Nilla Skrevet 23. august 2009 #1 Skrevet 23. august 2009 Hei! Jeg har PCOS og overvektig og ser at det er fler og fler som anbefaler et lavglykemisk kosthold for å finne sin trivselsvekt. Jeg er helt blank på dette, og om jeg skal få dette til å funke, er jeg nødt til å finne fram til matretter som hele familien kan ete. Det funker ikke med en type mat til meg og en type mat til de andre. Er det noen som er dreven innen et kosthold a la f.eks. Lindberg og som kan komme med noen tips til oppskrifter, hva slags ingredienser bør man alltid ha i skap/kjøleskap/fryser? Jeg er interessert i alt!!! Alt av tips til frokost, lunsj, middag, kvelds, mellommåltider og snacks mottas med stor glede og takknemlighet! PS: For tida er jeg gravid, og må ta hensyn til dette når jeg velger råvarer...
Sekretæren Skrevet 23. august 2009 #2 Skrevet 23. august 2009 Foreslår at du rett og slett kjøper kokebøker av Fedon Lindberg, eller en annen lavglykemisk kokebok. Det er absolutt gjennomførbart å servere dette til familien, det er ingenting rart med dette kostholdet. Har en Fedon-bok, og der er det så vanvittig mye godt! Fedon har gode tips til alle måltider, hvertfall!
Chanel.No5 Skrevet 23. august 2009 #3 Skrevet 23. august 2009 (endret) Hjemmesiden til Fedon http://www.fedon.no/ Her er en artikkel om PCOS og kosthold fra Lindberg: http://www.fedon.no/PCOS+-+en+kronisk+sykdom.9UFRDIZT.ips Endret 23. august 2009 av Lotte27
Prada Skrevet 26. august 2009 #4 Skrevet 26. august 2009 Jeg var hos ernæringslege pga PCOS for ikke lenge siden, så jeg er ganske fersk selv. Jeg fikk beskjed om å spise lavkarbo, 50-70 gram karber daglig, low carb, high fat. (Og det er jo dobbelt så mye som ketose ) Ser på dette som en ny livstil mer enn som en diett. Se www.lchf.no. Men vanskelig å kombinere med familie ja, men tror det skal gå seg til...
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2009 #5 Skrevet 27. august 2009 Du finner mange oppskrifter og får gode råd på www.lavkarbo.no
Gjest Gjest_Hilde_* Skrevet 3. september 2009 #6 Skrevet 3. september 2009 Hei. Jobber på sykehus, og ser ofte at de som går på lavkarbo får ketose, som kommer av at fett forbrennes pga mangel av sukker. Dette kan være alvorlig for et foster, så du bør få i deg litt karbohydrater. (Ønsket effekt for de som skal gå ned i vekt, men som ikke har et foster å tenke på) Imidlertid bør du sørge for at det er "gode" karbohydrater slik som litt frukt, grønnsaker, grovt mel, ikke sukker! Kontakt en ernæringsfysiolog hvis du trenger flere tips! Lykke til ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå