Gå til innhold

Valp

Lille Blåklokke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Hentet min nydelige lille valp på fredagen, og har en veldig god venn som selv har en 12-13 ukers valp og de har så lyst å komme på besøk.

Det jeg lurer på er om det er greit å utsette valpen min for den andre når min ikke har fått noen vaksiner ennå? Den andre har fått vaksiner og omgås ikke mye andre hunder.

Lurer også på om det er lurt og la de møtes her hjemme første gang eller ute et sted?

Takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er neppe et problem med tanke på hvor ung valpen din er, men jeg ville sagt at det er opp til deg og annen hundeeier å bestemme, da en vaksinert hund kan bære på smitten uten å vise symptomer, og hunden din, som er uvaksinert kan få dette, eller enda verre, kan smitte den vaksinerte hunden. Hundevaksiner er ikke foolproof, det er mange "smutthull" for sykdommer.

Jeg ville fått vaksinert valpen min så fort som mulig hvis jeg var deg, rett og slett fordi jeg ville følt meg mye tryggere. De vaksineres med 2-3 års intervaller, det er såvidt jeg husker kun kennelhostevaksine som skal taes årlig.

Edit: Merkelig, egentlig, de oppdretterne jeg kjenner leverer valpene med vaksiner, chip etc.

Endret av Eplefe
Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

En valp skal jo ha BÅDE den vaksinen den får hos oppdretter OG den ved 12 ukers alder før den er "fullvaksinert". MEN jeg ville prioritert sosialisering framfor å være redd for sykdommer, så lenge de hundene valpen møter er vaksinerte og ikke har noe tegn til sykdom. Den beste sosialiseringsperioden er nå, og den er SÅ mye verdt å utnytte til det fulle (selvfølgelig uten å stresse det). Bare husk å få vaksinert valpen når den er 12 uker.

Selv begynte jeg på valpekurs med valpen rett etter at den var vaksinert, og det er vel heller ikke helt anbefalt sånn helsemessig, men den sosialiseringsperioden valpen er i fra 8 uker og framover de neste ukene er uvurderlig...

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Og på spørsmålen om hvor man møtes: Det kan være lurt å møtes på et "nøytralt" sted, ta seg en tur i skogen, i en park e.l slik at det ikke er noen av dem som føler at de må passe på sitt eget. Det er nok ikke noe stort problem med så små valper, men det å rusle en liten tur, på et nytt sted, kan uansett være lurt for at ikke valpene skal mase alt for mye på hverandre. Særlig hvis en er litt større enn den andre. Da kan det være noen nye lukter osv som de kan utforske i tillegg til leking...

Skrevet

Tusen takk for svar:) Ang at han ikke er vaksinert er for at den ikke er kjøpt fra sånn kennel med masse hunder, men fra en familie med 2 voksne hunder, og det var noe med det. Men skal ringe dyrelegen i morra å høre hva de sier om det. han er chippa og har vært til undersøkelse før jeg fikk han.

Tenkte også det med at det kanskje var lurt å la de møtes et annet sted enn hjemme første gangen. Men den andre valpen er mindre eller på samme størrelse som vår selv om den er eldre.

Blir uansett å vente til jeg har snakka med vetrinæren i morra :)

Skrevet

Et "uhellskull" er riktignok en "unnskyldning" for manglende NKK-medlemsskap, men ikke for manglende vaksinasjon.

Skrevet
Et "uhellskull" er riktignok en "unnskyldning" for manglende NKK-medlemsskap, men ikke for manglende vaksinasjon.

Nei dette var et planlagt kull, ho har søkt om og få drive "kennel" nå, altså avl på hunden sin. Valpen har veldig god stammtavle og mora er verdensvinner i utstilling. Ho planlegger neste kull allerede, så ho er veldig seriøs. Var hos henne i 4-5 timer den dagen jeg hentet han og pratet mye.

Far til valpen vant priser i dag på utstilling :D Skal selv bruke voffen min til dette.

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Hvis han er chippa og har vært til undersøkelse før du fikk han er det VELDIG rart at han ikke er vaksinert også. Særlig hvis det er en som vil være litt seriøs. Da skal oppdrettern ha en rimelig god forklaring. Men gjort er gjort. Da regner jeg med at du må gjennom samme greia med første vaksine og andre vaksine bare med en mnd mellomrom eller noe sånt(bare litt forskjøvet i forhold til vanlig), og så en vaksine hvert år etter det.

Siden han ikke har fått sin første vaksine enda heller, kan du jo spørre veterinæren hvordan det er, men det skal være veldig viktig å holde den borte fra andre, før det "slår" viktigheten av sosialisering på dette tidspunktet.

Skrevet
Nei dette var et planlagt kull, ho har søkt om og få drive "kennel" nå, altså avl på hunden sin. Valpen har veldig god stammtavle og mora er verdensvinner i utstilling. Ho planlegger neste kull allerede, så ho er veldig seriøs. Var hos henne i 4-5 timer den dagen jeg hentet han og pratet mye.

Far til valpen vant priser i dag på utstilling :D Skal selv bruke voffen min til dette.

Virker ikke som om dette er spesielt seriøs avl så lenge du ikke fikk en vaksinert valp. Hva slags rase er det snakk om?

Skrevet

Er vel samme om du lar de møtes inne eller ute når begge er såpass unge, er verre om det hadde vært voksne hunder. Ute kan vel være ein fordel, med tanke på at de kan fort bli tissatrengt, og de vil garantert leike og "herje" litt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...