Gjest Gjest_Meg_* Skrevet 23. august 2009 #1 Skrevet 23. august 2009 Har nettopp blitt forlatt av sambo, har ett barn på 4 og har termin med nr 2 om en uke.. Har vært innpå å sett på leiligheter til leie, men det er så ekstremt dyrt! Jeg har hatt full jobb frem til permisjon, men valgte 80% permisjon og får nå ikke nå utbetalt mer en 11.000 i mnd, og da sier det seg selv at jeg ikke kan betale 8000 for en liten kjellerleilighet.. Med barnetrygd (når nr 2 kommer) har jeg nesten 13.000 i mnd. Kan noen prøve å sette opp ett budsjett for meg? Eneste jeg ser at jeg kan få råd til er en liten hybel på 30-40kvm, men med snart 2 barn, så frister ikke dette så veldig. Mens jeg er i permisjon så får jeg ta ut eldstemann av barnehagen, så sparer jeg 2500 i mnd. Har ikke bil, så må ha busskort i mnd, aner ikke hva det ligger på, men regner med 500kr?? Har studielån på 1000kr mnd Hvis vi er heldig, så sitter vi igjen med 400.000 etter hussalg, da har jeg 200.000 som buffer... Ellers så har jeg ikke behov for tv/intermett, jeg får prøve å låne nett av familie/venner hvis det trengs.. Hadde blitt kjempeglad (og 20kg) lettere hvis noen vil hjelpe meg litt til å få kontroll over økonomien..
Rosenrød Skrevet 23. august 2009 #2 Skrevet 23. august 2009 Du kommer vel også til å få bidrag fra far?
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2009 #3 Skrevet 23. august 2009 Sjekk med kommunen, legg frem tallene, du har ganske mye å hente der. Bo-støtte blandt annet. Undrer meg hva som får en mann til å dumpe fruen i siste gravide mnd, trodde nesten ikke sånnt var mulig. Og jeg kjenner jeg blir litt provosert på x'n din som kan gjøre noe sånnt. Hvor er ansvaret? Er vel litt for snill jeg... derfor jeg ikke har dame... og hver gang det er noen i kikkereten så er de der pga mine penger, viser det seg. Ikke mye hjelp i svaret mitt... Sjekk meg opp, og få ett godt liv!!
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2009 #4 Skrevet 23. august 2009 Har nettopp blitt forlatt av sambo, har ett barn på 4 og har termin med nr 2 om en uke.. Har vært innpå å sett på leiligheter til leie, men det er så ekstremt dyrt! Jeg har hatt full jobb frem til permisjon, men valgte 80% permisjon og får nå ikke nå utbetalt mer en 11.000 i mnd, og da sier det seg selv at jeg ikke kan betale 8000 for en liten kjellerleilighet.. Med barnetrygd (når nr 2 kommer) har jeg nesten 13.000 i mnd. Kan noen prøve å sette opp ett budsjett for meg? Eneste jeg ser at jeg kan få råd til er en liten hybel på 30-40kvm, men med snart 2 barn, så frister ikke dette så veldig. Mens jeg er i permisjon så får jeg ta ut eldstemann av barnehagen, så sparer jeg 2500 i mnd. Har ikke bil, så må ha busskort i mnd, aner ikke hva det ligger på, men regner med 500kr?? Har studielån på 1000kr mnd Hvis vi er heldig, så sitter vi igjen med 400.000 etter hussalg, da har jeg 200.000 som buffer... Ellers så har jeg ikke behov for tv/intermett, jeg får prøve å låne nett av familie/venner hvis det trengs.. Hadde blitt kjempeglad (og 20kg) lettere hvis noen vil hjelpe meg litt til å få kontroll over økonomien.. Som nevnt her allerede, bostøtte det får du. Aleneforsøger kan du vel også få på ett av barna. Du skriver ikke hvor dette er i landet. Er du midt i oslo så har du liten sjanse til å finne deg noe. Er du på landsbygda så stiller du vel sterkere. Så lenge du får et par hundre tusen i egenkapital, så stiller du meget sterkt i et kjøpe marked. Hva med å kjøpe seg inn i noe borettslag, ofte lavt innskudd, og leien er vel ikke heller alltid skremmende høyt. Uansett lykke til. Du klarer deg!
Gjest fager Skrevet 23. august 2009 #5 Skrevet 23. august 2009 først av alt, kjip og sørgelig mann du har..... ta en tur på nav og snakk med noen der som kan hjelpe deg med et budsjett. de kan også fortelle deg om alt av rettigheter du har som aleneforsørger. jeg anbefaler deg å gå på husbanken.no, der har de både sintef sin kalkulator for husholdning - samt beregning og søknadsskjema for bostøtte. dersom du skulle ønske å kjøpe deg bolig etterhvert når situasjonen har roet seg kan det hende du kan få startlån. både bidrag fra far og bostøtte vil nok utgjøre en betydelig forskjell for deg, så du skal nok helt sikkert få ordnet deg en bolig med akseptable boforhold. http://www.husbanken.no/Venstremeny/Bostotte.aspx det har jo endel å si på hvilken kommune du bor i - og min to kriterier i en slik situasjon ville i hvertfall vært å forsøke å kombinere den bydelen med best barnehagedekning - og lavere bokostnader ifht sentrumbydelene. pris på busskort finner du på den lokale siden for ditt busselskap - men 500 er nok litt lite beregnet, det bruker være studentpris. sett deg ned, og regn på leiepriser i gåavstand til jobb/barnehage kontra hva det vil koste med kollektivtrafikk. noen ganger er det faktisk ikke så stor forskjell, andre ganger mer - avhengig av byen du bor i.
Gjest TS Skrevet 23. august 2009 #6 Skrevet 23. august 2009 Takk for mange svar. Men da finnes det altså bostøtte som, er mulig å få + bidrag fra far. Bor i storby, og etter hva jeg har sett så må jeg langt bort for å få noe som er forholdsvis rimelig (bor ett stykke utforbi allerede) Ang. å bruke egenkapitalen på kjøp av bolig nå, så er jeg litt usikker... Er redd for å bruke de på ett boligkjøp jeg ikke klarer å sitte med, og kansje måtte selge med tap igjen. Da vil jeg heller bruke de på å veie opp minus i busjettet fremover. Har ikke fått kontrollen på noe enda, hele dagen i dag har gått med på å prøve å roe ned ett barn som er hysterisk etter faren sin... Så har blitt mange liter tårer på begge to Får sette meg ned i kveld og få oversikt over utgifter frem til vi får solgt, og gå ned på nav i morgen. Håper at det er mulig å få omgjøre permisjonen til 100% lønn siden babyen ikke er født enda, da får jeg hvertfall litt mer inn. Må også høre med bhg om det er barn i kø - da slipper jeg kansje 3 mnd oppsigelse.
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2009 #7 Skrevet 23. august 2009 Been there, done that! En stor klem til deg. Vet situasjonen du er i nå er tøff. Men for snille piker ordner alt seg Inntekt: Du har krav på barnetrygd for et barn mer enn du har, altså vil du få 970*3= 2910 kroner pr. måned Far skal betale bidrag utfra samvær, og begges inntekt. Siden du har lav inntekt i permisjonen kvalifiserer du til redusert overgangsstønad. Søkes hos NAV trygd sammen med det andre. Ta for all del ikke den eldste ut av barnehagen. H*n trenger sitt vante miljø nå som det er samlivsbrudd og mange andre forandringer. Du får støtte til barnetilsyn, noe som skal dekke 64 % av dokumenterte utgifter (dvs. barnehagenavgiften minus matpenger). Og de fleste kommuner tilbyr betaling etter inntekt. Bostøtte er allerede nevnt. Det kan du kanskje kvalifisere til. Det er bare å søke hos boligkontoret i kommunen. Men du kan ikke søke før du har flyttet. Du kan midlertidig få lån hos NAV sosial til depositum og evt. møbelkjøp om du ikke har noe eget å bruke på dette. Men de vil nok kreve det tilbake i og med at du kommer til å få en buffer ved salg. At du får det trangere økonomisk er det nok ingen tvil om, men du vil overleve fint Og for all del; TV og internett trenger du, du kommer til å bli mye alene om kvelden fremover med en liten og en liten nyfødt. Det er god trøst i tv og internett da
Alison Skrevet 23. august 2009 #8 Skrevet 23. august 2009 Du kan også søke på rente- og avdragsfrihet for studielånet ditt.
Gjest Hilde K S Skrevet 23. august 2009 #9 Skrevet 23. august 2009 Uff, for en kjip situasjon å havne i. Husk at du må endre skatteklassen din også. Be om et møte hos NAV, de hjelper deg med alle søknader. Enig med den som sa at eldsten bør få gå i barnehagen. Ikke bare for barnets del, men også for at du selv skal få litt avlastning.
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2009 #10 Skrevet 24. august 2009 Dette går kjempebra! Jeg har vært alene med min lille jente siden fødselen, og som andre har nevnt over her er det en del støtte å få til du kommer deg på bena igjen. Det at du faktisk har en jobb å gå tilbake til vil hjelpe en god del, mange som blir gående hjemme noen år. Bor du i Oslo vil jeg anbefale deg å kontake Grønvold Boligstiftelse, de har relativt rimelige leiligheter nær Helsfyr, helt OK standard. Jeg fikk bostøtte mens jeg gikk der. Dessverre er det ikke sikkert du kvalifiserer til bostøtte ettersom du har jobbinntekt som det virker som går over grensen på ca 170000 i året, men det er mye annet du kan få som vil gjøre at dere klarer dere, selv om dere vel ikke blir rike Jeg ville prøvd å forhandle med NAV/arb.giver om å få 100% permisjonspenger som du sier. Da vil du ha kanskje 13750 i mnd, sannsynligvis får du litt mer utbetalt i lønn siden du endrer skatteklasse. Da vil du få ca 7000 i mnd i OS, evt. 8000 hvis du ikke reduserer permisjonen. En ekstra barnetrygd vil si at du får ca 2800 i barnetrygd per mnd., 1490 i støtte til barnehage til eldstemann, og kanskje 1000 til yngste hvis de har søskenrabatt? Vet ikke hva slags samvær dere skal ha, så bidra legger du til sluttsummen når du vet mer. Worst case scenario har du 23300 + bidrag netto mens du går hjemme og kanskje 26000 + bidrag når du går ut i jobb igjen, det klarer dere dere fint på. Ville ikke gått uten internett, du får minilinje for rundt 200 i mnd. Du sparer ofte inn de pengene på det du sparer på å lese avis der, se TVserier, holde kontakt med venner etc. Mye er det også billigere å bestille på nett, både klær, reiser, sminke etc. Busskort i Oslo koster 550 i mnd. Bor du et annet sted er det sikkert rundt det samme.
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2009 #11 Skrevet 24. august 2009 Gjet over her. Var litt kjapp da jeg beregnet OS, de 11000 du oppga er vel netto lønn, regnestykket blir (bruttolønn-2900)*0,40, trekk resultatet fra 11500 som er full OS, så blir det rett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå