Gå til innhold

Sted for human-etisk vielse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi gifter oss neste år, og skal ha human-etisk vielse. Jeg har nettopp meldt meg inn i HEF. Jeg skal ha brudekjole og ellers som et vanlig bryllup. Men vi skal ha et lite bryllup med bare litt over 30 gjester. Middag skal vi ha på et hotell med en kjent kokk som setter opp 5retters meny, fordi svigerforeldrene mine jobber der og vi dermed får god pris. Selve vielsen grubler vi på enda, fordi vi jo står veldig fritt og derfor vil være originale og finne et sted som betyr noe for oss. Jeg synes det hadde vært fint å ha den utendørs, hvis man ser bryllupsbilder fra USA virker det jo veldig vanlig å ha vielsen ute. Men det er liksom ingen skikkelig fine hager eller innsjøer i nærheten..

Det som vi har kommet opp med som beste alternativ foreløpig er faktisk å ha vielsen inne i stenmurruinene etter det gamle stenfjøset vårt på setra!!! Jeg har et nært forhold til setra vår, og bodde der mer eller mindre hver sommer som liten. Muren etter det gamle stenfjøset er ca 4x12m, og pappa kan lage et fint tregulv inni slik at det ikke blir upraktisk med høyhælte sko og stolbein. Man kan ha stolrekker og lage en midtgang som i en kirke, strødd med roseblader. Vi kommer så gående fra bak ei høyløe ca 30 m unna mens brudgommens forlover spiller brurmarsj på fele mens vi kommer opp langs midtgangen. Det er bilvei helt fram. Vigsler kan stå forrerst ved et bord med papirene som skal underskrives, og det kan pyntes med blomster. Videre vil vi ha et innslag av sang (vi har mange musiker/sangervenner). I tilfelle regn kan man leie et "partytelttak" som kan settes opp nokså raskt. Hva synes dere om dette?????? Er det noe som kan gå galt, virke rart eller noe som jeg ikke har tenkt på mon tro?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, det kan bli vind slik at alle rosebladene og vigslers papirer fyker avgårde. Kanskje det blir surt og kaldt, selv om det ikke regner. Kanskje partyteltet ikke er så raskt å sette opp som du tror, det kan være skikkelig bløtt slik at de 30 metrene fra løa blir et gjørmebad med hvite sko og langt slep... Stolene kan bli våte før seremonien starter slik at alle gjestene blir våte i rumpa selv om det ikke regner. Fuglebæsj. Har dere spurt forloveren om han er villig til å ha fela utendørs? Feler er nokså ømfintlige for temperaturendringer og ikke minst vann, så det er ikke sikkert han har så lyst til det. (Vi hadde tre spelemenn i vår vielse, og de nektet å spille utendørs)

Ellers høres det jo veldig fint ut!

Skrevet

Huff og huff, takk for skrekkscenarioet! :) Greit å være realistisk da.

Det med felespilleren er ikke noe problem, jeg har spilt fele med ham i mange år, og vet at han gladelig spiller utendørs. Han skal selvfølgelig stå kun under tak om det regner. Jeg skal ikke ha slep. Mye vind er kanskje det største problemet. Hmm.. vi burde kanskje ha en innendørsbuffer i tilfelle skikkelig drittvær, f.eks på hotellet hvor middagen skal være..

Skrevet

Syns det hørtes ut som en fantastisk fin og personlig setting til seremonien deres jeg! :biggrin:

Er jo kjempefint om dere kan ha det på et sted som betyr mye for deg. Det hadde jeg som gjest satt stor pris på å få ta en del i.

Jeg planlegger selv en utevielse og været er jo uansett ikke noe man får gjort noe med. Det er en faktor vi i Norge bare må leve med og ta noen forhåndsregler til, ellers blir været det det blir... Er det meldt litt ruskevær så går det jo an å sette opp et "partytelttak" og f.eks. dele ut paraplyer til gjestene. Mulighetene er mange! ;) Jeg ville nok uansett også hatt en innendørs backup just in case, og sett an været når det nærmet seg. Var i en utendørsvielse nå 7. aug og den ble helt fantastisk. Det hadde vært dritræva vær her på Østlandet i 2 uker i strekk, så lysnet det litt opp på torsdagen, og fredag 7. var det knallsol og varmt og godt! Så vi får ikke undervurdere værgudene og at de kanskje liker sol i bryllup de også :Hehe:

Skrevet

Go for it, det høres fantastisk ut! Bare sørg for at dere har planen klar for alle eventualiteter med tanke på vær og slikt.

Vi giftet oss utendørs, i 10 grader og vind, uten at det satte noen demper på stemningen. Selve vielsen er det jeg husker best fra bryllupet, ikke festen innendørs etterpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...