapp for mange år siden) og flanellskjorte. Sikkert et røverkjøp fra H&M rowells... Jo, jeg har fjellanorakk, og den bruker jeg. Utover det? Funksjonelt skal det være. Så får knickers-adelen gjøre hva de vil.
Gjest Poirot Skrevet 8. august 2003 #8 Skrevet 8. august 2003 Ikke skjær alle over en kam. Som gammel speider har jeg selv en delt dyrt utstyr (er gammelt og slitt nå). Men der var det ganske populært å ha mye fancy når man ble litt eldre. Og dette er folk som difinitivt er selvstendige fjellfolk. Samme med mine forledre som har krysset alle mulige fjell og vidder, og gjerne går 5 mil mellom hyttene. NÅ har de bedre råd enn før pg a store barn, og de har begynt å bytte ut en del utstyr. Men de vet hva de driver. med i aller høyeste grad.
Cita Skrevet 8. august 2003 #9 Skrevet 8. august 2003 På fjellet så er det kun "fashion" som gjelder, men da er det Cita som er moteskaperen, og det kan veldig sjelden sammenlignes med Chanel, Valentino, Gucci el.lign. Ikke så ofte G-sport engang Bruker praktiske og fornuftige klær i fjellet, og tenker ikke på merket. :blunke:
Gjest Jamila Skrevet 8. august 2003 #10 Skrevet 8. august 2003 Jeg er av en litt annen oppfatning her. Ja, det er en streng motekodeks i den norske fjellheimen. Og det er ikke siste Goretex-mote, men derimot "riktige" merker som er slitt på de riktige stedene. Du bør helst ha en fjellbukse som er slitt her og der, det skal være merker av regn og solbleking og mange lange slitsomme turer på jakka di osv. Jeg har gått noen, ikke mange, turer i fjellet, og bruker da min Goretex skijakke som jeg bruker hele vinteren. Buksene er det jeg har som er mer eller mindre vindtett. Jeg får stygge blikk, mens de jeg møter gjerne hilser blidt på de bak meg som går i riktig "fjellmote". De en møter i fjellet er absolutt motebevisste, om enn på en litt annen måte enn det en ser i mere urbane strøk. Det er like lett å bli "utstøtt" på fjellet som i byen i så måte.
Samsara Skrevet 8. august 2003 #11 Skrevet 8. august 2003 Jeg er enig med Jamila - de verste er de med godt inngåtte fjellstøvler, Fjellrev-klær med riktige slitemerker, gammel tollekniv i beltet og sterke lokalkunnskaper. Kom ikke der med uinngåtte militørstøvler, splitterny GoreTex-jakke og kniv med plastikkhåndtak, da blir det smilt veldig overbærende og sluppet endel klysete kommentarer. Man tager det man haver - se like arrogant tilbake på de det gjelder, og søk heller opp blikket på folk som har bedre dannelse!
Gjest Anonymous Skrevet 8. august 2003 #12 Skrevet 8. august 2003 :o Er dere seriøse? Jeg spør igjen: sikre på at dette er riktig, og ikke at dere lager bilder av dette oppi hodene deres..? At dere regner med slike reaksjoner fordi dere er så opptatt av temaet selv..?
Gjest Anonymous Skrevet 10. august 2003 #13 Skrevet 10. august 2003 Dette har ikke så mye med klesstil å gjøre, men mere med holdningen disse fjellfolka har. Husker nemlig da jeg var gravid og kjørte en tur på fjellet. Da måtte jeg så på do, så jeg stakk innom en fjellhytte. Da jeg skulle gå ned utetrappa igjen satt det en haug med folk der, og ingen vek en tomme for å gi meg plass for å komme forbi. Som gravid følte jeg heller ikke for å akkurat hoppe ned heller...Og de så nok at jeg var gravid. De er bare så arrogante!! :evil:
ringblomst Skrevet 10. august 2003 #14 Skrevet 10. august 2003 Er mang en borger som er del av knickers-adelen. Selv har jeg holdt meg utenfor, selv om jeg har nok av godt nok utstyr, men altså ikke knickers . Selv synes jeg at Norrøna er oppskrytt, noe jeg føler jeg har belegg for å si etter som jeg måtte bytte inn både bukse og jakke etter et halvt års aktiv bruk. Har flere historier også, men det var vel ikke det denne tråden handlet om. Tenker egentlig fint lite på hva andre har på seg ute i Guds frie natur, det interesserer meg fint lite.
Gjest Anonymous Skrevet 10. august 2003 #15 Skrevet 10. august 2003 Dette har ikke så mye med klesstil å gjøre, men mere med holdningen disse fjellfolka har. Husker nemlig da jeg var gravid og kjørte en tur på fjellet. Da måtte jeg så på do, så jeg stakk innom en fjellhytte. Da jeg skulle gå ned utetrappa igjen satt det en haug med folk der, og ingen vek en tomme for å gi meg plass for å komme forbi. Som gravid følte jeg heller ikke for å akkurat hoppe ned heller...Og de så nok at jeg var gravid. De er bare så arrogante!! :evil: Da er det også normalt fra din side, å si "Unnskyld, kan jeg få komme forbi?" eller lignende. Ikke bare å brøyte seg på.
Gjest Anonymous Skrevet 10. august 2003 #16 Skrevet 10. august 2003 Skrev jeg at jeg brøytet meg fram?? :o Ooops her må en tydeligvis legge fram historien i detalj. Jeg glemte visst å skrive at de heller ikke vek unna da jeg aller ærbødigst ba om å få komme forbi..satt der bare å så dumt opp på meg. Men egentlig så skulle vel normal folkesskikk tilsi at man flytter seg for ei gravid dame som faktisk kommer ned ei trapp, uten at hun trenger å be folk om å flytte seg. Man setter seg da heller ikke på en trapp slik at folk ikke kommer hverken opp eller ned...Tror de er ganske dumme disse fjellfolka også jeg!
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 10. august 2003 #17 Skrevet 10. august 2003 Jeg plukker frekt og freidig fra forsvarets kolleksjon... skal de ha meg til å oppbevare det hjemme, så bruker jeg det også. Bukser og gensere og støvler ja, og regntøyet. Ikke noe med flagge eller andre ting - jeg går ikke i uniform akkurat. Samme her. Er få ting som funker like greit som kongens kolleksjoner.
Gjest Anonymous Skrevet 12. august 2003 #18 Skrevet 12. august 2003 det var da svært til stigmatisering! selv er jeg fjellfolk så godt som noen (oppvokst i Rondane) jeg har masse fjellkunnskaper og lokalkunnskaper, men jeg har både nye fjellsko (de gamle ble nettopp "spis" av bikkja til en jeg deler hybel med) og goretex-jakke kniven min er riktignok selvlaget osv.. men.. jeg skal ha meg frabedt den slags stempling! fjellfolk, byfolk, snobber, bønder.. kall grupper hva du vil.. så lenge du er klar over at alle grupper består av individer! individer som det ikke tjener til noe å forhåndsdømme
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå